گواهینامه ایزو 10006

گواهینامه ایزو 10006گواهینامه ایزو 10006 نوعی سیستم مدیریت کیفیت به شمار می رود که استاندارد هایی را برای مدیریت کیفیت در پروژه ها تامین می کند. استاندارد ISO 10006 در مورد کاربرد مدیریت کیفیت در پروژه ها صحبت می کند و رهنمود هایی در این زمینه برای سازمان های مختلف و پیمانکاران ارائه می دهد. استفاده از این گواهی در پروژه های کوچک و بزرگ با پیچیدگی های مختلف که در مدت زمان های متغیر و در محیط های متفاوت، انجام می شوند با صرف نظر از محصول و یا خدمات ارائه شده، قابل استفاده است.

برخی از مواردی که در گواهینامه ISO 10006 ذکر شده برای پروژه های خاص ضروری می باشد. تمرکز این استاندارد روی مدیریت پروژه نیست و راهنمایی هایی در مورد کیفیت در فرایند های مدیریت پروژه در این استاندارد بین المللی مورد بحث قرار گرفته است. بسیاری از راهنمایی های ایزو 10006 در مورد موضوعات کیفیتی است که بر پروژه ها تاثیر می گذارد.

گواهینامه ایزو 10006این رهنمودها را می توان برای پروژه هایی که توسط یک فرد یا یک تیم یا برای یک پروژه مدیریت می شود (پروژه بزرگ متشکل از پروژه های کوچکتر اما به هم پیوسته) یا مجموعه ای از پروژه ها مورد استفاده قرار بگیرد. هدف کلی ISO 10006 ایجاد و حفظ کیفیت در پروژه ها از طریق یک فرایند سیستماتیک است که از این امر اطمینان حاصل شود. نحوه کار این استاندارد مدیریت کیفیتی به این صورت است که، نیازهای اعلام شده و ضمنی مشتریان درک می شود و نیازهای ذینفعان نیز مورد بررسی قرار می گیرد و تماما ارزیابی می شوند تا نسبت به آنها سیاست های کاربردی چیده شود.

ساختار استاندارد ایزو 10006

این استاندارد برای مدیریت پروژه ها شامل دو بخش می باشد که قسمت های اصلی آن را تشکیل می دهند. مانند استاندارد مدیریت کیفیت ایزو 29001 دارای مقدمه و مجموعه ای از اصطلاحات است. استاندارد مدیریتی ISO 10006 یک پروژه را به عنوان یک فرایند منحصر به فرد، متشکل از مجموعه ای از فعالیت های هماهنگ و کنترل شده در نظر می گیرد که برای دستیابی به یک هدف تدوین شده اند.

گواهینامه ISO 10006همچنین بخش مدیریتی این سیستم در پنج قسمت طبقه بندی شده است که به ترتیب عبارتند از :

  • سیستم های مدیریت کیفیت در پروژه ها
  • مسئولیت مدیریت
  • مدیریت منابع
  • فراهم کردن کیفیت مورد نیاز برای محصول
  • اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و بهبود

پس از بررسی های کامل گواهینامه ایزو 10006 می توان به این نتیجه رسید که این استاندارد دامنه گسترده تری نسبت به مدیریت کیفیت در پروژه ها را پوشش می دهد. البته به گفته سازمان استاندارد سازی فرایند های مورد استفاده در این مدرک به آسانی تولید محصول در یک شرکت قابل اجرا هستند.

اصول اجرایی گواهینامه ISO 10006

این استاندارد بسیار مبتنی بر همان اصول مدیریت کیفیتی است که در خانواده ایزو 9001 مورد استفاده قرار گرفته. برخی از مواردی که ایزو 10006 بر آن تاکید دارد عبارتند از :

  1. مشتری مداری : در این استاندار به صورت واضح اعلام شده است که دستیابی به انتظارات مشتری و یا فراتر رفتن از انتظارات مشتری برای یک پروژه موفق، الزامی می باشد.
  2. رهبری صحیح : فردی که رهبری پروژه را برعهده دارد باید صلاحیت این کار را داشته باشید و برای اجرای فرایند های پیچیده و مدیریت بخش های مختلف سیستم آمادگی داشته باشد.
  3. مسئولیت های مشخص : در این استاندارد تاکید بر این است که تمامی افرادی که در پروژه فعالیت دارند، باید وظایف روشنی را دنبال کنند و مسئولیت های کاملا مشخص را در پروژه به عهده بگیرند.
  4. اجرای رویکرد فرایند محور : تمام فرایندهایی که در سیستم اجرایی می شود باید با رویکرد های استاندارد ایزو 10006 آمیخته شوند.
  5. رویکرد سیستم به مدیریت
  6. پیشرفت مداوم : با توجه به اینکه تمام فرایندهای موجود در مدیریت پروژه در حال اجرا هستند، سیستم شما دائما قابل پیشرفت و بهبود را خواهد داشت و این عامل به خودی خود یک مزیت بزرگ به شمار می رود.
  7. رویکرد جدی تصمیم گیری : تصمیم گیری در سازمان ها باید با جدیت کامل صورت بگیرد و اجرای تصمیم به تعویق انداخته نشود.
  8. روابط سودمند دو طرفه : برقراری تمام شرایط ذکر شده در این استاندارد می تواند باعث شود تا هم مجموعه شما و هم مشتری های شما از تعامل با یکدیگر سود ببرید.

اخذ و صدور استاندارد ایزو 10006

این استاندارد شباهت زیادی به گواهینامه های مدیریتی ایزو مانند ایزو 10015 و ایزو 29990 نیز دارد. رایان سرت ارائه دهنده خدمات گواهینامه های بین المللی می باشد و می توانید برای دریافت ایزو 10006 از سرویس های این مجموعه که سابقه طولانی در این زمینه دارد بهرمند شوید. اخذ ISO 10006 در رایان سرت با کمک کارشناسان خبره انجام می گیرد و همین امر نیز سبب شده تا صدور گواهی در کوتاهترین زمان انجام بگیرد. برای دریافت مشاوره رایگان در مورد گواهینامه های ایزو می توانید همین حالا با شماره تماس های ثبت شده در تماس باشید.