گواهینامه ایزو 20000

گواهینامه ایزو 20000گواهینامه ایزو 20000 استاندارد بین المللی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) می باشد که توسط ISO یا سازمان بین المللی استاندارد سازی و کمیسیون بین المللی انتخابات (ICE) تدوین و منتشر شده است. گواهینامه ISO 20000 توسط بسیاری از کشور های جهان مورد قبول قرار گرفته و مزایای بین المللی آن برای شرکت ها کاملا مشهود می باشد. گواهی ایزو 20000 مجموعه ای از فرایند ها را که برای کمک به ارائه خدمات در زمینه IT آماده شده اند به شرکت ها ارائه می کند.

بهینه سازی و فرایند های کمکی مدرک ISO 20000 دارای مزایای فراوانی برای مجموعه ها و مشتریان آنها است که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت. این استاندارد روش و چارچوب مناسبی برای مدیریت سیستم ITSM به شما اراده می دهد و کمک می کند تا ثابت کنید از بهترین روش های موجود در سیستم خود استفاده می کنید. کاربرد استاندارد مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در شرکت های کوچک و بزرگ مشاهده می شود و نه تنها در مجموعه های بزرگ فعالیت ها را بهبود می بخشید، بلکه در مجموعه های کوچک نیز می توان به بهینه کردن سیستم کمک بسزایی داشته باشد.

اهمیت گواهینامه ایزو 20000

برای درک اهمیت ایزو 20000 ، درک رابطه کلی فناوری اطلاعات و تاثیر آن بر روی موفقیت سازمان بسیار مهم می باشد. امروزه به راحتی می توان گفت که هر مجموعه ای برای دستیابی به اهداف سازمان خود به IT متکی است. فناوری اطلاعات یک عنصر مهم در تجارت ها به شمار می رود که بر نحوه عملکرد و نحوه برقراری ارتباط تاثیر گذار است. از خدمات فناوری اطلاعات برای غلبه به رقبا، جلب مشتری بیشتر، بهبود بهره وری و کارایی استفاده می شود.

گواهینامه ISO 20000با توجه به نکات گفته شده می توان به این نتیجه دست پیدا کردن که با سرمایه گذاری در بخش IT می توانید بیشترین بهره وری را در سازمان خود داشته باشید. البته این فعالیت ها باید با برنامه ریزی و مدیریت کامل انجام بگیرد که گواهینامه ایزو 20000 ، شما را در این راه همراهی خواهد کرد. بدون استفاده از یک استاندارد مدیریتی مناسب معمولا پروژه های IT با مشکل مواجه می شوند ودر این بین مشکل مالی یکی از بارزترین آنها می باشد. در سازمان های بزرگ برای بهبود کیفیت فعالیت ها می توان از استاندارد ایزو 29990 نیز به همراه این سیستم استفاده کنید.

مزایای گواهینامه ISO 20000

شناخت رابطه میان استاندارد ایزو 20000 و ITSM و انتخاب بهترین روش های ITSM برای اعمال آنها در سازمان از ویژگی های بارزی است که هر کارفرمایی را به سمت صدور گواهینامه ایزو 20000 می کشاند. البته موضوع به این موارد خلاصه نمی شود برخی دیگر از مزایای این مدرک عبارتند از :

  • ایزو 20000بهبود اعتبار سازمان
  •  افزایش رضایت مشتری از خدمات
  • درک بهتر از اهداف تجاری مجموعه
  • بهبود شهرت برند
  • توسعه قابلیت های جدید و به روز
  • بهره مندی از تجربه های ITIL
  • افزایش توانایی برنامه ریزی و کنترل
  • کاهش زمان پاسخ دهی به مشکلات
  • کاهش حوادث
  • ایجاد فرهنگ بهبود مستمر برای سازمان
  • کسب مزایای رقابتی فراوان

عملکرد استاندارد ایزو 20000

گواهینامه ISO 20000 از دو قسمت تشکیل شده است و با کنار هم گذاشتن این موارد می توانید به راحتی الزامات را اجرایی کنید. مراحلی که در قسمت اول ISO 20000 وجود دارد به وضوح تمام نیاز های شما برای ارائه خدمات IT مدیریت شده با کیفیت قابل قبول برای مشتریان را میسر می کند. این موارد عبارتند از :

  • الزامات به خصوصی که در گواهی ایزو 20000 به آن اشاره شده است
  • روش های طراحی و انتقال خدمات جدید یا به روز رسانی شده
  • فرایندهای ارائه خدمات
  • فرایند های ارتباط
  • فرایند های کنترل

قسمت دوم مدرک ایزو 20000 آیین نامه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است. به عبارت دیگر با استفاده از آن می توانید الزامات موجود در این استاندارد را تفسیر کنید. دریافت این استاندارد مانند دیگر گواهینامه های ایزو  می باشد که در ادامه آن را شرح خوهیم داد.

مراحل دریافت مدرک ایزو 20000 چیست ؟

  1. ایجاد آگاهی : ابتدا باید اهداف خود از دریافت گواهینامه ایزو 20000 را مشخص کنید و باید حداقل درک عمومی از بهترین روش مدیریت خدمات را به افراد سازمان بدهید.
  2. تعیین دامنه صدور ایزو 20000 : اگر می خواهید دامنه استاندارد خود را محدود کنید باید تصمیم بگیرید که چه خدماتی در چه بخش هایی از سازمان باید فعالیت داشته باشند.
  3. ارزیابی اولیه : شما می توانید در این مرحله از یک یا چندین مشاور خارجی متخصص در این زمینه استفاده کنید تا بخش های مورد نظر خود را با استاندارد ها، سازگار بسازید.
  4. تنظیم پروژه استاندارد ISO 2000 : یک هیئت برای مدیریت پروژه خود در نظر بگیرید که شامل مدیریت و کارکنان آشنا با این زمینه باشد.
  5. آماده شدن برای ممیزی : تمامی شکاف های به دست آمده در ارزیابی مرحله اول را برطرف کنید. این کار معمولا زمانبر ترین مرحله می باشد. البته میزان انطباق سیستم شما با این استاندارد می تواند زمان مورد نیاز را کمتر یا بیشتر کند.
  6. ممیزی صدور گواهینامه : حسابرسی نهایی باید توسط یک مشاور خارجی که از سازمان مورد تایید ایزو آمده است انجام شود.

رایان سرت RAYANCERT می تواند در طول تمام مراحل اخذ گواهینامه ایزو 20000 همراه شما باشد. در صورتی که ابهام و یا سوالی در زمینه دریافت گواهینامه های بین المللی دارید، بهتر است تا همین حالا با کارشناسان ما در تماس باشید. همچنین برای نگهداری و تمدید گواهینامه های سازمان ایزو می توانید با این مجموعه در تماس باشید.