گواهینامه ایزو 27001

گواهینامه ایزو 27001گواهینامه ایزو 27001 یکی از استاندارد هایی است که برای بسیاری از سازمان ها حیاتیست و دریافت آن امری ضروری به شمار می رود. همانطور که میدانید امنیت اطلاعات باید در اولویت هر سازمانی باشد، البته نه به دلیل رشد فعالیت های سایبری و جرایم موجود در این زمینه، برخی از مقررات، مانند قوانین جدید GDPR برای محافظت از داده های شخصی الزام قانونی می باشد. گواهینامه ISO 27001 که نوعی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات می باشد، چارچوب مناسبی برای تامین امنیت در سازمان ها به شمار می رود.

ایزو 27001 به مشتریان شما نشان می دهد که تا چه اندازه به امنیت اطلاعات موجود که برخی از آنها اطلاعات شخصی مشتریان می باشد، اهمیت می دهید. علاوه بر آن شما با اجرا کردن استاندارد های مدرک ISO 27001 می توانید دارایی های خود را حفظ کنید.

گواهینامه ایزو 27001 چیست ؟

قبل از اینکه به تعریف ISO 27001 بپردازیم، بهتر است بدانید اگر در حال حاضر یکی از گواهینامه های ایزو مانند گواهینامه ایزو 10004 یا نمونه های دیگر را اخذ کرده اید برای صدور ISO 27001 کار شما بسیار ساده تر می باشد. مدرک ایزو 27001 یک استاندارد بین المللی می باشد که کمک می کند امنیت دارایی های خود را که همان اطلاعات شما هستند تامین کنید. این سیستم یک چارچوب مدیریتی برای پیاده سازی امنیت اطلاعات (ISMS) ،برای اطمینان از محرمانه بودن، صداقت و در دسترس بودن کلیه داده های شرکت (مانند اطلاعات مالی، دارایی، جزئیات کارمندان و … ) فراهم می کند.

گواهینامه ISO 27001مواردی که در استاندارد ISO 27001 به آن تاکید شده، نه تنها بر روی سرقت اطلاعات متمرکز هستند، بلکه به مواردی همچون دستکاری اشتباه داده ها و یا حتی غیر قابل دسترسی کردن آنها توجه ویژه ای شده است. گفتنی است که گواهینامه ایزو 27001 ، تنها مدرک بین المللی سیستم امنیت اطلاعات است که می توان به آن اعتماد کرد و به طور مستقل، برای پوشش بسیاری از فرایند ها و فناوری ها مجاز می باشد.

مزایای صدور گواهینامه ISO 27001 چیست ؟

به صورت کلی می توان گفت گواهینامه ISO 27001 نشان دهنده اهمیت مدیریت یک شرکت به اطلاعات مشتریان می باشد که خود به تنهایی مزایایی فراوانی به همراه دارد.

مزیت های ISO 27001 برای شرکت ها :

  • محافظت از IP ، نام تجاری و شهرت
  • افزایش مشتری و فروش
  • صرفه جویی در زمان و هزینه های جاری
  • یافتن مشتریان ثابت
  • جلوگیری از جریمه شدن (با برقراری مفاد قانون)
  • جذب کارکنان بهتر

مزایای دریافت گواهینامه ایزو 27001 برای کارکنان :

  • اعتماد به پایداری سازمان
  • آموزش دیدن در جهت تامین امنیت بیشتر
  • شفافیت فعالیت های شرکت
  • افتخار به سازمان و نقش خود در آن

مزایای اخذ گواهینامه ISO 27001 برای مشتریان :

  • اعتماد و اطمینان به شما و زنجیره تامین شرکت
  • کاهش هزینه های حمل و نقل

مراحل اخذ ISO 27001

اخذ ایزو 27001برای دریافت ISO 27001 ابتدا باید بتوانید موارد زیر را تامین کنید :

  1. زمان کافی برای هماهنگی و اجرای قوانین و اصول در سیستم خود
  2. افراد متخصص که با فعالیت های شما آشنایی دارند و می توانند برای تامین الزامات ایزو 27001 ، سیاست ها، کنترل ها و فرایند های مورد نیاز را اجرا کنند
  3. یک سازمان متخصص در صدور گواهینامه (رایان سرت می تواند تمام خدمات مورد نیاز شما را در این زمینه تامین کند)

پس از فراهم کردن مواردی که در بالا ذکر شده است می توانید برای اجرای گواهی ایزو 27001 برنامه ریزی انجام دهید. پس از اینکه برنامه ریزی دقیق برای اجرا فراهم کردید، باید عناصر اصلی گواهینامه ایزو 27001 را در سیستم خود پیاده سازی کنید. در آخر می توانید با بررسی سیستم، در صورتی که عدم انطباق با استاندارد های ایزو وجود نداشته باشید، گواهینامه خود را دریافت کنید. گفتنی است که داشتن یک استاندارد مدیریت کیفیت مانند ایزو 9001 می تواند کمک شایانی در برقراری شرایط به شما بکند.

موارد دخیل در پیاده سازی ایزو 27001

در ابتدا شما باید یک سیستم مدیریت ایجاد کنید که معمولا از افراد مختلف و فناوری های متفاوت تشکیل شده است. در بخش نیروی انسانی، به مدیری نیاز دارید که بتواند اجرای پروژه را برعهده بگیرد. مدیریت باید نشان دهد که هنجار ها و نظم سیستم به صورت مرتب بررسی می شود تا بتواند ثابت کند سازمان را جدی گرفته است.

حسابدارانی که روح سیستم ایزو 27001 را درک کرده اند می توانند رهبران خوبی برای این بخش باشند. در نظر داشته باشید که برخی از افراد که تظاهر به دانستن ISO 27001 می کنند، ولی با آن آشنایی ندارند، می توانند موجب ایجاد یک فاجعه در سیستم امنیت اطلاعات شوند.

شما همچنین به افرادی را لازم دارید که بتوانند نیاز هایی که در سیستم شناسایی شده است را برطرف کنند. این افراد باید دارای ظرفیت و اعتماد به نفس باشند تا کسب و کار شما را درک کرده و در جهت بهبود آن حرکت خود را شروع کنند. در این میان یک سرمایه گذاری برای فناوری های مورد نیاز نیز لازم است که معمولا هزینه چندان بالایی را نخواهند داشت و به صورت کلی می توان آنها را به راحتی تامین کرد.

برای دریافت گواهینامه ایزو 27001 و مشاوره رایگان در این زمینه می توانید همین حالا با کارشناسان رایان سرت در تماس باشید.