مراحل دریافت گواهینامه ایزو

مراحل دریافت گواهینامه ایزو

گواهینامه های ایزو از استاندارد های بین المللی به شمار می روند که دریافت آنها می تواند برای شرکت ها مزایای فراوانی را مهیا کند. با توجه به اینکه این نوع از گواهی ها بین المللی می باشد، مراحل دریافت گواهی ایزو نیز با استاندارد های تایید شده توسط سازمان ISO صورت می گیرد. دریافت ISO نیازمند این است که سازمان شما شرایط لازم برای اخذ ایزو را داشته باشد.

البته در صورت عدم تطبیق پیش نیاز ها، شما می توانید با کمک مجموعه هایی که خدمات گواهینامه های بین المللی را ارائه می دهند، مراحل دریافت گواهینامه ISO را پشت سر بگذارید و به راحتی استاندارد مورد نیاز سازمان خود را دریافت کنید. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی مراحل و شرایط اخذ گواهی ایزو بپردازیم. 

انتخاب گواهینامه ایزو مناسب

اولین قدم در فرایند دریافت گواهینامه ایزو، انتخاب یک استاندارد مناسب می باشد که بتواند فعالیت های شما را به دستی پوشش دهد. استاندارد مناسب باید اهداف و چشم انداز های سازمان شما را فراهم کند. برای شروع کار، 4 استاندارد اساسی را آورده ایم که در ادامه به توضیح هر یک از آنها می پردازیم تا با مراحل دریافت گواهینامه ایزو بیشتر آشنا شوید.

شرایط دریافت گواهینامه ایزودریافت ایزو 90001

استاندارد ایزو 9001 برای تامین نیاز های مشتری، افزایش رضایتمندی و ثبت کیفیت فرآیندهای سازمان به شما کمک می کند. دریافت این استاندارد می تواند مزایای بسیاری را برای سازمان ها به همراه داشته باشید و طبق آخرین آمار به دست آمده توسط سازمان استاندارد سازی، 62 درصد از مشاغل گزارش کرده اند که این استاندارد تاثیر مثبتی در روند کار آنها داشته است. البته این استاندارد پیش نیاز بسیاری از استاندارد های دیگر ISO می باشد.

شرایط دریافت ایزو 27001

ISO 27001 استاندارد امنیت سایبری می باشد که تمرکز آن بر امنیت اطلاعات است. بررسی آمار ها نشان می دهد که هر روز 5 میلیون داده در دنیاز دزدیده می شود که آماری حیرت انگیز است. دزدیده شدن داده های شما نه تنها از نظر مالی می تواند تاثیر منفی بر روی سازمان شما بگذارد، بلکه در نام برند شما نیز تاثیر منفی دارد. با دریافت این استاندارد می توانید به مشتریان خود ثابت کنید که برای اطلاعات آنها اهمیت قائل هستید.

شرایط اخذ مدرک ایزومراحل دریافت گواهینامه ISO 14001

استاندارد ایزو 14001 یک چارچوب برای بررسی سیستم مدیریت محیط زیست می باشد که معیار هایی برای بهبود عملکرد سیستم شما را نسبت به فعالیت های محیط زیست ارائه می کند. شرایط اخذ این گواهینامه آسان است و دریافت آن می تواند به سازمان شما کمک کند تا استاندارد های زیست محیطی را به خوبی اجرا کنید.

مراحل اخذ استاندارد ایزو 45001

استاندارد ایمنی و بهداشت ایزو یا ایزو 45001 کمک می کند تا بتوانید به ارتقا و محافظت از سلامتی کارمندان خود بپردازید ( هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی ). این امر می تواند رضایت کارمندان را در پیش داشته باشد و نیروی کار شما را به نیروهای کارآمدتر تبدیل کند.

شرایط دریافت چند گواهینامه ایزو

با بررسی های صورت گرفته تا اینجا، ممکن است به این فکر افتاده باشید که دریافت چندین ISO برای سازمان شما نیاز است. باید بگویم که استفاده از دو یا چند مدرک ایزو به راحتی امکان پذیر است و برخی از این استاندارد های به گونه ای شباهت هایی با یکدیگر دارند. 

دریافت همزمان دو مدرک ایزو می تواند برای شما این مزیت را فراهم کند که برای مثال یک بار سیستم مدیریتی را بر روی مجموعه اجرا کنید تا مراحل دریافت گواهینامه ایزو ساده تر و سریعتر صورت بگیرد. 

انتخاب سازمان صادر کننده ایزو

پس از اینکه یک یا چندین گواهینامه مناسب با کار خود پیدا کردید، باید به دنبال یک مجموعه برای مشاوره و دریافت گواهینامه ISO باشید. گفتنی است که رایان سرت آماده ارائه خدمات مورد نیاز شما با بالاترین کیفیت می باشد. تمامی نهادهایی که فعالیت هایی در زمینه دریافت گواهینامه های بین المللی دارند، خدمات یکسانی ارائه نمی دهند و معمولا مجموعه ها می توانند تاثیر به سزایی بر روی روند کار داشته باشند. 

شاید در ابتدا، سازمانهایی که وعده دریافت استاندارد ایزو در مدت کوتاهی را به شما می دهند کمی وسوسه کننده باشند اما باید بدانید که اجرای این استاندارد ها با هدف بالا بردن کیفیت انجام می گیرد.

یک سازمان قابل قبول باید ویژگی های زیر را داشته باشد :

  • مجوز رسمی برای ارائه خدمات دریافت گواهینامه های بین المللی 
  • ارائه رضایتمندی مشتری های قبلی که از خدمات سازمان استفاده کرده اند 
  • در اختیار داشتن کارشناسان خبره برای بررسی سیستم کاری شما و مشاوره قابل قبول

مرحله ممیزی اول برای دریافت ISO

ممکن است در ابتدا کلمه ممیزی کمی استرس برای کارفرما ایجاد کند اما باید بگوییم که ممیزی مرحله اول، بسیار ساده است. فرایندهایی که در حال حاضر در مجموعه شما انجام می شود را درک کنید تا بتوانید برای بهبود آنها از روش های جدید استفاده کنید. 

البته این کار صرفا برای یافتن فرصت هایی است که بتوانید با استفاده از آن برنامه عملیاتی خود را تنظیم کنید. پس از انجام کار شما یک گزارش کامل از روند فعلی و اقدامات لازم که سازمان باید انجام دهد، دریافت می کنید. 

توسعه یک سیستم مدیریتی

تا اینجا مراحل دریافت گواهینامه ISO را مشاهده کردید که در بسیاری از استاندارد ها به همین روش انجام می گیرد. اما پس از حسابرسی اولیه، باید یک سیستم مدیریتی بر اساس توصیه های حسابرسی خود ایجاد کنید. این سیستم مدیریتی، مجموعه ای از اسناد است که روند کار های تجاری شما را به طور خلاصه بیان می کند و نشان می دهد که چگونه مفاد استاندارد را در سیستم خود اجرا کرده اید.

رایان سرت ابزار هایی برای کمک به شما در این مرحله ارائه می دهد که با تغییر در اسناد خاص می توانید شیوه های تجاری خود را به درستی منعکس کنید.

ممیزی مرحله دوم برای دریافت مدرک ISO

پس از تکمیل و ارسال مدارک برای سازمان، یک ممیزی دیگر صورت می گیرد تا بررسی شود به اهداف تعیین شده در مرحله اول حسابرسی دست پیدا کرده اید یا خیر؟ اگر همه چیز طبق روال پیش رفته باشد شما مراحل دریافت گواهینامه ایزو را به پایان رسانده اید و می توانید استاندارد خود را در مدت زمان کوتاهی دریافت کنید. در غیر اینصورت باید مراحل دیگری را طی کنید تا در مسیر دست قرار بگیرید.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

10 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *