گواهینامه ایزو 50001

گواهینامه ایزو 50001 چیستگواهینامه ایزو 50001 که نام دیگر آن استاندارد مدیریت انرژی ISO 50001 می باشد، چهارچوبی را برای ایجاد بهترین روش مدیریت انرژی فراهم می کند. گواهی ISO 50001 به سازمان ها کمک می کند تا بهره وری انرژی خود را بهبود بدهند و در این زمینه سرمایه گذاری کنند. این سیستم سازمان استاندارد سازی، مجموعه های مختلف را قادر می سازد تا سیستم ها و فرایند های لازم برای بهبود عملکرد انرژی را ایجاد کنند.

گواهی ایزو 50001 یک استاندارد بین المللی می باشد که در کشور های مختلف دنیا از آن استفاده می شود. مواردی که در این سیستم مورد استفاده قرار گرفته، همان ساختار سطح بالای HLS می باشد و همانند سایر استاندارد های ایزو ISO 140001 و ایزو 9001 از این روش پیروی می کند. همچنین با توجه به ساختاری که برای آن در نظر گرفته شده است می توان به راحتی آن را با سیستم های دیگر سازمان استاندارد سازی نیز ادغام کرده و در یک مجموعه اجرا کنید.

اگر قبلا از مدرک ISO 50001:2011 استفاده کرده اید، تطبیق پیدا کردن با ISO 50001:2018 برای شما بسیار راحت خواهد بود. البته تغییراتی وجود دارد که باید آنها را در مجموعه خود اجرایی کنید. گفتنی است که این استاندارد قوی ترین چارچوب برای مدیریت انرژی سازمان های دولتی و خصوصی می باشد.

مزایای استاندارد مدیریت انرژی ISO 50001

با دریافت استاندارد مدیریت انرژی یا اخذ گواهینامه ایزو 50001 شما می توانید برخی از مزایای این گواهی را به سازمان خود اختصاص دهید، تعدادی از مزیت های سیستم مدیریت انرژی را در پایین برای شما آورده ایم :

گواهینامه ISO 50001

  • کاهش 10 درصدی انرژی در دوازده ماه اول اجرا
  • کاهش انتشار گاز های گلخانه ای (GHG) و اثر کربن
  • دریافت گواهینامه در سطح بین المللی و تطبیق سیستم خود با یک استاندارد بین المللی
  •  کمک و پیوستن به صورت داوطلبانه به بهره وری درست انرژی
  • بهبود تصویر و اعتبار شرکت در میان مشتریان و ذینفعان شرکت
  • فرایند های تصمیم گیری به صورت کاملا اصولی و آگاهانه، از طراحی سیستم، کار و نگهداری آن
  • بهره وری عملیاتی و شیوه های نگهداری بهبود یافته
  • اطمینان از اندازه گیری، مستند سازی، گزارش و معیار مصرف انرژی
  • رقابت در سطح بین المللی و یافتن مشتری های بزرگ از سراسر جهان 

به طور کلی مدرک ایزو 50001 از بسیاری جهات می تواند برای سازمان شما مفید باشد. در صورت استفاده از ایزو 50001 شما در حال کار با یک ساختار استراتژیک برای کاهش اثرات محیطی هستید.

گواهینامه ISO 50001 برای چه صنایعی مناسب است ؟

استاندارد مدیریت انرژی ISO 50001 با صرف نظر از شرایط جغرافیایی، فرهنگی یا اجتماعی برای انواع سازمان های کوچک و بزرگ قابل اجرا می باشد. استاندارد ایزو 50001 به گونه ای ساخته شده است که کاملا با استاندارد های سیستم مدیریت سازگاری دارد و میتوان آن را با گواهی نامه های مختلف مانند گواهینامه ایزو 9001 به صورت همزمان مورد استفاده قرار داد.

دریافت کامل این گواهینامه سه سال طول می کشد و در این مدت سازمان هرساله تحت ممیزی هایی قرار می گیرد که از رعایت استاندارد ها اطمینان حاصل شود. در پایان دوره سه ساله برای دریافت و تمدید مجدد باید ممیزی هایی جدید برای ارزیابی سیستم را انجام دهید. برای دریافت گواهینامه ISO 50001 ، میتوانید همین حالا با کارشناسان رایان سرت در تماس باشید تا پاسخگوی سوالات و ابهامات شما باشند.

به طور کلی گواهینامه ایزو 50001 در اعطا، حفظ، تمدید، تعلیق، بازیابی، پس گرفتن یا گسترش و کاهش دامنه صدور گواهینامه خلاصه می شود.

هدف از صدور گواهینامه ایزو 50001

به طور کلی این محصول برای چندین هدف تدوین شده است که می تواند برای شرکت ها و همچنین محیط زیست بسیار سود آور باشد. برخی از اهدافی که ISO 50001 تدوین شده، عبارتند از:

  1. کمک به سازمان ها در بهبود بهره وری انرژی و مصرف انرژی
  2. ایجاد شفافیت و تسهیل ارتباط با در زمینه مدیریت ارتباط انرژی
  3. اجرا و ارتقا بهترین شیوه ها و رفتار های مدیریت انرژی
  4. ارزیابی و اولویت بندی اجرای فناوری های جدید مرتبط با مصرف انرژی در سازمان ها
  5. ایجاد یک چارچوب کلی برای بهره وری انرژی
  6. تسهیل و بهبود مدیریت انرژی برای پروژه های، کاهش انتشار گاز های گلخانه ای
  7. ادغام ساده با سیستم های مدیریت سازمانی مانند محیط زیست، بهداشت و ایمنی

صدور گواهینامه ISO 50001

رایان سرت نماینده و عامل سازمان استاندارد سازی در کشور ایران می باشد. شما می توانید برای دریافت انواع گواهینامه های ایزو از این مجموعه خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنید. دریافت گواهینامه ایزو 50001 توسط رایان سرت در کوتاهترین زمان انجام می شود و در تمام مراحل کارشناسان ما برای ارائه بهترین خدمات آموزشی و صدور همراه کارفرما هستند.

مراحل اخذ استاندارد مدیریت انرژی ISO 50001 مشابه با مدارک دیگر سازمان ایزو می باشد و پس از تکمیل فرم های اولیه که توسط رایان سرت به شما ارائه می شود، کارشناسان ما فعالیت های دیگر را برای شما شرح می دهند تا بتوانید یک سیستم مناسب با مدیریت انرژی را در سازمان خود اجرایی کنید.