گواهینامه ISO 22000 چیست ؟

گواهینامه ISO 22000گواهینامه ایزو 22000 استاندارد ایمنی مواد غذایی می باشد که توسط سازمان بین المللی ایزو تعیین و به وجود آمده است. گواهینامه ISO 22000 به منظور هماهنگی در مقیاس جهانی برای مدیریت ایمنی مواد غذایی در مشاغلی که درون زنجیره غذایی فعالیت دارند تدوین شده. مدرک ایزو 22000 با ترکیب عناصر اصلی موجود در استاندارد ایزو 9001 و HACCP چهارچوبی موثر برای توسعه، اجرا، نظارت و بهبود مستمر سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی فراهم می کند.

ISO 22000 برای سازمان هایی در نظر گرفته شده که به دنبال ایجاد استاندارد های سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی (FSMS) و ایجاد یک سازمان متمرکز در عین حال یکپارچه هستند. این سیستم باعث می شود تا بتوانید به راحتی آنچه که قانون، شما را ملزم به انجام آن می کند را اجرا کنید و به همین دلیل نیز گواهینامه ایزو 22000 را در فارسی با نام مدرک ایمنی غذایی ایزو یا سیستم مدیریت ایمنی غذایی می شناسند.

خصوصیات گواهینامه ایزو 22000

گواهی ایزو 22000 کمک می کند تا :

  • به راحتی ایمنی غذا را فراهم کنید 
  • ایمنی و سلامت زنجیره غذایی را فراهم کنید 
  • مراحل از مزرعه و زمین های کشاورزی شروع کرده و استاندارد ها را به ترتیب اجرا کنید 
  • موارد و شرایط خطرناک را ذکر کرده و برای بهبود سیستم بر آنها تاکید کنید 
  • زنجیره تامین را استاندارد سازی کنید 
  • استاندارد های HACCP را در سیستم اجرا کنید 
  • استراتژی برای تجارت مواد غذایی خود تدوین کنید 
  • قابلیت ردیابی مواد غذایی در این سیستم وجود دارد 

گواهینامه ایزو 22000همانطور که مشاهده می کنید گواهی ISO 22000 می تواند خصوصیات و ویژگی های بسیاری را برای کسب و کار هایی که در زنجیره غذایی فعالیت می کنند فراهم آورد و به همین دلیل نیز برای توسعه کسب و کار گزینه ایده عالی به شما می رود تا بتوانید با استفاده از آن فعالیت های خود را زیر نظر یک استاندارد بین المللی انجام دهید.

مزایای صدور ایزو 22000

زمان بررسی را به حداقل می رساند : ISO 22000 کمک می کند تا زمان بررسی نقص ایمنی مواد غذایی را کاهش دهید.

رضایت مشتری : محصولاتی را ارائه دهید که به طور مداوم نیازهای مشتری را براورده می کند و به راحتی رضایت مشتری را به دست آورید.

شناخت شدن به عنوان تامین کننده معتبر : صدور مدرک ایزو 22000 باعث می شود تا شما در سطح بین المللی شناخته شوید و به راحتی در تمامی مراحل تامین غذایی در سازمان های مختلف پذیرفته شوید.

اثبات اعتبار تجاری : با دریافت گواهینامه ایزو 22000 که یک استاندارد جهانی شناخته شده است، می توانید کیفیت و اعتبار محصولات خود را به مشتریان ثابت کنید.

اجرای الزامات قانونی : با اجرای این استاندارد به راحتی الزامات قانونی را نیز در سیستم تامین خود اجرا خواهید کرد.

قدرت رقابت بیشتر : با توجه به اینکه راه تجارت به صورت بین المللی برای شما هموار تر می شود به راحتی می توانید از رقیبان خود پیشی بگیرید.

به طور کلی از نظر بسیاری از مدیران فعال در زمینه های غذایی، مدرک ISO 22000 ، گزینه ایده عالی برای پاسخگویی به شرایط مختلف می باشد که پتانسلی رونق بخشیدن به کسب و کار شما را دارد.

صدور ایزو 22000کسب و کار های مناسب دریافت گواهینامه ایزو 22000

گواهینامه ایزو 22000 برای هر نوع کسب و کاری که در حوزه غذایی فعالیت دارد، با صرف نظر از اندازه سازمان و مجموعه مناسب می باشد. برخی از مجموعه هایی که می توانند ISO 22000 را دریافت کنند، عبارتند از : تولید کنندگان خوراک، تولید کنندگان مواد اولیه صنعت غذایی و تولید کنندگان مواد غذایی. البته تمام زنجیره غذایی از اپراتور های حمل و نقل تا پیمان کار ها و خرده فروش ها می توانند گواهی ایزو 22000 را دریافت کنند.

همچنین ممکن است این استاندارد برای سازمان های تولید کننده تجهیزات تولید مواد غذایی، مواد بسته بندی، مواد تمیز کننده و افزودنی ها نیز مناسب باشد. به صورت خلاصه می توان گفت برای در هر مجموعه ای که محصول آنها با صنایع غذایی و زنجیره غذایی در ارتباط باشد، می توان بخشی از گواهینامه ISO 22000 را اجرا کرد . 

علت پیاده سازی استاندارد ISO 22000

اجرای استانداردهای گواهینامه ایزو 22000 یک رویکرد فعال سیستماتیک و منطقی برای رفع مشکلات و بهبود سیستم ایمنی غذا می باشد. ساختار این استاندار بسیار شبیه به استاندارد های دیگر سازمان ایزو مانند ایزو 10002 ، ایزو 10004 و … می باشد. این سیستم رویکرد مشترک، (گواهی ایزو 22000) سازمان ها را قادر به اجرای یک مدیریت واحد می کند. (مانند مواردی که در استانداردهای ISO 9001 – ISO 27001 – ISO 14001 – ISO 45001 – ISO 22301)

مدرک ایزو 22000 با حداقل رساندن خطرات اصلی غذایی، شفافیت در سیستم شما ایجاد می کند و از این طریق نیز امنیت بیشتری برای مشتری تامین می شود و در نهایت می توان رضایتمندی مشتری را افزایش داد.

دریافت گواهی ایزو 22000

برای دریافت و صدور گواهینامه ISO 22000 ، می توانید با کارشناسان رایان سرت در ارتباط باشید تا مراحل را به صورت کامل برای شما شرح دهند. اما به طور کلی برای اخذ ایزو 22000 باید ابتدا فرم هایی که از طرف رایان سرت به شما شما داده می شود را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با سیستم شما آشنا شوند. سپس کارشناسان رایان سرت برای مشاهده و بررسی سیستم شما به محل تایین شده مراجعه می کنند و پیشنهاداتی برای تطبیق شما با استاندارد ها ارائه می دهند و پس از ارزیابی هایی که توسط کارشناسان صورت می گیرد در صورت مطابق با استاندارد ها می توانید گواهینامه خود را در مدت کوتاهی دریافت کنید.