گواهینامه ایزو 22301 چیست ؟

گواهینامه ایزو 22301 گواهینامه ایزو 22301 استاندارد بین المللی مدیریت تجارت است. در شرایط اضطراری، بسیاری از سازمان ها باید توانایی ادامه کار و فعالیت را داشته باشند به همین دلیل گواهینامه ISO 22301 برای کمک به سازمان ها، توسط ایزو تدوین شده است. هدف اصلی طراحی ایزو 22301 ، جلوگیری، آماده سازی، پاسخگویی و بهبود در برابر حوادث غیر مترقبه و مخرب است.

این استاندارد ایزو یک چارچوب کلی برای تنظیم و مدیریت یک سیستم تداوم کسب و کار موثر فراهم می کند و از سازمان در برابر طیف گسترده ای از تهدید ها جلوگیری می کند. اگر سازمان شما هم نیاز دارد که به مشتریان و ذینفعان نشان دهد، می تواند به سرعت بر اختلالات عملیاتی قلبه کند دریافت  گواهینامه ایزو 22301 می تواند برای شما مناسب باشد. در برخی از کشورها برای تعیین مسئولیت های برنامه ریزی اضطراری سازمان ها قوانینی وضع شده است. این قوانین معمولا شامل پیاده سازی سیستم تداوم تجارت می باشد به همین دلیل در این کشور ها دریافت ISO 22301 یک امر ضروری به شمار می رود.

مزایای گواهینامه ISO 22301

  • گواهینامه ISO 22301به حداکثر رساندن کیفیت و کارایی: به صورت کلی ISO 22301 چارچوبی مبتنی بر بهترین روش های بین المللی پیرامون مفهوم، برنامه ریزی، انجام، بررسی و عمل را ارائه می دهد.
  • انعطاف پذیری در هنگام اختلالات: در طی یک اختلال محلی یا یک فاجعه بین المللی سازمان شما یک روند تداوم کسب و کار را برای اطمینان از کار مداوم خواهد داشت. یا در صورت بروز اختلال شما می توانید به راحتی آن را برطرف کرده و فعالیت های خود را ادامه دهید.
  • مزایای رقابتی: با دریافت گواهینامه ایزو 22301 علاوه بر اینکه می توانید رضایت بیشتری از سوی مشتریان خود به دست آورید، یک امتیاز مثبت هم در میان رقبا برای جذب مشتری بیشتر دارید.
  • بهبود سازمان: ISO 22301 درک روشنی از کل سازمان شما را فراهم می کند و می تواند باعث ایجاد فرصت های جدید برای شما بشود.
  • بهبود داخلی مستمر: در طی مراحل صدور گواهی ایزو 22301 شما در ممیزی های مختلفی شرکت خواهید کرد که می تواند در، به روز بودن سیستم به شما اطمینان دهد.
  • انطباق با مفاد قانون : میتوانید به مشتریان خود نشان دهید که سازمان شما به صورت کاملا قانونی فعالیت خود را انجام می دهد.
  • صرفه جویی : با استفاده از این مدرک سازمان شما می تواند هزینه حسابرسی های داخلی و خارجی را کاهش دهد و عملکرد مالی سیستم را بهبود ببخشد.
  • تقویت مدیریت داخلی : این مدرک ایزو می تواند مشابه با گواهینامه IMS توانایی مدیریت داخلی را حتی در زمان های بروز بهران افزایش دهد.

کاربرد ایزو 22301

تا اینجا با ساختار و مزایای ISO 22301 آشنا شدید اما شاید برای شما این سوال به وجود آمده باشد که گواهی ایزو 22301 برای چه سازمان هایی مناسب است ؟

گواهینامه ایزو 22301در جواب این سوال باید بگوییم که مدرک مدیریت تداوم کسب و کار برای مجموعه هایی که می خواهند فاقد هر گونه مشکل در مدیریت باشند، مناسب است. برای مثال در شرکت هایی که رقابت در میان آنها بسیار بالا می باشد، بهتر است تا برای بالاتر بردن ارزش شرکت خود در میان رقبا از این مدرک ایزو یا مدرک ایزو 10668 استفاده کنند.

علاوه بر شرکت های خصوصی در سال های اخیر برخی از شرکت های دولتی که در بخش های ساخت و ساز و یا حوزه های دیگر فعالیت دارند نیز مدرک ایزو 22301 را دریافت کرده اند.در اصل این گواهینامه به مشتریان، کارمندان، سهامداران شما ثابت می کند که شما برنامه ای برای مدیریت زمان های بحرانی دارید و این می تواند حس اطمینان را در آنها ایجاد کند.

دریافت ISO 22301 از رایان سرت

رایان سرت با تجربه فراوان در زمینه ارائه و دریافت گواهینامه سازمان استاندارد سازی (ایزو) آماده ارائه خدمات مورد نیاز جهت دریافت گواهینامه های مختلف ایزو می باشد. برای شروع می توانید همین حالا با مشاوره 24 ساعته رایان سرت در تماس باشید تا اطلاعات کافی در این زمینه را در اختیار شما قرار دهند.

مراحل اخذ گواهینامه ایزو 22301

اولین مرحله برای دریافت این گواهینامه، تکمیل فرم اولیه می باشد که برای شناخت مجموعه شما ارائه می شود و با تکمیل این فرم کارشناسان رایان سرت می توانند موارد تخصصی تر را در این زمینه با شما در میان بگذارند. این مرحله در مدت کوتاهی انجام می شود و معمولا برای ارائه پیشنهاد برای بهبود خدمات به مشتری آن را انجام می دهند.

پس از اینکه شرایط توسط شما پذیرفته شد کارشناسان رایان سرت برای تعیین وقت ارزیابی تماس خواهند گرفت. ارزیابی ها شامل دو مرحله اجباری می باشد که حسابرسی های اولیه صدور گواهینامه ISO 22301 را تشکیل می دهند. دقت داشته باشید که شما باید بتوانید ثابت کنید که سیستم عملیاتی شما حداقل به مدت 3 ماه اجرا شده و تحت چرخه ممیزی ها قرار گرفته است.

پس از تایید شدن سیستم شما در ممیزی ها تصمیم گیری در مورد صدور مدرک ایزو 22301 اتخاذ می شود و در صورت مثبت بودن این تصمیمات در مدت کوتاهی سرتیفیکیت صادر شده و برای شما ارسال می گردد. البته باید در نظر داشته باشید که این مدرک به مدت 3 سال معتبر می باشد و هر ساله باید ممیزی های برای بازرسی صورت بگیرد.