گواهینامه ایزو 21500

ایزو 21500گواهینامه ایزو 21500 یک استاندارد بین المللی آموزش مدیریت پروژه می باشد که راهنمایی هایی را در مورد مفاهیم و فرایند های مورد نیاز برای مدیریت پروژه ارائه می دهد. مواردی که در این استاندارد ذکر شده، کاملا مهم می باشند  و بر عملکرد پروژه تاثیر بسزایی می گذارند. مفاهیم موجود در مدرک ISO 21500 دارای مقدمه ای ساده و قابل درک هستند و به صورت کاملا عملی، چگونگی تحویل موفقیت آمیز پروژه ها را  توضیح می دهد.

در اصل استاندارد مدیریت پروژه ایزو 21500 یک سیستم تلفیقی از بهترین روش های مدیریت پروژه می باشد که برای انتقال به صاحبان کسب و کار آماده شده است. استفاده از این مدرک می تواند برای هر نوع سازمانی از جمله مجموعه های دولتی و خصوصی و هر نوع پروژه ای مناسب باشد (با صرف نظر از اندازه پروژه و مدت زمان مورد نیاز برای اجرای آن).

اهمیت گواهینامه ایزو 21500

گواهینامه ایزو 21500استاندارد ایزو 21500 کمک می کند تا بتوانید برای مرحله به مرحله پروژه خود از جمله بودجه بندی، زمان بندی، اطمینان از حداقل وقفه، برنامه داشته باشید و بتوانید پروژه ها را به پیشرفت های چشمگیری برسانید. تاکید بر روی حداقل وقفه در این سیستم بسیار زیادی می باشد و در صورت پیروی از آن می توانید از زمان حداکثر استفاده را بکنید. از این جهت که می توانید پس از برقراری شرایط این مدرک، علاوه بر صرفه جویی در وقت و زمان کارمندان، در هزینه ها نیز صرفه جویی خواهد شد.

مدرک ISO 21500 به سازمان ها کمک می کند تا با الزامات مدیریت پروژه سازگاری پیدا کنند و فعالیت های آنها با استاندارد جهانی مطابقت پیدا کند. استاندارد ایزو 20000 از گواهینامه هایی است که شباهت زیادی به این مدرک دارد و ساز و کار مشابهی برای شرکت هایی که خدمات فناوری اطلاعات ارائه می دهند، فراهم می کند.

دریافت گواهی ایزو 21500 کمک میکند تا در پروژه برنامه ریزی، مدیریت و نظارت دقیقی صورت گیرد و در عین حال شما را با مهارت های مدیریتی مورد نیازتان آشنا خواهد کرد. همچنین استفاده از قوانین این مدرک می تواند به شما کمک کند تا نتیجه را به طور صحیح مستند کنید.

مزایای استاندارد مدیریت پروژه ISO 21500

گواهینامه iso 21500افرادی که دارای گواهینامه ایزو 21500 هستند مزایای فراوانی را دریافت می کنند که برخی از آنها عبارتند از :

  1. دریافت مهارت های سطح بالای مدیریت پروژه
  2. بهبود در زمان بندی برای تحویل پروژه
  3. ارائه فرآیندهای مشترک و اصول مدیریت پروژه
  4. تصمیم گیری شفاف و بهبود یافته
  5. با ایجاد یک زبان مشترک برای فرایند های استاندارد به یکپارچه سازی سیستم کمک خواهید کرد
  6. بررسی عملکرد ها برای ارائه خدمات بهتر
  7. دسترسی بهتر به مشاغل و درآمد بالاتر برای پروژه
  8. افزایش عزت نفس

گفتنی است که قبل از انتشار استاندارد ایزو 21500 ، تنها مدرکی که به موضوع مدیریت پروژه پرداخته بود، گواهی ایزو 10006 به شمار می رفت.

مفاهیم مدرک ISO 21500

همانطور که گفتیم این استاندارد به صورت کلی می تواند طیف گسترده ای از پروژه ها را در بر بگیرد و محدودیت خاصی در این زمینه برای استفاده از آن وجود ندارد. برخی از مفاهیمی که مدرک ISO 21500 به بررسی آن پرداخته، عبارتند از :

  • پروژه و مدیریت آن
  • استراتژی و پروژه های سازمانی
  • محیط پروژه
  • حاکمیت پروژه
  • پروژه ها و عملیات ها
  • ذینفعان و سازمان های وابسته به پروژه
  • صلاحیت های پرسنل فعال در پروژه
  • چرخه عمر پروژه
  • محدودیت های پروژه
  • رابطه بین مفاهیم و فرایند های مدیریت پروژه

فرآیندهای استاندارد مدیریت پروژه

این استاندارد فرایندهای پیشنهادی را که باید در طول یک پروژه به عنوان یک اصل برای فاز های منفرد در نظر گرفته شوند را نیز مشخص می کند. مفاد ذکر شده را می توان از دو منظر متفاوت مورد بررسی قرار داد.

  1. فرایندهای مورد نیاز برای مدیریت پروژه : شامل مواردی است که برای هر فاز از پروژه یا پروژه ها قابل اجرا می باشد. این موارد از نظر ورودی و خروجی اولیه که تعریف شده است به یکدیگر وابسته می باشند
  2. گروه های موضوعی برای جمع آوری فرایند : هر گروه موضوعی متشکل از فرایندهایی است که برای هر مرحله یا پروژه قابل استفاده است. این موارد از نظر هدف، توصیف، ورودی و خروجی اولیه تعریف می شوند و به یکدیگر وابسته هستند

موارد مرتبط با گواهینامه ایزو 21500

PRINCE2 : نوعی تکنیک مدیریت پروژه می باشد که به صورت گسترده در دولت انگلستان توسعه یافته است. این مدرک رویکرد مبتنی بر فرآیند برای مدیریت انواع پروژه ها را فراهم می کند.

PMBOK : (مجموعه دانش مدیریت پروژه) مجموعه ای از اصطلاحات و رهنمودهای استاندارد در مدیریت پروژه را ارائه می دهد که توسط موسسه مدیریت پروژه تدوین شده است.

دریافت گواهینامه ایزو 21500

رایان سرت نماینده و عامل سازمان استاندارد سازی (ایزو) در ایران می باشد و می توانید برای دریافت گواهینامه های بین المللی این سازمان از مشاوره و خدمات رایان سرت بهره ببرید. برای اخذ گواهینامه ISO 21500 نیز می توانید همین حالا با کارشناسان ما در تماس باشید و علاوه بر دریافت مشاوره رایگان سوالات و ابهامات خود را بیان کنید.