گواهینامه های ISO

گواهینامه های ISOگواهینامه های ISO نوعی از استاندارد های بین المللی به شمار می روند که می توان از آنها به عنوان بهترین روش انجام یک کار استفاده کرد. استاندارد های ایزو می تواند شما را در زمینه های مختلفی مانند ساخت محصول، مدیریت فرایند، ارائه خدمات و یا تامین مواد اولیه، همراهی کنند و به صورت کلی طیف گسترده ای از فرایند ها را مورد بررسی قرار می دهند. 

مدارک ISO می تواند روابط میان تولید کنندگان، فروشندگان، خریداران، مشتریان، انجمن های صنفی یا کاربران را تنظیم کند. دریافت گواهینامه های ایزو به صورت مستقیم توسط سازمان استاندارد سازی صورت نمی گیرد و باید از نمایندگان این سازمان که در کشور های مختلف حضور دارند کمک بگیرید. رایان سرت نماینده و عامل سازمان ایزو در ایران می باشد و می توانید برای دریافت انواع خدمات از این سازمان کمک بگیرید.

دسته بندی استاندارد های ایزو

گواهینامه های ایزوبا اینکه گواهی های ایزو در زمینه های مختلفی تدوین شده اند اما برخی از آنها شامل یک دسته بندی کلی هستند که مجموعه ای از گواهینامه ها در آن قرار گرفته. برخی از این موارد عبارتند از:

استاندارد های مدیریت کیفیتی 

این نوع از مدارک ایزو، کمک می کنند تا در مجموعه ها کار موثر صورت بگیرد و همچنین بر روی کاهش خطا و خرابی در محصولات و خدمات کار می کنند. (استاندارد های خانواده ایزو 9000 مانند ایزو 9001 ، ایزو 9004)

استاندارد های ایزو برای محیط زیست 

این نوع از استاندارد ها برای کاهش اثرات مخرب محیط زیست تدوین شده اند در کاهش ضایعات و پایداری بیشتر مجموعه ها بسیار موثر هستند. (استاندارد های خانواده 14000 مانند ISO 14001)

استاندارد های ایمنی و بهداشت ISO 

برای کمک به کاهش حوادث به وجود آمده در محل کار می توان از این نوع مدرک های ایزو استفاده کرد. (ایزو 45001)

گواهینامه های مدیریت انرژی

این نوع از گواهی های ایزو کمک می کنند تا مصرف انرژی کاهش پیدا کند و صرفه جویی به عمل آید. (ایزو 50001)

مدارک ایمنی مواد غذایی 

این نوع از استاندارد ها برای جلوگیری از آلودگی در مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. (ایزو 22000)

امنیت اطلاعات 

گواهی های ISO که به امنیت اطلاعات پرداخته اند برای کمک به تامین امنیت اطلاعات حساس سازمان ها بسیار مفید هستند. (ایزو 27001)

گواهینامه های سازمان ISO 

استاندارد ایزوسازمان بین المللی استاندارد سازی، یک مجموعه خصوصی می باشد که متشکل از اعضای 165 کشور است. این سازمان بزرگترین مجموعه تدوین استاندارد در جهان به شمار می رود که تجارت بین الملل را با ارائه استاندارد های مشترک، سهل می کند.

در سازمان ایزو بیش از بیست هزار استاندارد تدوین شده است که طیف گسترده ای از فعالیت ها ( از محصولات غذایی تا فناوری اطلاعات، کشاورزی و مراقبت های بهداشتی ) را در بر می گیرد. استفاده از استاندارد ها کمک می کند تا سازمان ها بتوانند خدمات و محصولات بهتری را توسعه بدهند و همچنین برای کاربران نیز معیار هایی برای انتخاب و استفاده از محصولات و خدمات مختلف ارائه می کند.

برای سازمان هایی که در سطح بین المللی فعالیت خود را انجام میدهند، استفاده از گواهینامه های ایزو می تواند کمک بسیار زیادی برای جذب بهتر مشتری داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از مجموعه های بزرگ از یک یا چندین گواهینامه ایزو بهره می برند. دریافت گواهینامه های ISO در کشور های مختلف با کمک سازمان هایی انجام می گیرد که از نمایندگان ایزو به شمار می روند.

تاریخچه سازمان ایزو 

ایزو ابتدا در سال 1920 به عنوان فدراسیون بین المللی انجمن ملی استاندارد سازی شروع به فعالیت کرد. فعالیت های این مجموعه در سال 1942 در طول جنگ جهانی دوم به تعلیق درآمد و پس از پایان این جنگ، کمیته هماهنگی استاندارد سازی ملل متحد با پیشنهاد تشکیل یک سازمان جهانی، دوباره این مجموعه را راه اندازی کرد.

مجموعه ISO که در سال 1947 با گرد هم آمدن نمایندگان ISA و UNSCC از 25 کشور تشکیل شد همان سازمان استاندارد سازی امروزی می باشد که مدارک آن را با نام گواهینامه های ISO می شناسیم. گفتنی است که این مجموعه از سه زبان به صورت رسمی پشتیبانی می کند که انگلیسی، فرانسوی و روسی از جمله آنها هستند.

اهمیت دریافت گواهینامه های ISO

دریافت گواهی ایزو می تواند برای سازمان های مختلف از منظر های متفاوتی مهم باشد. به طور کلی می توان گفت دریافت مدرک ایزو برای سازمان های بزرگ و کوچک که در کشور های مختلف در حال فعالیت هستند مزایای زیر را به همراه دارد : 

  • اعتبار بالاتر

از آنجا که سازمان استاندارد سازی در سطح بین المللی قابل قبول بسیاری از کشور های جهان می باشد، می تواند اطمینان مشتری را برای خرید محصولات و خدمات شما را جلب کند و از این طریق اعتبار بیشتری برای برند شما فراهم آورد.

  • بهبود درآمد 

وقتی اطمینان از کیفیت وجود داشته باشد، مشتری ها بار ها و بارها به شما مراجعه می کنند به همین دلیل شما با یک قیمت گذاری درست می توانید درآمد شرکت خود را چند برابر کنید.

  • حفظ رضایت مشتری

یک استاندارد بین المللی می تواند کیفیت خدمات و محصولات شما را به مقدار چشمگیری افزایش دهد و از این طریق رضایت مشتری را بیش از پیش جذب خواهید کرد.

  • بازاریابی آسانتر
  • تجارت راحتتر میان کشور های دیگر 
  • بالا بردن توانایی کارمندان
  • تامین ایمنی محصولات