مراحل پیاده سازی ایزو 9001

مراحل پیاده سازی ایزو 9001

اگر به دنبال دریافت ایزو 9001 برای شرکت خود هستید تا یک سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد های ایزو را در اختیار داشته باشید در این مطلب مراحل پیاده سازی ایزو 9001 را ذکر کرده ایم که برای اجرای ISO 9001 به شما کمک می کند. در این مقاله یک مرور کلی بر روی 13 مرحله مورد نیاز برای پیاده سازی ISO 9001 را ذکر کرده ایم که برای صدور استاندارد و آماده سازی سیستم به شما کمک می کند.

  • پشتیبانی مدیریت

پشتیبانی کردن از بخش مدیریت یکی از مهمترین مراحل پیاده سازی ایزو 9001 می باشد. بدون پشتیبانی از مدیریت، دریافت مدرک ایزو 9001 غیر ممکن است. در صورت رعایت نشدن این امر، ممکن است تلاش های شما با شکست مواجه شود. شما باید برنامه ریزی خوبی برای سطح فروش خود داشته باشید تا بتوانید مدیریت را متقاعد سازید، ISO 9001 ایده خوبی برای سازمان، می باشد. اگر در این زمینه به کمک بیشتری نیاز دارید، بهتر است تا مقاله مراحل دریافت ایزو 9001 را مطالعه کنید.

  • شناسایی الزامات پیاده سازی ایزو 9001

برای اطمینان از اجرای موفق سیستم مدیریت کیفیت، باید مطمئن شوید که تمام الزاماتی را که برای صدور ایزو 9001 لازم است، شناسایی کرده اید. این الزامات می تواند شامل الزامات مشتری مداری، مقررات و یا نیاز های فرهنگی شرکت شما باید.

  • تعیین محدوده اجرا ISO 9001

تعیین محدوده و تعریف دامنه سازمان به شما این اطمینان را می دهد که از محدوده کارهایی که انجام میدهید آگاه باشید. ممکن است مناطقی از کسب و کار خود را که تاثیری بر روی سیستم ندارند شامل دامنه فعالیت نکنید. ابزار اصلی تایید دامنه، سیاست کیفیت است و اولین سندی به شمار می رود که برای مدیریت کیفیت به آن نیاز دارید.

  • پیاده سازی ISO 9001تعریف فرایند ها و رویه های پیاده سازی ایزو 9001

این مرحله شامل روش های اجباری است که در استاندارد ایزو 9001 ذکر شده. البته رویه های اضافی مورد نیاز شرکت شما نیز در آن ذکر می شود تا از نتایج و سازگاری کافی، اطمینان به عمل بیاید. نکته اصلی این است که شما باید تمام فرایند های شرکت خود را تعریف کنید و نحوه تعامل آنها با سازمان را مورد بررسی قرار دهید. در میان این فعل و انفعالات است که احتمالا به مشکلاتی بر می خورید.

  • اجرای فرایند ها و رویه ها

قالبا بسیاری از فرایند ها در شرکت شما از قبل اجرایی بوده است و در اینجا فقط باید مستند سازی بر روی آنها صورت بگیرد تا از نتایج سازگار، اطمینان حاصل شود. همه فرایند ها در مراحل پیاده سازی ایزو 9001 نیاز به مستند سازی ندارند. اما باید تصمیم گیری برای فرایند های مهم جهت اطمینان از محصولات و خدمات سازگار صورت بگیرد.

برای بررسی اسناد لازم برای دریافت ایزو می توانید این مقاله از رایان سرت را مطالعه کنید.

  • اجرا برنامه های آموزشی

برنامه های آموزشی برای اینکه تمام کارمندان شما بدانند چه فعالیتی را باید انجام دهند و با رویه ها آشنا شوند لازم است. کارمندان باید بدانند که ایزو 9001 چگونه کار می کند و با روند کار این استاندارد به خوبی آشنا شوند. همچنین آموزش هایی لازم است تا برخی از کارمندان دریافت کنند تا بتوانند با استفاده از آنها استاندارد ها را در سیستم به درستی اجرا کرد.

  • یک سازمان صدور ایزو را انتخاب کنید

سازمان صدور گواهینامه ایزو، مجموعه ای است که می توانید با کمک آن شرکت خود را بررسی کنید تا نحوه اجرا استاندارد ها را مورد ارزیابی قرار دهید. انتخاب یک سازمان مورد تایید، میتواند کمک بزرگی به روند دریافت ایزو شما بکند. این سازمان می تواند میزان موثر بودن استاندارد ها بر روی سیستم شما را نیز مورد بررسی قرار دهد و کم کاستی ها را برای بهبود به شما اطلاع دهد.

رایان سرت آماده ارائه خدمات مورد نیاز شرکت ها برای دریافت انواع گواهینامه بین المللی می باشد.

  • استاندارد را اجرا کنید و اندازه گیری انجام دهید

اموزش پیاده سازی ایزو 9001زمانی که سوابق به دست آمده از ممیزی ها را دریافت کردید، باید نشان دهید که فرایند های مورد استفاده در سیستم شما موثر واقع شده اند. شما باید اندازه گیری کنید که سیستم استفاده شده کارآمد بوده و به بهبود سازمان کمک کرده است.

  • انجام ممیزی های داخلی

قبل از اینکه مرجع اصلی صدور گواهینامه وارد عمل شوند، از شما خواسته می شود که تمام فرایند ها را به صورت داخلی مورد ارزیابی قرار دهید. این فرصتی است برای شما تا اطمینان حاصل کنید، فرایند ها همان کاری را که شما برنامه ریزی کرده اید انجام می دهند. همچنین این بخش فرصتی است که اقدامات اصلاحی لازم برای رفع مشکلات موجود را هم، انجام دهید.

  • پیاده سازی ISO 9001 با بازبینی مدیریت

مدیریت یکی از اجزای بسیار مهم در پیاده سازی ایزو 9001 می باشد که برای ادامه فرایند های سیستم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اطمینان از اینکه فرایند ها از منابع کافی برای اثربخشی و بهبود برخوردار باشند، مدیریت باید داده ها را بررسی کند.

  • اقدامات اصلاحی

اینجا مرحله ای است که ریشه اصلی هر مشکلی که در حین اندازه گیری ها، ممیزی ها و بررسی مدیریت به دست آمده است، اصلاح می کنند. این بخش از اصلی ترین مراحل پیاده سازی ایزو 9001 برای بهبود سیستم به شمار می رود.

  • ممیزی مرحله اول برای پیاده سازی ISO 9001

در اینجا سازمان صدور گواهینامه به بررسی اسناد و مدارک شما مشغول می شود. این کار توسط حسابرسان متخصص صورت می گیرد تا اطمینان حاصل شود، بر روی کاغذ تمام الزمات، مورد بررسی قرار گرفته اند. حسابرسان در پایان کار، گزارشی را به وجود می آورند که نشان می دهد کدام مدارک شما تکمیل است و کدام یک از آنها نیاز به اصلاح دارد. این مرحله نیز فرصت خوبی برای ایجاد اصلاحات مورد نظر می باشد. پس از این مرحله، ممیزی دوم پیاده سازی ایزو 9001 انجام می شود و در صورت تکیمل بودن، اطلاعات و اسناد می توانید مدرک خود را دریافت کنید. گفتنی است که ممیزی دوم ممکن است تا چند روز به طول بینجامد.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *