گواهینامه ایزو 45001

گواهینامه ایزو 45001 یک استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی می باشد. این استاندارد در دوره تغییر است و در سپتامبر 2021 این تغییرات، برای این سیستم اعمال خواهد شد. گواهینامه ISO 45001 برای محافظت از کارمندان و بازدید کنندگان در برابر حوادث و بیماری های مربوط به کار ایجاد شده است.

صدور گواهینامه ایزو 45001ایزو 45001 برای کاهش هرگونه عاملی که می تواند صدمات جبران ناپذیری به کارگران و مشاغل وارد کند، ایجاد شده. استاندارد های این مدرک نتیجه تلاش فراوان کمیته ای از کارشناسان مدیریت ایمنی و بهداشت است که تعدادی دیگر از رویکرد های مدیریت سیستم مانند ایزو 9001 و گواهی ایزو 14001 را از نزدیکتر مورد بررسی قرار داده است. علاوه بر این گواهینامه ایزو 45001 برای گرفتن سایر مدارک بهداشتی نیز طراحی شده است.

گواهینامه ISO 45001 چیست ؟

روزانه هزاران کارگر به دلیل رعایت نکردن استاندارد ها در محل کار، جان خود را از دست می دهند. طبق آماری که سازمان استاندارد سازی ارائه کرده، 2.7 میلیون مرگ در جهان، بر اثر حوادث کاری رخ داده است. علاوه بر این در سال 374 میلیون آسیب کاری وجود دارد که منجر به غیبت 4 روزه یا بیشتر می شود.

گواهینامه ISO 45001 چیستISO 45001 استانداردی است که پیشرفت مهمی در سطح بین المللی به شمار می رود. مشاغل با اندازه و فعالیت های مختلف با استفاده از این استاندارد می توانند در یک چهارچوب کلی فعالیت کاری خود را انجام دهند و کمتر در معرض خطر باشند. استاندارد هایی که گواهی ایزو 45001 فراهم می کند شامل اقدامات ایمنی و بهداشتی بهتر، می باشد که برای تمامی کارکنان ارائه شده.

مزایای دریافت گواهینامه ایزو 45001

یکی از مهمترین اهداف این استاندارد فراهم کردن ایمنی کارگر است که با توجه به گزارشات به دست آمده نتایج قابل قبولی را نیز برای شرکت ها به وجود آورده. دستور العمل هایی که در این استاندارد قید شده است باعث می شود تا بر روی فعالیت های خود مدیریت ریسک داشته باشید و به راحتی بتوانید مراحل انجام کار را ایمن کنید و ریسک عملکرد را به کمترین میزان ممکن برسانید. البته دریافت استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه شرح داده ایم.

  • گواهی ISO 45001پیشگیری از آسیب دیدگی
  • اقدامات پیشرفته بهداشت شغلی
  • ارزیابی قوانین و میزان انطباق با آن
  • بهبود بازدهی و بهره وری
  • افزایش فرهنگ ایمنی سازمانی
  • کاهش هزینه های عملیاتی
  • اثبات اعتبار تجاری
  • ایجاد رضایت برای مشتری

مدرک ایزو 45001 برای چه کسب کاری مناسب است ؟

احتمالا این سوال برای شما به وجود آمده است که مدرک iso 45001 برای چه کسب و کار هایی مناسب است؟ در جواب باید بگوییم که این مدرک برای تمامی کسب و کار ها، با اندازه های مختلف مناسب می باشد و طراحی آن به گونه ای بوده که طیف گسترده ای از خدمات را ارائه می دهد. البته اگر قبلا گواهینامه OHSAS 18001 را دریافت کرده اید برای حفظ اعتبار، باید مدرک ایزو 45001 را نیز دریافت کنید.

اگر شما و سازمان شما، تعهد در برابر ایمنی کارگران و اشخاص دارد، استاندارد ایزو می تواند این تعهد را به صورت مکتوب در آورید و اعتبار شما را دو چندان کند. اگر قبلا یک استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001 و یا استاندارد محیط زیستی دریافت کرده اید برای گرفتن این ایزو کار شما بسیار راحت خواهد بود.

سازمان های که قصد دریافت گواهی ISO 45001 را دارند باید موارد زیر را اجرا کنند :

  1. یک ساختار مدیریتی شفاف با اختیار و مسئولیت های مشخص
  2. اهداف مشخص شده برای بهبود، با قابلیت اندازه گیری
  3. یک رویکرد ساختار یافته برای ارزیابی و کاهش ریسک

خرابی ها، عملکرد ها و بازنگری باید در این سیستم اجرا شود تا اطمینان حاصل شود که مزایای این سیستم در کسب و کار شما اجرا می شود.

اصطلاحات و تعاریف رایج گواهی ایزو 45001

در این استاندارد ایزو تعاریف خاصی برای شفاف سازی وجود دارد که عبارتند از : خطر، کارگر، محل کار و شناسایی خطر .

خطر (ریسک) : با توجه به اینکه معانی این کلمه در کشور های مختلف متفاوت می باشد یک تعریف جهانی از آن در ایزو ارائه شده است. در اینجا موضوع “شناسایی خطر” مطرح می شود که به سخت افزاری بودن بیشتر تولید اشاره دارد.

شناسایی خطر با شناسایی ریسک و کنترل ریسک مورد بررسی قرار می گیرد، تا اطمینان حاصل شود که تمام خطرات بالقوه، صنایع را شامل شود.

کارگر : در چهارچوب مدرک ایزو 45001 کارگر فردی است که، کار یا فعالیت های مرتبط با کار را انجام می دهد و تحت کنترل سازمان قرار دارد.

محل کار : این مکان به عنوان محلی تحت کنترل سازمان تعریف شده است که کارگر برای انجام فعالیت های خود به آنجا می رود.

مراحل اخذ و صدور گواهینامه ایزو 45001

برای صدور گواهینامه ایزو 45001 از رایان سرت باید سه مرحله را دنبال کنید :

  • فرم درخواست گواهی ISO 45001 را تکمیل کنید تا بتوانیم نیاز های شما را درک کنیم. برای انجام این کار می توانید به راحتی با پشتیبانان ما در تماس باشید و علاوه بر مشاوره رایگان در این زمینه، فرم مورد نیاز خود را نیز دریافت کنید.
  • پس از تکمیل فرم و موافقت با شرایط، برای جلسه ارزیابی توسط مشاوران مجرب رایان سرت تماس برقرار خواهد شد. این ارزیابی شامل دو بازدید اجباری می باشد که برای دریافت گواهی باید انجام بگیرد.
  • پس از انجام مراحل فوق تصمیم گیری برای صدور گواهی اتخاذ می شود و در صورت مثبت بودن گواهی شما از طرف NQA صادر می شود. (این گواهی تا 3 سال معتبر است)