استاندارد IATF 16949

استاندارد IATF 16949

استاندارد IATF 16949 یک سیستم مدیریت کیفیت برای صنایع خودروسازی می باشد. در صنعت خودروسازی استفاده از استاندارد های بین المللی می تواند به صورت مستقیم بر روی کیفیت محصولات تولیدی تاثیر بگذارد و همچنین استفاده از استاندارد ها به صورت مستقیم بر روی روند انتخاب مشتری نیز تاثیر مثبت دارد. گواهینامه IATF 16949 به طور مشترک توسط اعضای گروه بین المللی خودرو (IATF) توسعه یافته و برای تایید انتشار نیز به سازمان ایزو ارائه شده است تا کیفیت این استاندارد به بالاترین سطح برسد.

 سند IATF 16949 یک سیستم مدیریت کیفیت رایج بر اساس ایزو 9001 می باشد که الزامات خاصی را برای صنایع خودروسازی در خود جای داده است. این سیستم از معدود استاندارد های تخصصی صنایع خودرو سازی به شمار می رود که برای هر نوع شرکت فعال در این زمینه مناسب می باشد.  استاندارد صنایع خودرو سازی IATF 16949 بر توسعه یک سیستم مدیریت کیفیت فرایند محور تاکید می کند که بهبود مستمر، پیشگیری از نقص و کاهش تنوع پسماند در زنجیره تامین را همراه خواهد داشت. هدف سازمان ها از دریافت این استاندارد باید افزایش و بهبود مستمر کیفیت محصولات و خدمات باشد که جوابگوی نیاز های مشتری در هر زمانی قرار بگیرد.

آشنایی با IATF

IATF شامل یک گروه از تولید کنندگان خودرو و انجمن های ملی صنعت خودرو می باشد که برای ارائه محصولات بهتر در زمینه خودرو سازی در سراسر جهان تشکیل شده است. به طور خاص اهدافی که این سازمان دنبال می کند عبارتند از :

  1. این سازمان الزامات سیستم مدیریت کیفیت را برای تامین کنندگان مواد اولیه، تولید کنندگان قطعات، محصولات یا خدمات شرکت ها در صنعت خودرو ارائه می دهد و اطلاعات سند را در دسترس عموم نیز قرار داده است.
  2. تدوین خط مشی ها و رویه هایی برای طرح مشترک ثبت شخص ثالث IATF برای اطمینان از ثبات در شرکت های سراسر جهان.
  3. ارائه آموزش مناسب برای پشتیبانی از الزامات IATF 16949 و دریافت استاندارد IATF.
  4. ایجاد روابط رسمی با ارگانهای مناسب برای حمایت از اهداف IATF.

اعضای این گروه شامل تولید کنندگان مطرح خودرو از جمله :

  • استاندارد بین المللی برای صنایع خودرو سازیBMW Group
  • FCA US LLC
  • Daimler AG
  • FCA Italy Spa
  • Ford Motor Company
  • General Motors Company
  • PSA Group
  • Renault
  • Volkswagen AG and the vehicle
  • ANFIA (Italy)
  • FIEV (France)
  • SMMT (U.K.)
  • VDA QMC (Germany)

 و بسیاری از شرکت های دیگر هستند. برای مشاهده لیست کامل شرکت های فعال در IATF می توانید به وب سایت رسمی این سازمان مراجعه کنید.

گواهینامه IATF 16949 برای چه شرکت هایی قابل اجراست ؟

این استاندارد می تواند برای هر سازمانی که در زمینه تولید خودرو و یا تجهیزات و خدمات مرتبط با این زمینه فعال است مناسب و کاربردی باشد. البته در این استاندارد تولید به این صورت تعریف شده :

فرایند ساخت یا فراهم کردن مواد اولیه تولید، قطعات تولیدی یا خدمات، مجموعه ها یا عملیات های حرارتی، جوشکاری، رنگ آمیزی، آبکاری و دیگر خدمات تکمیلی در زمینه خودرو را شامل می شود. با توجه به موارد گفته شده، بسیاری از شرکت هایی که در زمینه خودرو سازی و یا تولید لوازم یدکی خودرو ها فعال هستند می توانند این استاندارد را برای افزایش کیفیت خدمات و محصولات خود استفاده کنند.

همچنین شرکت هایی که خدماتی مانند رنگ کاری بدنه، برشکاری و جوشکاری را برای شرکت های بزرگتر انجام می دهند نیز می توانند به راحتی بدون در نظر گرفتن نوع و اندازه سازمان از استاندارد IATF 16949 بهره ببرند.

مزایای IATF 16949

اعتبار : IATF 16949 یک استاندارد شناخته شده و بین المللی می باشد و مبنایی برای ایجاد سیستم مدیریت کیفیت است و در صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که مشتری ها به دنبال تامین کننده هستند این استاندارد می تواند یک مزیت رقابتی برای افزایش اعتبار سازمان شما باشد.

فعالیت با بزرگان صنعت خودرو : اگر شرکت شما فعالیت هایی جهت جذب شرکت های بزرگ خودرویی انجام می دهد، استاندارد IATF 16949 می تواند یک نقطه آغاز خوب باشد.

بهبود : یکی از 7 اصلی که توسط این استاندارد به ثبت رسیده است، افزایش رضایت مشتری با برنامه ریزی و تلاش برای برآوردن انتظارات مشتری می باشد. بهبود رضایت مشتری سبب حفظ آن و تکرار فعالیت های تجاری می شود که یک مزیت بزرگ می باشد.

رویکرد فرایند محور : با استفاده از توالی فرآیند ها و تعاملات موجود در سیستم IATF 16949، سازمان ها قادر خواهند بود تا بهبود کارایی را شناسایی کرده و موجب صرفه جویی در هزینه شوند.

تصمیم گیری : یکی دیگر از اصول مدیریت کیفیت IATF 16949 ، استفاده از تصمیم گیری مبتنی بر شواهد است. با هدایت تصمیمات خود بر اساس شواهد واقعی، سازمان ها بر روی قرار دادن منابع در مناطقی تمرکز خواهد کرد که حداکثر کارایی و اثربخشی را دارد.

پیشرفت مداوم : یکی دیگر از مواردی که در این سیستم بر آن تاکید دارد، بهبود مستمر سازمان هاست. با بهبود فرایند های خود، کارایی خروجی سازمان و صرفه جویی در هزینه ها، می تواند یک مزیت قابل اندازه گیری باشد.

ایجاد انگیزه در کارکنان : اگر کارکنان در بهبود فرایند ها شرکت داشته باشند، مشارکت در سازمان بیشتر می شود. کارمندان یک سازمان بهترین افراد برای شناسایی ایرادات سیستم هستند که در صورت مشارکت می توانند بهینه سازی های بسیاری را در روند ها به وجود بیاورند.

دریافت استاندارد صنایع خودرو سازی IATF 16949

همانطور که مشاهده کردید استاندارد مدیریت کیفیت صنایع خودرو سازی IATF می تواند برای سازمان های مختلفی کارایی داشته باشد. از این استاندارد می توانید برای بهبود کیفیت و کارایی محصولات و خدمات خود استفاده کنید. یکی از اصلی ترین دلایلی هم که صاحبان کسب و کار ها را مجاب به استفاده از این استاندارد بین المللی کرده، همین موضوع می باشد. برای اخذ و صدور IATF 16949 می توانید همین حالا با کارشناسان رایان سرت در تماس باشید و علاوه بر دریافت مشاوره رایگان در زمینه این استاندارد و دیگر استاندارد های ایزو، خدمات مورد نیاز خود را نیز با ما در میان بگذارید.

رایان سرت یکی از شرکت های مشاوره ایزو در ایران می باشد که خدمات مورد نیاز مشتریان را با بالاترین کیفیت ارائه می کند. .این سازمان با سابقه طولانی در زمینه استاندارد های بین المللی می تواند خدمات مورد نیاز شما در کوتاهترین زمان با هزینه ای مقرون به صرفه ارائه کند.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *