حسابرسی تامین کننده چیست ؟

حسابرسی تامین کننده چیست

ممیزی تامین کننده بخش مهمی از فرایند های تایید تامین کنندگان می باشد که تولید کنندگان و خرده فروشان هنگام خرید از تامین کنندگان جدید انجام می دهند. این کار باعث می شود تا مشتریان بتوانند به طور مداوم تامین کننده خود را بررسی کنند تا اطمینان حاصل شود هنوز با قوانین و فرایند ها، کار خود را پیش می برند. حسابرسی تامین کننده طیف وسیعی از موضوعات را مورد بررسی قرار می دهد و گاهی اوقات می تواند به سفارش مشتری انجام بگیرد.

هدف اصلی ممیزی ها در انواع استاندارد هایی  که مشتری از آنها استفاده می کند مختلف می باشد. اما به صورت کلی ممیزی های تامین کننده برای بررسی مطابقت تامین کننده با استاندارد های مورد نیاز مشتری انجام می گیرد و ممکن است بر اساس فعالیت در صنایع مختلف ویژگی های خاصی را داشته باشد. معمولا حسابرسی تامین کننده توسط تیم فنی مشتری و یا با کمک گرفتن از یک سازمان و شخص ثالث انجام می گیرد تا نتایج مورد نظر قابل اطمینان باشند.

بسیاری از استاندارد های بین المللی شما را موظف می کنند تا ممیزی های مشتری را در سازمان خود انجام دهید. این موضوع در استاندارد های ISO نیز مطرح می باشد و با توجه به نوع استاندارد، حسابرسی های تامین کننده نیز ممکن است بخشی از الزامات یک استاندارد باشد.

انواع ممیزی تامین کننده

برای اینکه بهتر موضوع حسابرسی تامین کننده را درک کنید بهتر است آن را در صنایع غذایی مورد بررسی قرار دهیم. بهترین کار برای شروع حسابرسی ها، بازدید کردن از تامین کننده یا فعالیت های آنها می باشد. این کار باعث می شود تا مطمئن شوید سازمان مورد نظر از روش های صحیح ایمنی غذایی پیروی می کنند. بازدید از تامین کننده می تواند با اعلام قبلی و یا بدون این کار انجام بگیرد. در ممیزی های اعلان نشده، مشتری هیچ هشداری مبنی بر آمدن بازرس به تامین کننده نمی دهد. این نوع از حسابرسی ها به دلیل نداشتن اطلاع تامین کننده می توانند به واقعیت نزدیک تر باشند و معمولا از محبوبیت بیشتری نیز برخوردار هستند.

ممیزی تامین کننده چیستالبته ممیزی های اعلان شده تامین کننده هم هنوز استفاده می شوند و حتی موثر هستند. در برخی از موارد ممکن است این نوع از ممیزی ها از اعتبار کافی برخوردار نباشند چون بعد از اعلان، ممکن است تامین کننده تغییراتی را در روش فعالیت های خود ایجاد کند. همچنین ممیزی های اداری مانند بررسی مدارک و اسناد را، می توان از راه دور هم انجام داد. ممیزی هایی مانند بررسی استاندارد های ایزو برای مطابقت با استانداردها، حسابرسی اقدامات برده داری مدرن و … از این جمله ممیز ها به شمار می آیند.

مزایای حسابرسی تامین کننده

  • اطمینان حاصل می کند که تامین کنندگان مطابق استاندارد صنعت عمل کرده اند
  • بهبود ارتباط بین تولید کننده و تامین کننده
  • با ایجاد انتظارات ایمنی، ریسک را به حداقل می رساند
  • با انجام مسائل احتمالی قبل از ایجاد مشکل، اختلال در زنجیره تامین را کاهش می دهد
  • اطمینان از رعایت استانداردها را به مشتریان ارائه می کند

فرایند های ممیزی تامین کننده

گزارشات حسابرسی معمولا عوامل مختلفی را شامل می شود. هر گزارش شامل یک برنامه اصلاحی عملی (CAP) با اهداف و برنامه های زمانی تایید شده برای بهبود می باشد. سیستم های ارزیابی تامین کننده به شما کمک می کنند تا پیشرفت مشتری هایتان را بررسی کنید و در همین حین به منابع تجاری زیادی دست پیدا خواهید کرد که در این مسیر راهنمای شما خواهند بود.

هدف اصلی برنامه های ممیزی که برای تامین کننده اجرا می شود، ایجاد روابط بلند مدت برای تامین کنندگان است و در بهبود مستمر سازمان شما و تامین کننده نیز تاثیر بسیاری دارد. کارگاه هایی که در هنگام ممیزی ها انجام می شود، شرایط را برای تامین کنندگان فراهم می کند تا قبل از ممیزی، بعد از ممیزی و به صورت سالانه فعالیت های خود را مورد بررسی قرار دهند و به صورت مستمر در پی بهبود فرایند های تولید محصول یا خدمات خود باشند.

انواع حسابرسی های تامین کننده 

  • حسابرسی های ساخت و تولید
  • ممیزی های اخلاقی (SMETA, amfori BSCI)
  • حسابرسی های ساختاری
  • حسابرسی های زیست محیطی
  • ممیزی های C-TPAT
  • حسابرسی تامین کننده مواد غذایی

اهمیت حسابرسی های تامین کننده

مزایای حسابرسی تامین کنندهحسابرسی هایی که برای تامین کننده انجام می شود، به دلایل مختلفی اهمیت دارد که برخی از آنها ممکن است از اهمیت بالایی برخوردار باشند و برخی دیگر اهمیت کمتری داشته باشند. برخی از این موارد عبارتند از :

  1. شناسایی و حفاظت خطرات کیفی، عملیاتی، ساختاری، امنیتی و اخلاقی در مجموعه تامین کننده
  2. بررسی برای تایید سیستم مدیریت کیفیت در زنجیره تولید تامین کننده می تواند بر روی محصولات و خدمات شما تاثیر مثبت بگذارد
  3. به دست آوردن تصویری کامل از سیاست های تامین کننده و عملکرد های مجموعه آن
  4. اطمینان از شرایط کاری ایمن و اخلاقی در زنجیره تامین
  5. رعایت الزامات قانونی ایمنی سازه، رعایت اخلاق، مدیریت کیفیت، تاثیرات زیست محیطی و امنیتی
  6. محافظت از نام تجاری خود و تأکید بر مشتری مداری سازمان

خدمات حسابرسی تامین کننده رایان سرت

مجموعه رایان سرت به صورت تخصصی در امر اخذ و صدور گواهینامه های ایزو فعالیت دارد. این مجموعه از اولین مرحله تا دریافت گواهینامه را برای سازمان های مختلف انجام داده است و سابقه طولانی، همکاری با مشاوران با تجربه و مجرب، باعث شده تا طیف خدمات رایان سرت گسترده شود. همانطور که احتمالا شما هم می دانید از مهمترین بخش های دریافت استاندارد ایزو، ممیزی های داخلی و خارجی می باشد که رایان سرت این خدمات را برای مشتریان ارائه می کند. همین امر نیز باعث شده تا مجموعه ما تخصص کافی در زمینه انواع حسابرسی های تامین کننده و ممیزی تامین کننده را نیز در خدمات خود جای دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات ممیزی تامین کننده می توانید همین حالا با شماره تماس 02144259582 ارتباط برقرار کرده و درخواست خدمات را با ما در میان بگذارید.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *