گواهینامه ایزو چیست

ایزو یا International Organization for Standardization سازمان بین المللی استاندارد سازی می باشد که در فوریه سال 1947 تاسیس گردید. احتمالا برای شما نیز این سوال به وجود آمده است که گواهینامه ایزو چیست و دریافت آن چه سودی برای کسب کار شما می تواند داشته باشد ؟

وظیفه اصلی این سازمان تعریف قوانینی به عنوان یک استاندارد مشخص می باشد که برای یکسان کردن فرایندها و تولیدات وضع شده اند، این قوانین سبب می شوند فعالیت ها به شکل بهتر و با سرعت بالاتری انجام شوند. وظایف و فعالیتهای این سازمان در سطح بین المللی اجرا می شوند و گواهینامه ایزو در بسیاری از کشور های دنیا دارای اعتبار می باشد.

مدرک ایزو چیست ؟

مدرک ایزو همان استانداردی می باشد که توسط سازمان ISO مقرر شده است و برای طیف گسترده ای از فعالیت ها که در زمینه صنعتی وجود دارند (از مدیریت انرژی و مسئولیت اجتماعی تا تجهیزات پزشکی) گسترده شده اند. گواهینامه ایزو به صورت یک ترکیب از چند حروف و عدد می باشد که هر کدام از آنها نشان دهنده استاندارد خاصی در یک زمینه هستند. برای مثال گواهینامه ایزو 9001 یکی از مدارک این سازمان می باشد که برای سیستم مدیریت کیفیت ارائه می شود و برای دریافت این گواهی ابتدا باید یک متخصص در زمینه سیستم های مدیریت کیفیت استخدام کنید و با مشاوره های این فرد به عارضه یابی و شناخت مشکلات بپردازید.

مدرک ISO چیست از معروفترین گواهی های ISO می توان به سری 9000 اشاره کرد که بیشتر آنها با کیفیت محصولات مرتبط هستند. همچنین خانواده iso 14000 مرتبط با محیط زیست هستند. به صورت کلی گواهینامه iso تایید می کند یک سیستم مدیریت، فرایند تولید، خدمات و … الزامات استاندارد سازی را دارد.

اهمیت دریافت گواهینامه ایزو

تعداد شرکت هایی که در ایالات متحده دارای گواهی ایزو 9000 هستند 30.000 می باشد و هر ماه در حدود 700 کسب و کار جدید به آنها اضافه می شود و این ISO را دریافت می کنند.

همانطور که پیشتر نیز گفتیم سازمان ایزو متشکل از اعضای مختلفی می باشد که قوانین باید توسط تمام آنها تایید شوند. داشتن ایزو می تواند باعث ایجاد اعتبار برای کسب و کار شما نزد مشتری هایتان شود و از این طریق رقابت نیز در میان مشاغل ایجاد می کند، در نتیجه گواهینامه ایزو می تواند نشان از کیفیت بالاتر محصولات شما نسبت به محصولات دیگر نیز باشد.

مزایای گواهینامه ایزوهمچنین دریافت مدرک ایزو شرط بسیاری از مبادلات بازرگانی است که در سطح بین المللی انجام می شوند به همین دلیل اگر به دنبال معاملات برون مرزی هستید، باید سریعا مدرک ISO را دریافت کنید.

اعضای سازمان ISO

این شبکه جهانی متشکل از نهاد های استاندارد ملی هر کشور می باشد که در ارتباط با یکدیگر در حال فعالیت هستند. افراد و یا شرکت های خاص نمی توانند در سازمان ایزو عضو شوند، اما روش هایی وجود دارد که بتوانند با این مجموعه در ارتباط باشند. از هر کشور یک عضو در این سازمان ایزو وجود دارد که نماینده آن کشور به شمار می رود. شما می توانید کشور های عضو سازمان iso را در اینجا مشاهده کنید.

رایان سرت ارائه دهنده خدمات گواهینامه ایزو می باشد و برای دریافت ISO می توانید با مشاوران ما در تماس باشید.

همچنین در این سیستم سه دسته بندی برای اعضا وجود دارد و هر یک از آنها از سطح دسترسی و نفوذ خاصی بر سازمان برخوردار هستند. عضو های کامل (Full members) با شرکت و رای دادن در جلسات فنی بر توسعه استراتژی ایزو تاثیر گذار هستند. اعضای مکاتبه ای (Correspondent members) به عنوان ناظر قانون گذاری ها و مکاتبات را مشاهده می کنند و استاندارد ها را در سطح ملی به فروش می رسانند. عضو های دسته سوم اعضای مشترک (Subscriber members) نام دارند معمولا کار را بروز نگه می دارند اما نمی توانند در قانون گذاری شرکت داشته باشند.

دریافت گواهینامه iso

اخذ گواهینامه isoقبل از دریافت ایزو باید در نظر داشته باشید که فرایند تولید خود را توسعه داده و آن را مستند کنید و از روش های صحیح برای دریافت گواهی ایزو استفاده کنید. به صورت خلاصه برای اخذ iso باید 4 مرحله را طی کنید :

  1. توسعه سیستم مدیریتی

  • فرایند های اصلی یا تجاری خود را شناسایی کنید
  • با مشارکت کارکنان، مستند سازی درست انجام دهید
  • اسناد خود را برای کسانی که نیاز به دسترسی به اطلاعات دارند، مرور، تایید و توزیع کنید

2. سیستم مورد نظر خود را پیاده سازی کنید

  • اطمینان حاصل کنید که رویه ها همانطور که در اسناد ذکر شده است انجام می شود
  • اطمینان حاصل کنید که کارکنان برای وظایفی که انجام می دهند درست آموزش دیده اند
  • ایجاد سیستم های گزارشی مناسب برای تحت پوشش قرار دادن بازرسی، آزمایش، اقدامات اصلاحی، اقدامات پیشگیرانه، جلسات بررسی مدیریت، نظارت بر اهداف، فنون آماری و غیره
  • در صورت امکان با استفاده از داده های قابل اندازه گیری، تاثیر فرایند های خود را بررسی کنید
  • برای بهبود در مناطق مورد نیاز اقدام کنید

3. تایید کنید که سیستم شما موثر است

  • حسابرسی انجام دهید و فرایند ها و سیستم را برای انطباق و اثر بخشی بررسی کنید
  • نقاط قوت و نقاط ضعف را شناسایی کرده و گزارش دهید
  • در صورت نیاز اقدامات اصلاحی یا پیشگیرانه انجام دهید

4. سیستم خود را ثبت کنید

  • سازمان مناسب برای ثبت نام را پیدا کنید (رایان سرت تمام خدمات مورد نیاز شما را ارائه می دهد.)
  • برای اطمینان از مطابقت با استاندارد های قابل اجرا، مستندات سیستم خود را برای بررسی ارسال کنید. تولید محتوا توسط سبحان شاهی

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *