استاندارد ایزو 30401 سیستم مدیریت دانش

استاندارد ایزو 30401

استاندارد ایزو 30401 الزامات و رهنمود هایی را برای ایجاد، پیاده سازی، نگهداری، بررسی و بهبود یک سیستم مدیریت دانش موثر را در اختیار کاربران قرار می دهد. تمام الزامات این سند با صرف نظر از نوع، اندازه مجموعه ها یا خدمات و محصولاتی که ارائه می دهند، برای هر نوع سازمانی قابل اجراست. گواهینامه ایزو 30401 در نوامبر سال 2018 در یک سند 20 صفحه ای منتشر شد و خلاصه ای از الزامات ISO 30401 در آن قرار گرفت.

سیستم مدیریت دانش ایزو چیست KMS ؟

دانش، همانطور که در استاندارد ایزو 30401 تعریف شده، سرمایه شخصی یا سازمانی می باشد که تصمیمات و اقدامات موثر را در جایگاه مناسب امکانپذیر می کند. دانش می تواند فردی، جمعی و یا سازمانی باشد و معمولا هم از طریق یادگیری و آموزش دیدن یا تجربه کردن به دست می آید. از نظر شرکت ها افرادی که دارای دانش بالایی هستند از ارزش بیشتری نیز برخوردارند. زیرا این افراد منبع عملکرد، کارایی و تمایز در شرکت ها به شمار می روند.

گواهینامه ایزو 30401 نیز نوعی سیستم مدیریت دانش به شمار می رود که کلیه روش ها و تکنیک های مورد استفاده برای مدیریت دانش در داخل شرکت ها را ارائه می دهد. چالش اصلی این است که یک رویکرد سیستمی برای مدیریت دانش در نظر بگیریم تا بتوانیم آن را به یک روند جهانی و منسجم در سطح شرکت تبدیل کنیم. یک سیستم منسجم با در نظر گرفتن زمینه ها و فرهنگ های موجود، سازگاری با نحوه کار و تعامل افراد با یکدیگر به تدریج قابلیت اجرایی را فراهم می کند. البته در نظر داشته باشید که یک MSC موفق، نیاز به همسویی میان استراتژی کلی سازمان و انتظارات سازمان از بخش های عملیاتی دارد.

کاربرد گواهینامه ایزو 30401

گواهینامه ISO 30401 ، به عنوان یک چارچوب موثر برای سیستم مدیریت دانش یا KMS به شمار می رود. کاربرد اصلی استاندارد ISO 30401 فراهم کردن قالب مناسب برای سازمان ها، جهت ایجاد و نگهداری KMS (سیستم مدیریت دانش) می باشد. دستورالعمل هایی که در این استاندارد ذکر شده برای تمامی بخش های سازمان، سازگاری مورد نظر را ایجاد می کند. البته تمامی موارد باید با توجه به سرعت عمل تعین شده، خواسته ها و محدودیت ها اعمال شوند. این استاندارد می تواند با سرعت پایینی بر روی سازمان ها اجرایی شود، زیرا هیچ گونه تعهد خارجی یا ممیزی خارجی در این سیستم به کار برده نمی شود.

اخذ و صدور یک استاندارد رضایت مشتری مانند گواهینامه ایزو 10002 یا استاندارد ایزو 10004 نیز می تواند برای سازمان های کوچک و بزرگ بسیار مفید باشد.

رایان سرت می تواند برای کمک به شما در راه اندازی سیستم KMS و اجرایی کردن الزامات ایزو 30401 خدمات مشاوره ای را ارائه دهد که برای هر نوع شرکتی کارآمد است. همچنین شما می توانید برای دریافت ISO 30401 نیز در اولین فرصت با ما در تماس باشید.

هدف از صدور استاندارد ایزو 30401

گواهینامه ایزو 30401هدف اصلی ISO 30401 کمک به سازمان ها در طراحی یک سیستم مدیریتی است که ایجاد ارزش را از طریق دانش ارزش گذاری، تسهیل می کند. همچنین دانش به عنوان یک عامل اصلی موفقیت در دستیابی به اهداف استراتژیک یک شرکت تلقی می شود. در کنار این موضوع بسیاری از سازمان ها از گواهینامه iso 10015 نیز استفاده می کنند تا میزان دانش کارکنان را ارزیابی کنند. بنابراین چالش اصلی حفظ، انتشار، اشتراک و توسعه دارایی های مبتنی بر دانش سازمان ها می باشد.

استاندارد ISO 30401 اصول و الزامات لازم برای اجرا سیستم مدیریت دانش یا KMS را فراهم می کند. این عامل مستلزم همکاری میان ارگان های مدیریتی شرکت و بخش های عملیاتی است و باعث می شود تا تمام سیستم درگیر باشند. داشتن یک KMS استاندارد، سبب می شود تا تمام سیستم شما بتواند با یک مدل مدیریتی درگیر شود که به آسانی قابلیت کنترل را داشته باشد.

شرایط ایجاد سیستم مدیریت دانش ایزو 30401

برای اینکه سیستم مدیریت دانش ایزو در یک سازمان به خوبی ادغام شود، لازم است تا برخی از الزامات در سیستم به وجود بیاید که باعث بهبود مستمر سیستم نیز بشود. برای ایجاد چنین سیستم باید موارد مختلفی در سازمان به وجود بیاید که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

گواهینامه iso 30401اولین گزینه رهبری و یا همان مدیریت سازمان است که باید چارچوب های لازم برای سیاست های سطح شرکت را تعیین کند. اندازه گیری خطر یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. پشتیبانی که در آن به تعریف منابع انسانی، فناوری و اسناد مورد نیاز برای اجرای مدیریت می پردازیم و عملیات که به تعیین اقدامات انجام شده (روش ها و کنترل ها می پردازد)پرداخته. ارزیابی عملکرد که معمولا شامل اجرای kpi ها می باشد و باعث بهبود فعالیت های شما می شود. آخرین موردی که ایزو 30401 به آن اشاره دارد بهبود می باشد که معمولا در آن اقدامات جدیدی برای بهبود سیستم تعریف می شود.

سوالات متداول سیستم ISO 30401

گواهینامه ایزو مدیریت دانش چیست ؟

یک چارچوب هدفمند برای مدیریت دانش در سازمان ها می باشد که توسط ایزو تدوین شده است. این سیستم برای حمایت از سازمان ها و ارزش آفرینی آنها از طریق توسعه دانش، ایجاد شده است و بر روی روش هایی متمرکز شده تا سازمان ها دانش را ایجاد و از آنها به درستی استفاده کنند.

منظور از مدیریت دانش چیست ؟

سازماندهی، جذب، استفاده و تحلیل دانش جمعی یک گروه، مدیریت دانش می باشد که در دنیای تجارت کاربرد های گسترده ای برای توسعه فعالیت ها دارد.

اخذ و صدور ISO 30401

برای دریافت استاندارد ایزو 30401 ، می توانید همین حالا از خدمات گسترده رایان سرت در این زمینه استفاده کنید. رایان سرت نماینده و عامل سازمان ایزو در ایران می باشد که می توانید برای دریافت انواع استاندارد های ایزو، با مشاوران ما در تماش باشید.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *