استاندارد غذایی ایزو IFS

استاندارد غذایی ایزو IFS

استاندارد غذایی ایزو IFS یا استاندارد بین المللی غذا IFS یکی دیگر از استاندارد های مناسب برای صنایع فعال در حوزه مواد غذایی می باشد. استاندارد غذای آی اف اس یک گواهینامه ایمنی و کیفیت مواد غذایی مشترک با سیستم غذایی یکنواخت می باشد که برای صلاحیت و انتخاب تامین کنندگان فعال در حوزه مواد غذایی کاربرد دارد. هدف این استاندارد ایجاد اطمینان در محصولات و فرایند ها با رعایت ایمنی، کیفیت، مفاد قانونی و انطباق با نیاز های مشخص شده مشتری می باشد.

داشتن یک استاندارد مشخص و روش یکنواخت برای ارزیابی سطح کیفیت تامین کنندگان، نیاز به ممیزی های شخص ثالث را کاهش می دهد. همچنین گواهینامه IFS باعث می شود تا زنجیره تامین مواد غذایی برای خرده فروشان، تولید کنندگان و تامین کنندگان، سازگار تر و کارآمدتر شود. فرایندهایی که در ایزو IFS وجود دارد، هزینه های کلی فرایند ها را کاهش می دهد و سطح ایمنی مشتریان، تامین کنندگان و مصرف کنندگان را افزایش می دهد.

این استاندارد می تواند نقطه شروع خوبی برای آغاز فعالیت با خرده فروشان باشد و یک فرصت مناسب برای نشان دادن تعهد سازمان به ایمنی مواد غذایی می باشد که ایجاب می کند تا سازمان در یک رویه بهبود مستمر قرار بگیرد.

استاندارد غذایی IFS چیست ؟

ISO IFS نوعی استاندارد بین المللی برای ارزیابی انطباق محصول و فرایند در رابطه با ایمنی و کیفیت غذا و مواد غذایی می باشد. استاندارد IFS در تمامی مراحل پردازش مواد غذایی، بعد از مرحله کشاورزی برای تامین کنندگان اعمال می شود.

استاندارد غذایی IFSدر حقیقت استاندارد ایزو IFS ، الزامات مربوط به گواهینامه ایزو 9001 سیستم مدیریت کیفیت و استاندارد بین المللی HACCP (تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی) می باشد که توسط برنامه های پیش نیاز دقیق پشتیبانی می شود. این مجموعه همچنین از الزامات GMP (روش ساخت خوب) ، GLP (آزمایشگاه خوب) و GHP (روش بهداشت خوب) نیز بهره می برد.

ورژن 7 IFS

نسخه جدید این استاندارد به تازگی برای همه شرکت ها از اول ژوئیه 2021 اجباری شده است. ارزیابی های نسخه IFS 7 می تواند از 1 مارس 2021 انجام بگیرد. برای شرکت هایی که قبلا این استاندارد را دریافت کرده اند انتقال به نسخه جدید می تواند در ورژن های بعدی نیز انجام شود.

مزایای صدور استاندارد غذایی ایزو IFS

مهمترین خرده فروشان مواد غذایی در اروپا، برای شروع فعالیت تجاری با مجموعه های دیگر نیاز به استاندارد غذایی ایزو IFS دارند. البته که استاندارد IFS یک نوع گواهی بین المللی می باشد و در کشور های دیگر نیز کاربرد دارد. همچنین گواهی IFS مزایای بسیاری را به همراه دارد که برخی از آنها عبارتند از :

  • مدارک مربوط به تعهد سازمان خود را ارائه دهید و در صورت بروز حادثه مرتبط با ایمنی مواد غذایی از خود دفاع قانونی کنید.
  • ساخت و راه اندازی سیستم مدیریتی که بتواند به شما در تامین هر چه بهتر الزامات کیفیت، ایمنی غذا و الزامات قانونی کمک کند در این استاندارد وجود دارد.
  • ابزاری برای بهبود عملکرد ایمنی مواد غذایی و ابزاری برای نظارت و اندازه گیری موثر در دسترس شما خواهد بود.
  • کاهش ضایعات محصول و بازسازی محصولات را تسهیل می کند.
  • بهبود نام برند در نظر مشتری های داخلی و خارجی صورت می گیرد.
  • ایجاد اعتماد به نفس در مصرف کننده و ترغیب افراد به استفاده از محصولات.
  • باز کردن مسیر تجارت برای فرصت های جدید برون مرزی و درون مرزی.

مراحل اخذ گواهینامه IFS

شرکت هایی که برنامه ریزی خوبی برای فعالیت های خود دارند، اغلب دارای یک مزیت نسبت به رقبا هستند و همین برنامه ریزی نیز باعث می شود در هنگام دریافت استاندارد های بین المللی در مدت کوتاهتری و با دردسر کمتر، اخذ استاندارد آنها صورت بگیرد. اگر شما نیز دارای یک شرکت با مسئولیت و تعهد بالا هستید، رایان سرت می تواند دریافت گواهینامه IFS غذایی را برای شما تسهیل کند و در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه این کار را برای شما انجام دهد.

مراحلی که برای دریافت ایزو IFS باید طی کنید :

  1. ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت در سازمان
  2. شناسایی الزامات قانونی مرتبط با سازمان و فعالیت های شما
  3. شناسایی و مستند سازی خطرات خاص ایمنی غذا و اقدامات کنترل مربوطه (سیستم HACCP)
  4. شناسایی روش های تولید خوب یا مفاد استاندارد GMP از جمله کنترل آفات، برنامه نگهداری تجهیزات، نظافت و …
  5. پیاده سازی هر گونه اصلاح ساختاری مورد نیاز برای دریافت استاندارد غذایی ایزو IFS

به طور کلی هر فعالیتی که بتواند نشان دهد، اقدامات منطقی برای جلوگیری از بروز حادثه انجام شده است در هنگام دریافت استاندارد ایمنی غذایی می تواند کمک کننده شما باشد. برای دریافت مشاورده در زمینه مراخل اخذ استاندارد های ایزو می توانید همین حالا با کارشناسان راین سرت در تماس باشید.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *