زمان دریافت ایزو چقدر است ؟

مدت زمان دریافت ایزو چقدر است

با توجه به اینکه دریافت استاندارد های بین المللی، مانند استاندارد ایزو می تواند فعالیت های شما را بهبود ببخشید، بسیاری از صاحبان کسب و کار ها به فکر دریافت این ISO هستند. اما همیشه این سوال وجود دارد که زمان دریافت ایزو چقدر است و چه مدت طول می کشد تا ایزو دریافت کنیم؟

اگر به دنبال اخذ استاندارد ایزو باشید، احتمالا از مدیرانی به شمار می رود که برای فعالیت های کاری خود برنامه ریزی کرده اند و برای گسترش کسب و کار های خود زمان بندی دارند. اما مشکلات کوچک و بزرگی ممکن است در مسیر رسیدن به هدف برای سازمان شما به وجود بیاید که مدت زمان دریافت ISO نیز ممکن است یکی از این موارد باشد.

شما باید به مشتریان خود نشان دهید که فرایند های موثر و روش انجام کار در اختیار دارید. استفاده از مدارک ایزو و یا استاندارد های بین المللی دیگر می تواند یکی از روش های این کار باشد. علاوه بر مراحل و هزینه دریافت ایزو باید به مواردی مانند مدت زمان صدور مدرک ایزو نیز توجه داشته باشید تا بتوانید نسبت به این موضوع فعالیت های خود را پیش ببرید.

مدت زمان صدور گواهینامه ایزو چقدر است ؟

با اینکه زمان صدور گواهینامه ISO به موارد مختلفی وابسته است اما به عنوان یک راهنمایی کلی می توان گفت زمان تقریبی برای اخذ استاندارد ایزو حدود 3 تا 6 ماه می باشد. البته استاندارد های ایزو که برای فعالیت هایی با پیچیدگی بالا دریافت می شوند ممکن است تا 12 ماه نیز طول بکشد. دریافت ایزو معتبر مراحل استانداردی دارد که طی کردن آنها خواه یا ناخواه مدت زمانی را از شما خواهد گرفت به همین دلیل به حرف برخی از سودجویان در مورد دریافت ایزو با مدت زمان های یک هفته، یک روزه و … توجه نکنید.

زمان اخذ ایزو چقدر استبرای بررسی و تشخیص ایزو معتبر می توانید از این مطلب وبلاگ رایان سرت استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که حتی اگر مشاوران متخصص را برای اخذ ISO استخدام کرده اید در طول مدت دریافت ایزو، باید خودتان هم زمان های خاصی را برای این استاندارد کنار بگذارید. معمولا فرایند صدور ایزو در 4 مرحله پیش میرود :

  1. دریافت مشاوره : اولین قدم به این صورت است که یک یا دو روز مشاوران متخصص صدور گواهی ایزو برای آشنایی با سیستم، همراه شما خواهد بود. البته این مرحله می تواند به صورت حضوری و یا از راه دور نیز انجام بگیرد. پس از پایان جلسات مشاوره، باید یک جلسه نیز برای بررسی مدیریت تنظیم کنید.
  2. مستند سازی : برای مستند سازی فعالیت ها باید از یک مشاور متخصص در این امر کمک بگیرید و در عین انجام فعالیت ها به صورت مداوم با او در تماس باشید.
  3. ارزیابی مرحله اول : به عنوان بررسی سیستم، یک ممیزی داخلی توسط مشاور سیستم شما انجام می شود و منطقی است که مدیریت در این مرحله نیز شرکت داشته باشد.
  4. ارزیابی مرحله دوم : در مرحله دوم ممیزی یک حسابرس خارجی سیستم شما را مورد بررسی قرار می دهد تا صلاحیت استاندارد ها را ارزیابی کند.

فاکتور های موثر بر زمان اخذ ایزو

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، موارد مختلفی بر روی زمان دریافت ایزو موثر هستند. در ادامه 5 مورد از فاکتور هایی که بر روی مدت زمان اخذ ISO تاثیر گذارند را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • صدور ایزو در چه مدت انجام می شودپیچیدگی سیستم / دامنه فعالیت

استانداردهای ایزو به گونه ای طراحی شده اند که برای سازمان هایی با اندازه مختلف مناسب هستند. در برخی از مواد با توجه به اعتباری که وجود دارد، میتوان بخشی از استاندارد ها را در سیستم شما نادیده گرفت به همین دلیل مدت اجرای ایزو کوتاهتر می شود.

مستندات از دیگر فعالیت های زمانبر می باشند که البته مجموعه رایان سرت در پروژه ها، تمام تلاش خود را برای کاهش فرایند های کاغذ بازی انجام داده است. هر چه فعالیت های سازمان پیچیده تر شود، احتمالا این مرحله بیشتر طول خواهد کشید. تصمیم گیری در مورد دامنه سیستم مدیریت نیز می تواند بر روی مدت زمان تاثیر بگذارد.

  • تعداد نمایندگی ها

تعداد مکان های موجود در محدوده  گواهینامه شما باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. به طور کلی هر چه نمایندگی ها شما بیشتر باشند، زمان صدور ISO نیز بیشتر خواهد بود.

  • منابع داخلی

ایجاد و نگهداری یک سیستم استاندارد می تواند با توجه به تعداد نیرو ها و منابع داخلی که در اختیار دارید در مدت زمان کوتاهتری صورت بگیرد. البته افراد درون سازمان برای تامین الزامات ایزو نیاز به آموزش دارند و باید صلاحیت آنها تایید شود.

  • بودجه مشاوره

اگرچه نمی توان مشاوران را جایگزین منابع داخلی دانست اما استفاده از تجربیات مشاوران ماهر برای آموزش نیروهای داخلی می تواند مدت زمان دریافت ایزو را کوتاه تر کند. البته بیشتر هزینه های مشاوره به صورت ساعتی محاسبه می شود.

  • مجموعه صادر کننده ایزو

مجموعه هایی که خدمات صدور گواهینامه ایزو را ارائه می دهند، نقش مهمی در تایید زمان دریافت ISO دارند.

دریافت ISO چقدر زمان می برد ؟

با بررسی های انجام شده اکنون به سوالات بسیاری از جمله “اخذ ایزو چقدر طول می کشد ؟” پاسخ دادیم. شما می توانید برای اطلاع از مدت زمان دقیق دریافت ایزو و حداقل زمان مورد نیاز برای گرفتن ایزو، با کارشناسان رایان سرت در تماس باشید.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *