گواهینامه ایزو برای صنایع غذایی

گواهینامه ایزو برای صنایع غذایی

یکی از صنایعی که در کشور ما از رونق بالایی برخوردار است، صنایع غذایی به شمار می رود که محصولات صادراتی زیادی نیز در سبد این صنایع قرار می گیرد. البته باید در نظر داشته باشید که دریافت استاندارد های بین المللی برای محصولات غذایی باعث می شود تا بتوانید راحت تر مشتری خارجی پیدا کنید و اعتماد آنها را به دست آورید. در درجه اول استاندارد های بین المللی سبب افزایش کیفیت محصولات شما می شوند و می توانند مزایای دیگری نیز داشته باشند. گواهینامه ایزو برای صنایع غذایی از مواردی است که در این مطلب قصد بررسی آن را داریم و به استاندارد های تخصصی صنایع غذایی و استاندارد های عمومی خواهیم پرداخت.

سازمان ISO یک مجموعه خصوصی می باشد که برای فعالیت های مختلف، استاندارد هایی را تدوین می کند. گواهینامه هایی که توسط این سازمان صادر میشوند از اعتبار بین المللی برخوردار هستند و می توان آنها را در بالاترین درجه استاندارد سازی قرار داد. با اینکه استاندارد های ایزو مناسب صنایع غذایی، از استاندارد های رایج به شمار می روند، اما این سازمان برای طیف گسترده ای از فعالیت ها استاندارد اخذ کرده است. برای مثال استاندارد ایزو 20000 که نوعی سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات می باشد برای شرکت هایی که در زمینه های مرتبط با IT هستند، مناسب است.

گواهینامه ایزو مناسب صنایع غذایی

انواع ایزو در صنایع غذایی کاربرد دارد. البته برخی از استاندارد های ISO به صورت تخصصی برای صنایع غذایی تدوین شده اند و برخی دیگر استاندارد های عمومی ایزو به شمار می روند که می توان از آنها در فعالیت های مختلفی استفاده کرد. با اینکه دریافت ISO مخصوص صنایع غذایی میتواند بسیار مفید باشد اما صدور استاندارد های عمومی نیز به طور کلی بر روی بهبود فرایندهای سازمان تاثیر دارد.

برخی از گواهینامه ایزو برای صنایع غذایی را در ادامه بررسی می کنیم تا آشنایی کلی با این استاندارد ها به دست آورید.

گواهینامه بین المللی صنایع غذایی HACCP

استاندارد جهانی HACCP ، یک سیستم مدیریتی می باشد که در آن ایمنی غذا از طریق تجزیه و تحلیل و کنترل خدمات بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی حاصل از تولید، تهیه، جابه جایی مواد اولیه، توزیع و مصرف محصول، مورد بررسی قرار می گیرد. این استاندارد مناسب صنایع غذایی نیز به صورت تخصصی بر روی فعالیت های مرتبط با محصولات خوراکی متمرکز شده است.

گواهینامه ISO برای صنایع غذاییتاکید بر روی این استاندارد به قدری بالاست که در برخی از کشور ها مانند ایالات متحده آمریکا، دریافت HACCP در کلیه سطوح زنجیره غذایی به استثنا تولید اولیه، الزام قانونی دارد. این الزام قانونی می تواند نشان دهنده اهمیت استانداندارد مدیریت ایمنی مواد غذایی باشد پس بهتر است اگر در صنعت غذایی فعالیت دارید اولویت خود را بر روی این استاندارد نیز بگذارید. البته دریافت یکی از استاندارد های ذکر شده در این پست می تواند شرایط را برای اخذ استاندارد های دیگر ساده تر کند.

استاندارد ایزو 22000 صنایع غذایی

هیچ تفاوتی ندارد که صنعت مورد نظر، چه محصول غذایی را در چه ابعادی به تولید می رساند، تمامی مجموعه هایی که در زمینه مواد غذایی فعالیت می کنند، وظیفه تامین ایمنی محصولات خود را دارند. استاندارد ایزو 22000 برای همین منظور به وجود آمده و یکی از گواهینامه های ISO برای صنایع غذایی به شمار می رود که به صورت تخصصی بر این امر تاکید دارد. این مدرک می توانند مانند دیگر استاندارد های مدیریتی، ایمنی را برای صنایع غذایی فراهم کند.

وظیفه اصلی ISO 22000 ، کمک به سازمان ها برای شناسایی و کنترل کیفیت غذا می باشد. همچنین دامنه این استاندارد به قدری گسترده است که تمام زنجیره تامین غذایی را در نظر می گیرند و می تواند اطمینان مشتری و کارفرما را به صورت کامل به دست آورد. مزایای این استاندارد جهانی، مواد غذایی برای مصرف کننده، تولید کننده، تنظیم کننده، خرده فروش و … به وجود می آید به همین دلیل تمام زنجیره از دریافت این استاندارد راضی خواهند بود.

استاندارد GMP مناسب صنایع غذایی

گواهینامه GMP روش هایی را برای تولید خوب ارائه می دهد. با اینکه ممکن است در نگاه اول کمی گیج کننده به نظر برسد، اما این استاندارد توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای صنایع غذایی تدوین شده است. البته می توان از آن برای فعالیت های مرتبط مانند صنایع دارویی و آرایشی بهداشتی نیز استفاده کرد. GMP از گواهینامه های ISO برای صنایع غذایی نیست اما یک استاندارد معتبر صنایع غذایی به شمار می رود که در بسیاری از کشور های سطح دنیا دارای اعتبار خوبی می باشد.

استاندارد های ذکر شده در این گواهینامه کلی است و این امکان را برای کارفرما ایجاد می کند تا انعطاف پذیری لازم را در اجرا داشته باشد. برای دریافت گواهینامه جی ام پی میتوانید همین حالا با کارشناسان رایان سرت در تماس باشید تا اطلاعات تکمیلی در این زمینه را در اختیار شما قرار دهند.

استاندارد HSE

استاندارد های بین المللی برای صنایع غذاییاستاندارد اچ اس ای که مخفف کلمات Health, safety,environment است به معنی ایمنی، بهداشت و محیط زیست می باشد. این گواهی یک رویکرد موثر برای مدیریت ریسک در صنایع غذایی است. البته این استاندارد یک نوع گواهی عمومی به شمار می رود و اخذ و صدور اچ اس ای می تواند برای بسیاری از شرکت ها از جمله صنایع غذایی موثر در نظر گرفته شود.

این استاندارد مناسب صنایع غذایی می باشد و رویکرد هایی را برای کاهش صدمات ناشی از کار ارائه می کند. تمرکز اصلی این مدرک بر روی سلامتی کارگران است که برای کسب و کار بسیار مهم هستند.

استاندارد ISO 14001

از جمله گواهینامه ایزو برای صنایع غذایی ، ISO 14001 می باشد که می تواند تاثیر به سزایی در جذب مشتری ایفا کند. به طور کلی این مدرک، استاندارد مدیریت محیط زیست به شمار می رود که امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ در سطح بین المللی به آن اهمیت می دهند. اجرا ایزو 14001 سبب میشود تا ضایعات فعالیت های کاری شما به حداقل برسد و در عین حال سبب کاهش بیماری های ناشی از آلودگی زیست محیطی می شود.

بررسی استاندارد های ایزو مناسب صنایع غذایی نشان داد که طیف گسترده ای از گواهینامه ها برای این فعالیت وجود دارد و بهتر است تا از چندین استاندارد برای بهبود روند تولید و فروش خود بهره ببرید تا در کوتاهترین زمان بالاترین بازدهی را به دست آورید.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *