استاندارد های ایزو مناسب شرکت های تولیدی

استاندارد های بین المللی مناسب شرکت های تولیدی

بسیاری از شرکت های تولیدی و مهندسی با چالش های بزرگی مانند چشم انداز نظارتی، مدیریت و افزایش رقابت های بازارهای جهانی رو به رو هستند. این چالش ها را می توان با استفاده از استاندارد های بین المللی به راحتی کنترل کرد و در مدت زمان کوتاهی بهبود خوبی در مشکلات ایجاد کرد. در این مطلب قصد معرفی استاندارد های ایزو مناسب شرکت های تولیدی را داریم که می تواند برای تمامی شرکت های فعال در زمینه تولید انواع محصولات بدون در نظر گرفتن فعالیت ها و اندازه سازمان، مناسب باشد.

صدور گواهینامه های بین المللی شرکت های تولیدی باعث می شود تا مزایای بسیاری برای فعالیت های شما به وجود بیاید که برخی از آنها را در اینجا بررسی خواهیم کرد. همچنین استاندارد های بین المللی باعث به وجود آمدن مزیت رقابتی برای شما در بازار های خارج از کشور میشود و میتواند فروش شرکت شما را به مقدار زیادی افزایش دهد.

به طور کلی استاندارد های ایزو مناسب شرکت های تولیدی می توانند مزایای زیر را به همراه داشته باشند :

  • زمان چرخه تولید را کوتاه تر کرده و مسئولیت پذیری را افزایش دهد
  • رعایت مقررات جدید با  سرعت بالاتری انجام خواهد گرفت
  • یک رهبر در زمینه کاری خود شناخته خواهید شد
  • زنجیره تامین خود را ساده تر کرده و وابستگی به سوخت های فسیلی را کمتر خواهید کرد
  • با افزایش آگاهی، سبب ایجاد امنیت بالاتر برای خود و کارکنان می شوید
  • افزایش مشارکت کارگران در امور جاری سازمان

در مجموع مزایای ذکر شده باعث می شود تا سازمان های تولیدی بتوانند فعالیت بهتری را داشته باشند و از ابزار های پیچیده مدیریت برای بهبود فعالیت های داخلی و خارجی سازمان بهره ببرند.

استاندارد های بین المللی مناسب شرکت های تولیدی

استاندارد سازی و روش کار شما می تواند شما را برای اطمینان از مدیریت درست و به حداقل رساندن ریسک یاری کند. این امر به دلایل مختلف اهمیت دارد و در انواع سازمان ها، می تواند تاثیرات متفاوتی را داشته باشند. استاندارد های مختلفی برای شرکت های تولیدی تدوین شده اند که در اینجا برخی از مهمترین آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

ایزو 9001

یکی از شناخته شده ترین استاندارد های مدیریتی می باشد که می تواند در صنایع تولیدی نیز از آن استفاده کرد. این سیستم یک استاندارد مناسب برای شرکت هایی است که نگران بهبود کنترل کیفیت خود هستند. ISO 9001 بخش مهمی از یک سیستم مدیریت تولید جامع است و می تواند مزایای قابل توجهی برای شرکت های تولیدی، فنی و مهندسی همراه داشته باشد. این استاندارد به ساده سازی فرایندها، بهبود عملکرد کسب و کار و افزایش بهره وری در چرخه بهبود مستمر سازمان ها کمک می کند.

گواهینامه های بین المللی مناسب شرکت های تولیدیجدیدترین نسخه از این استاندارد در سال 2015 منتشر شده است و استاندارد را مطابق با دستورالعمل های مندرج تنظم کرده است. این سیستم همچنین شرایط دریافت استاندارد های تخصصی تر مانند ایزو 14001 را برای سازمان ها راحت تر کرده است.

استاندارد ایزو 14001 شرکت های تولیدی

استاندارد ISO 14001 سیاست های مدیریت محیط زیست یک سازمان را شامل می شود. این سیستم از پایداری های طولانی مدت و مدیریت کربن گرفته تا کاهش زباله و تخصیص روزانه منابع را برای شرکت های تولیدی فراهم می کند. این استاندارد برای شرکت های تولیدی بسیار مناسب می باشد و از اهمیت بالایی برخوردار است و جزء کلیدی مسئولیت اجتماعی به شمار می رود. سازمان هایی که در زمینه مدیریت محیط زیست فعال هستند، موقعیت بهتری برای مدیریت و کاهش هزینه ها در زنجیره تامین را در اختیار دارند. همچنین فراهم کردن الزامات استاندارد ایزو 14001 باعث سودآوری و پایداری سازمان ها می شود.

گواهینامه ایزو 50001

گواهینامه ایزو 50001 یکی از استاندارد های مناسب برای شرکت های تولیدی می باشد که بیشتر بر روی سیاست های مدیریت انرژی سازمان ها برای کاهش ردپای کربن و هزینه های عملیاتی فعالیت دارد. فرایند های صدور این استاندارد های ایزو مناسب شرکت های تولیدی شامل یافتن شکاف هایی در سیاست های فعلی مدیریت انرژی شما و شناسایی راه هایی برای بهبود کارایی است. این امر با انجام پایه مصرف انرژی، بازنگری مدیریت و انجام ممیزی های مداوم،  فعالیت های بهینه سازی را انجام می دهد.

این استاندارد ایزو برای تمامی سازمان ها مهندسی، تولیدی که دارای هزینه های بالایی هستند، مناسب می باشد. همچنین این سیستم با ایزو 14001 در رابطه می باشد و در صورت دریافت هر یک از این استاندارد ها، مراحل دریافت دیگری برای شما بسیار ساده خواهد شد.

OHSAS 18001 یا ایزو 45001 سازمان های تولیدی

بهبود سلامت و ایمنی شغلی یکی از اهداف استاندارد ISO 45001 می باشد. استاندارد ایزو 45001 یا استاندارد OHSAS 18001 یک چارچوب مدیریتی را برای بهبود سلامت و ایمنی در سازمان شما می باشند. نشانه های یک سیستم مدیریت ایمنی موثر، شامل اهداف واضح و قابل اندازه گیری به همراه یک رویکرد ساختارمند برای اندازه گیری ریسک در اطراف حوزه بهداشت است. پیاده سازی یک سیستم ایمنی با این ویژگی ها می تواند برای سازمان های تولیدی مزایایی مانند کاهش تصادفات در محل کار و افزایش بهره وری در هنگام کار را داشته باشد. به طور کلی می توان گفت یکی از استاندارد های ایزو مناسب شرکت های تولیدی، ایزو 45001 است.

استاندارد های شرکت های تولیدیاستاندارد ISO 27001

امنیت اطلاعات موضوعی است که برای تمام شرکت های تولیدی از اهمیت بالایی برخودار است. بسیاری از حملات سایبری بر روی شرکت های کوچک تولیدی انجام می گیرد و به همان اندازه سازمان های بزرگ و متوسط را نیز درگیر می کند. گواهینامه ISO 27001 یک چارچوب پیشرو برای کاهش خطر نقض داده ها یا حملات سایبری است. پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ایزو 27001 می تواند به حفظ مالکیت معنوی شما، رعایت مقررات و اطمینان از رعایت تداوم کسب و کار در صورت بروز حادثه کمک می کند.

جمع بندی

با توجه به موارد گفته شده شما میتوانید بهترین استاندارد های ایزو برای شرکت های تولیدی را شناسایی کنید. ممکن است برخی از استاندارد های دیگر نیز برای سازمان های تولیدی مناسب باشند که در این مطلب بررسی نشده اند. در نظر داشته باشد که برای دریافت انواع استاندارد های ایزو مناسب برای مجموعه های تولیدی می توانید همین حالا با کارشناسان رایان سرت در تماس باشید.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *