معرفی استاندارد های خانواده ایزو 14000

معرفی استاندارد های خانواده ایزو 14000

استاندارد های خانواده ایزو 14000 جزو پرکاربردترین مدارک ایزو به شمار می رود که در سراسر جهان دسترس به آن ممکن است. یکی از محبوبترین استاندارد های این سری، استاندارد ایزو 14001 است که بسیاری از سازمان ها از آن استفاده می کنند و بسیاری از مجموعه ها نیز به فکر دریافت آن هستند. گواهینامه های سری 14000 را می توان در تمامی سازمان ها اجرا کرد تا تمرکز را بر روی یک سیستم مدیریت محیط زیست قرار داد. برخی از مزایای اجرا استانداردهای سری ISO 14000 عبارتند از :

  • کاهش اثرات مخرب زیست محیطی با شناسایی و کنترل موثر فعالیت های زیست محیطی در طول دوره عمر محصول یا خدمات
  • کاهش هزینه ها از طریق کاهش ضایعات و بهبود فعالیت های عملیاتی
  • جلب اعتماد ذینفعان با نشان دادن رویکردهای نوآورانه و آینده نگرانه به مشتریان
  • با استفاده از این استاندارد ها پتانسیل ورود به بازار های جهانی برای شما افزایش پیدا خواهد کرد

یک سیستم مدیریت محیط زیستی را می توان در هر نوع سازمانی اجرا کرد، اما تعدادی از استانداردهای زیست محیطی یا استاندارد های ایزو 14000 باید در کنار یکدیگر فعالیت کنند تا بتوانید فعالیت های مفیدی را در اختیار داشته باشید.

خانواده استاندارد های ISO 14000 دارای 9 استاندارد می باشد که در میان آنها ISO 14001 ، بر الزامات مربوطه تمرکز دارد و دیگر استاندارد ها راهنمایی هایی را ارائه می کنند. به طور کلی شش استاندارد اصلی وجود دارد که می توان آنها را در سازمان ها اجرا کرد :

استاندارد ایزوتوضیحات
ایزو 14001  الزامات به همراه راهنمایی استفاده از سیستم مدیریت محیط زیست
ایزو 14002

دستورالعمل هایی برای استفاده از استاندارد در یک محیط موضوعی (عمومی)

ایزو 14004  دستورالعمل های کل برای اجرا
ایزو 14005دستورالعمل هایی برای رویکرد انعطاف پذیر برای اجرا مرحله ای
ایزو 14006دستورالعمل هایی برای ترکیب طراحی محیطی
ایزو 14009دستورالعمل هایی برای ترکیب گردش مواد در طراحی و توسعه

لیست استانداردهای ایزو 14000

استاندارد ISO 14001

استاندارد ISO 14001 گواهینامه اصلی سری استاندارد های ایزو 14000 به شمار می رود که الزامات سیستم مدیریت محیط زیست را فراهم می کند. همچنین این تنها استاندارد خانواده است که سازمان ها می توانند گواهینامه آن را دریافت کنند. این گواهینامه بر اساس مدل PDCA است و بر روی بهبود مستمر مدیریت محیط زیست تمرکز دارد. ISO 14001 را می توان برای جلوگیری از اثرات مخرب کوتاه مدت و بلند مدت فعالیت ها بر روی محیط زیست مورد استفاده قرار داد. استاندارد مورد بحث را هر نوع سازمانی می تواند دریافت کند و برای بهبود بهره وری منابع، کاهش ضایعات و هزینه ها و ارتقا پایداری محیط زیست مورد استفاده قرار دهد.

استاندارد ایزو 14002

این سند راهنمایی کلی برای شناسایی روش های زیست محیطی و توسعه روش های مدیریت آنها را برای هر نوع سازمانی ارائه می دهد. جنبه های زیست محیطی عناصری در عملیات تجاری، محصولات یا خدمات هستند که ممکن است با محیط تعامل داشته باشند. نمونه هایی از جنبه های زیست محیطی مواردی مانند مواد پاک کننده در آب، استفاده از برق یا احتمال نشت و موارد مشابه باشد.

استاندارد های خانواده ISO 14000سپس تاثیر موارد ذکر شده بر آب، هوا، زمین، منابع طبیعی، گیاهان، جانوران و … مورد بررسی قرار می گیرد و اقداماتی جهت کنترل و کاهش آسیب به آنها ارائه می شود. با استفاده از ISO 14002 و دستورالعمل های ارائه شده در آن، هر کسب و کاری می تواند جنبه های زیست محیطی خود را ثبت کند و برای نظارت و کنترل هرگونه شرایط محیطی مورد استفاده قرار دهد.

استاندارد ISO 14004

این دستورالعمل برای ارائه مشاوره و مثال های کاربردی در مورد چگونگی پیاده سازی موثر و موفقیت آمیز، حفظ و بهبود سیستم مدیریت محیط زیست در هر نوع از مشاغل طراحی شده است. با این حال نمی توان از آن برای مصارف قراردادی به عنوان مدرک یا گواهینامه استفاده کرد. عناصر اصلی سیستم مدیریت محیط زیست ایزو 14004 را می توان در فرایند های اصلی ایزو ادغام کرد، به گونه ای که نظارت و کنترل جنبه های زیست محیطی به بخشی از روند های روزانه تبدیل می شود.

استاندارد ایزو 14005

ISO 14005: 2019 دستورالعمل هایی را ارائه می دهد، که چگونه یک رویکرد مرحله ای می تواند به هر کسب و کاری کمک کند تا با استفاده از مراحل مختلف، سیستم مدیریت محیط زیست را با سرعت پیاده سازی کنند. هر مرحله شامل شش بخش متوالی است.

استاندارد های ایزو 14000 نیز مانند استاندارد های خانواده ایزو 9000 شامل چندین مدرک هستند که هر یک کاربرد های متفاوتی دارد.

وجود یک سیستم مدیریت زیست محیطی رسمی برای بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط دشوار است، اما با استفاده از این رویکرد انعطاف پذیر، SME ها همچنین می توانند سیستم مدیریت محیط زیست را با سرعت قابل قبولی پیاده سازی کرده و به موفقیت بلندمدت و رشد پایدار دست یابند. مشاغلی که این مراحل را داشته باشند می توانند به راحتی زمان و منابع صرف شده در سیستم مدیریت محیط زیست را زیر نظر بگیرند.

استاندارد ایزو 14006

آشنایی با استاندارد های ایزو 14000از دیگر استاندارد های خانواده ایزو 14000، ISO 14006 می باشد که توصیه هایی برای مشاغل در توسعه، مستندسازی، اعمال، حفظ و بهبود مدیریت طراحی محیطی خود به عنوان بخشی از سیستم مدیریت محیط زیست ارائه می دهد.

استاندارد ایزو 14009

هدف از تدوین استاندارد ISO 14009 بهبود بهره وری مادی یک کسب و کار می باشد. این سیستم به کسب و کارها کمک می کند تا چرخه حیات محصول یا خدمات خود را در رابطه با محیط زیست، دقیقتر مورد بررسی قرار دهد، این مورد شامل شناسایی تمام فرایند های اصلی کسب و کار می شود.

دریافت، اخذ و صدور استاندارد های ایزو 14000

برای دریافت انواع استاندارد های ایزو، از جمله استاندارد های خانواده ایزو 14000 می توانید با کارشناسان رایان سرت در تماس باشید. رایان سرت خدمات مورد نیاز شما جهت اخذ استاندارد های بین المللی را با بالاترین کیفیت ارائه می کند.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *