بهبود عملکرد معیارهای ایمنی و بهداشتی

بهبود عملکرد معیارهای ایمنی و بهداشتی

در گذشته استاندارد OHSAS 18001 به عنوان بهتر سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شناخته میشد که اکنون جای خود را به استاندارد ایزو 45001 داده است. این استاندارد باعث بهبود عملکرد معیارهای ایمنی و بهداشتی در سازمان ها می شود و روش های مناسبی را برای جلوگیری از بروز حوادث و مدیریت خطر را ارائه می دهد. محیط کاری که دارای نظم باشد بسیار ایده عال است اما حوادث کاری را می توان در بسیاری از مجموعه ها مشاهده کنید.

استاندارد هایی که بر روی ایمنی و بهداشت فعالیت دارند، به شما کمک می کنند تا شرایط مناسبی را برای سلامت محیط کار و نیروی کار فراهم کنید. این فعالیت ها مزایای بسیار خوبی برای مجموعه شما به دنبال خواهند داشت که در ادامه تمام آنها را بررسی خواهیم کرد. جالب است بدانید که هزینه بر روی استاندارد های ایمنی و بهداشتی، می تواند به شما در صرفه جویی هزینه های دیگر مانند پرداخت خسارت، کمک زیادی بکند.

اهمیت بهبود عملکرد سیستم ایمنی و بهداشتی

موضوع بهداشت و ایمنی در محیط کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. جالب است بدانید، به گفته مدیریت استاندارد ایمنی و بهداشت HSE در 12 ماه منتهی به سپتامبر 2014 تعداد 133 نفر در محل کار کشته شده اند. علاوه بر این، 78000 آسیب به کارکنان در محیط کار گزارش شده است و 629000 جراحت نیز در میان این آمار یافت می شود. در این میان 28.2 میلیون روز کاری به دلیل بیماری و یا آسیب های ناشی از کار از دست رفته است. در حالی که هزینه انسانی چنین رویداد هایی کاملا مشخص است، HSE ادعا می کند که هزینه انسانی چنین رویداد هایی 14.2 میلیارد پوند تخمین زده شده است.

تعداد زیادی از سازمان ها با در اختیار داشتن یک استراتژی دقیق و قوی برای پیشگیری از حوادث و مدیریت ریسک، به این موضوع می پردازند. گواهینامه ایزو 45001 مشخصات اصلی مورد نیاز سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را ارائه می کند و می تواند تضمین کند که خطرات موجود در سازمان به صورت سیستماتیک شناخته شوند و فرایند هایی برای ارزیابی، کنترل، نظارت و بهبود مستمر برای این امر در نظر گرفته شود.

روش های بهبود ایمنی و بهداشت سازمان ها

پیاده سازی استاندارد هایی مانند ISO 45001 و استاندارد اچ اس ای، شامل ایجاد یک سیستم مدیریتی است که برای از بین بردن و یا به حداقل رساندن خطرات بسیار مفید می باشد. تمامی افرادی که در یک محیط کاری فعالیت دارند، با اجرا این استاندارد ها می توانند تا حد زیادی از خطرات محیط کار در امان باشد. البته استاندارد های مورد بحث تنها بر روی سلامت جسمی کارمندان فعالیت ندارد و برای بهبود سلامت روحی روانی نیز فعالیت هایی را ارائه می کنند. این سیسیسم ها به صورت دوره ای ممیزی هایی را انجام می دهند تا بتوانید عملکرد سیستم ایمنی و بهداشت را در سازمان خود تخمین بزنید و به صورت مرتبط برای بهبود آن فعالیت هایی را انجام دهید.

معرفی استاندارد های ایمنی و بهداشتبسیاری از مدیران کسب و کار ها معتقدند که استفاده از این استاندارد ها می تواند برای تمامی ذینفعان یک سازمان مزایایی را به همراه داشته باشند. همچنین استاندارد ایزو 45001 به صورت مستقیم نشان می دهد که شرکت ها به دنبال ایجاد محیط کار ایمن تر برای نیروی کار خود و مشتریان خود هستند و این می تواند برای جذب رضایت و اطمینان مشتریان بسیار موثر باشد. همچنین بهداشت و ایمنی به عنوان مهمترین عناصر فعالیت های عملیاتی یک سازمان به شمار می رود که استفاده از جدیدترین استاندارد ها برای اجرا سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت می تواند گزینه خوبی برای بهبود عملکرد معیارهای ایمنی و بهداشتی باشد.

برنامه ریزی طولانی مدت برای بهبود ایمنی و بهداشت

بسیاری از شرکت ها که به تازگی استاندارد هایی مانند ایزو 45001 را دریافت کرده اند، از قبل فعالیت های ایمنی و بهداشتی را در سازمان خود به اجرا درآورده بودند و این می تواند یک شاخص مهم در سیستم آنها باشد. با اینکه ممکن است در برخی از سازمان ها برخی از الزامات ایمنی و بهداشتی رعایت شود، اما ممیزی های اصلی و بسیاری از مواردی که پس از اخذ استاندارد ISO 45001 به وجود می آید، در این سیستم ها رعایت نشده است. صدور گواهینامه در چنین سازمان هایی علاوه بر اینکه ایمنی کارکنان را تضمین خواهد کرد، مزایای تجاری قابل توجهی نیز دارد، به همین دلیل، فعالیت های ایمنی و بهداشتی باید به صورت مکرر انجام بگیرند و ممیزی ها نیز دائمی باشند.

رسیدن به هدف اصلی ایمنی

بسیاری از سازمان ها می توانند در مدت کوتاهی پس از اجرای استاندارد ها، بهبود عملکرد معیارهای ایمنی و بهداشتی و مزایای آن را در فعالیت های خود مشاهده کنند. شرکت Biffa یکی از شرکت های جمع آوری زباله می باشد که سالها از استاندارد های ایمنی و بهداشتی OHSAS 18001 برخوردار بوده. این مجموعه توانسته از آوریل 2013 تا مارس 2014 میزان تصادفات را 13 درصد کاهش دهد. در همان تاریخ توانست تا وقایع از دست دادن را تا 30 درصد و جراحات جزئی را تا 20 درصد کاهش دهد.

روش های بهبود سیستم ایمنی بهداشتیمی توان گفت مدیریت این مجموعه قانع شده است که باید شیوه های ایمنی و بهداشتی به صورت مکرر در سازمان اجرا شوند و دائما نیز آنها را ارزیابی کرده و در جهت بهبود موارد، تلاش کرد. مهمترین مواردی که در استاندارد های بین المللی ایمنی و بهداشتی ذکر می شود، مربوط به بهبود مستمر سازمان ها است که برای حفظ گواهینامه باید انجام بگیرد.

اخذ استاندارد های ایمنی و بهداشت

رایان سرت می تواند اخذ و صدور استاندارد هایی که برای بهبود عملکرد معیارهای ایمنی و بهداشتی کاربرد دارند را برای شما انجام دهد. برای دریافت، اخذ و صدور ایزو 45001 و یا استاندارد اچ اس ای می توانید همین حالا با کارشناسان ما در تماس باشید.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *