مراحل دریافت نشان CE

مراحل اخذ نشان CE

مراحل دریافت نشان CE معمولا برای افرادی که در زمینه استاندارد های بین المللی اطلاعات کافی ندارند، کمی طاقت فرسا می باشد، در نتیجه اغلب کارفرمایان احساس می کنند که در پیج و خم های موجود این مسیر، دچار سردرگمی شده اند. به همین دلیل نیز ما در رایان سرت بر این شدیم تا با تدوین مقاله ای جامع، مراحل دریافت نشان CE را برای کاربران شرح دهیم. 

بسته به بخشنامه های مربوطه و الزامات ایمنی محصول مورد نظر، مراحل اخذ نشان CE ممکن است شامل چند مورد یا تمام مراحل زیر باشد : 

  1. دستورالعمل های دریافت نشان CE اتحادیه اروپا
  2. انتخاب استاندارد های ایمنی مربوط به محصول یا خدمات
  3. یافتن یک سازمان برای دریافت مشاوره و فعالیت های مرتبط  با استاندارد سی ای
  4. انجام تست های آزمایشگاهی 
  5. تدوین اسناد فنی مورد نیاز 
  6. ایجاد سند انطباق با استاندارد های سی ای 
  7. چاپ نشان CE بر روی محصولات

دستورالعمل های دریافت نشان CE

مراحل دریافت نشان CEدر بخشنامه های اتحادیه اروپا، الزامات اساسی مورد نیاز یک محصول برای ورود به بازار کشور های عضو این اتحادیه ذکر شده است. هر دستورالعمل، گواهینامه CE یک نوع سند قانونی می باشد و تفسیر برخی از این سند ها برای افراد عادی دشوار است. به همین دلیل باید از مشاوره مجموعه هایی که در این زمینه از تخصص کافی برخوردارند استفاده کرد. اکثر محصولاتی که غیر غذایی به شمار می روند دارای یک دستورالعمل خاص هستند. تولید کننده  چنین محصولاتی، باید مراحل اجرای نشان CE را بر روی محصولات خود انجام دهند.

برخی از محصولات نیز شامل دستورالعمل های چندین گواهینامه می باشد که در این صورت، تولید کننده باید تمام الزامات را بر روی محصول اجرا کند. علاوه بر این الزامات دیگری نیز وجود دارد که تولید کننده هنگام انجام مراحل دریافت نشان CE اروپا باید آنها را نیز در نظر بگیرد(الزامات WEEE ، GDPS ، REACH ).

استاندارد مطابق با شرایط دریافت گواهینامه CE 

به استثنای شناسایی بخشنامه های مربوط به گواهینامه CE، تولید کنندگانی که می خواهند محصولات خود را در بازار عرضه کنند باید تمامی استاندارد های قابل اجرا را نیز شناسایی کنند. در اصل این استاندارد ها، اسنادی هستند که نیاز های لازم و مشخصات فنی مورد نظر یک محصول را برای مطابقت با الزامات ایمنی، مشخص می کنند. تعدادی استاندارد مشخص شده برای مراحل اجرای نشان CE وجود دارد که استاندارد های هماهنگ نامیده می شوند.

انتخاب سازمان مناسب برای اخذ نشان CE

استفاده از خدمات یک سازمان معتبر و با تجربه در زمینه گواهینامه های بین المللی می تواند مراحل دریافت نشان سی ای را برای شما ساده تر کند. رایان سرت یکی از مجموعه هایی است که مطابق با استاندارد های اتحادیه اروپا سازمان شما را مورد ارزیابی قرار می دهد. رایان سرت تمام فعالیت های شما از جمله بررسی پرونده فنی، گزارش آزمایش و بازرسی از تاسیسات تولیدی را در کوتاهترین زمان انجام می دهد و در صورت نیاز مشاوره هایی برای بهبود سیستم ارائه می کند.

برای بررسی گواهینامه های بین المللی ایزو می توانید به این بخش از وب سایت رایان سرت مراجعه کنید.

تست آزمایشگاهی برای دریافت نشان سی ای

مراحل دریافت گواهینامه CEبرخی از محصولات برای شروع مراحل دریافت نشان CE باید در آزمایشگاه های خارج از کشور مورد بررسی قرار بگیرند. البته برخی از بررسی های آزمایشگاهی نیز با توجه به الزامات و در نظر گرفتن نوع محصول می تواند در داخل از کشور انجام بگیرد. این مرحله اخذ نشان سی ای معمولا شامل تجزیه و تحلیل خطر و ایجاد یک پرونده برای مدیریت ریسک می باشد.

تدوین اسناد فنی گواهینامه CE

تدوین اسناد نشان سی ای، یکی از مهمترین مراحل دریافت گواهینامه CE می باشد که در این فعالیت تولید کنندگان باید مستندات خود را جمع آوری کنند. محتوای مورد نیاز این اسناد معمولا در بخشنامه های استاندارد CE آمده است و شما وظیفه جمع آوری اطلاعات را برعهده دارید. در پایان این مستندات باید ثابت کنید که محصول شما با قوانین CE سازگاری لازم را دارد.

مستندات فنی که در اینجا از آن نام برده ایم به عنوان اسناد فنی نیز شناخته می شوند که شامل اطلاعاتی از جمله طراحی، تولید و استفاده از یک محصول است. به عبارت دیگر هر چیزی که یک محصول برای مطابقت با نشان CE لازم دارد در این مرحله جمع آوری می شود. پرونده هایی که مستندات باید شامل آن باشند، عبارتست از : 

  • توضیحات کلی محصول
  • اطلاعات مربوط به طراحی (به عنوان مثال نمودارهای مدار، نقشه های طراحی، نقشه های مکانیکی، لیست اجزا، اسناد ساخت و غیره)
  • توضیحاتی که می تواند به درک نقشه های فوق کمک کند
  • شرح نصب و راه اندازی محصول (برای مصرف کننده)
  • لیستی از تمام استاندارد هایی که به طور کامل یا جزئی برای انطباق با نشان CE در محصول به کار برده شده اند
  • اسناد اضافی مانند محاسبات، شبیه سازی ها و …
  • گزارش آزمایش
  • یک کپی از اعلامیه انطباق با EU

تولید کنندگان باید پرونده ها را پس از فروش آخرین محصول، برای مدتی مشخص در اتحادیه اروپا بایگانی کنند. این دوره معمولا 10 ساله است و برخی از اوقات نیز 5 ساله در نظر گرفته می شود. اسناد فنی باید همیشه در دسترس باشد و بلافاصله در صورت درخواست مقامات بازار ملی ارائه شود. اگر اسناد ناقص باشد، تولید کننده 14 روز مهلت دارد تا اسناد گمشده را تامین و ارائه کند.

ایجاد سند انطباق با نشان سی ای

هنگامی که اسناد فنی آماده است، در ادامه مراحل دریافت نشان CE ، تولید کننده باید رسما اعلام کند که محصول مورد نظر الزامات مربوط به ایمنی را برآورده کرده. سند انطباق با نشان CE یک نوع سند قانونی و رسمی به شمار می رود که به موجب آن تولید کننده اعلام می کند محصول مورد نظر دارای استاندارد های CE می باشد. همچنین شخص مسئول (معمولا مدیر عامل شرکت) نیز باید این سند را امضا کند. 

سند انطباق با استاندارد سی ای اروپا معمولا شامل موارد زیر است :

  • نام و آدرس سازنده یا وارد کننده 
  • شناسایی محصول (نام، نوع یا شماره مدل و همچنین کلیه اطلاعات اضافی مربوطه، مانند شماره سریال و …)
  • اشاره به روشی دقیق و کاملاً مرتبط به بخشنامه های CE
  • تاریخ صدور اظهارنامه یا سند 
  • نام، امضا و عنوان کار، شخصی که اظهارنامه را امضا می کند
  • اظهاراتی مبنی بر اینکه سازنده یا نماینده مجاز اتحادیه اروپا تنها مسئولیت انطباق محصول را بر عهده دارد
  • نام، آدرس و شماره شناسایی هر سازمان اعلان شده ای که در روند مارک CE شرکت کرده است

مرحله آخر دریافت گواهینامه CE

چاپ نشان CE بر روی محصول مورد نظر آخرین مرحله دریافت گواهینامه CE به شمار می رود. پس از کسب مدرک سی ای شما می توانید لوگو این استاندارد را بر روی محصولات خود بزنید و به مشتری نشان دهید که با استاندارد های اتحادیه اروپا کاملا سازگاری دارید. البته برچسب گذاری نشان CE نیز دارای قوانینی است که باید رعایت شوند.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *