مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو

در ایران، تعداد زیادی از مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو وجود دارد که زیر نظر نمایندگی های مختلف داخلی و خارجی فعالیت خود را انجام می دهند. به صورت کلی مراجع صادر کننده گواهینامه ISO در ایران به 3 دسته تقسیم می شوند :

  1. مراکز صدور گواهینامه ISO که زیر نظر انجمن بین المللی اعتبار سنجی IAF فعالیت دارند 
  2. مراکزی که زیر نظر مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) فعالیت می کنند
  3. شرکت های صادر کننده ایزو تحت اعتبار ASCB (اعتبار دهی شرکت های صدور گواهینامه اروپا)

در ایران تعداد زیادی از مجموعه ها فعالیت دارند که به نوعی از شرکت های صادر کننده ایزو به شمار می روند، اما به صورت کلی تمام این مجموعه ها زیر نظر یک سازمان بین المللی اعتبار سنجی فعالیت می کنند و نماینده این نوع از سازمان ها به شمار می روند. 

شرکت هایی که خدمات صدور گواهینامه ایزو را زیر نظر مجموعه های بزرگتر ارائه می دهند، شرکت های CB نامگذاری شده اند. همچنین شرکت هایی که خدمات دریافت نشان CE را ارائه می دهند نیز NB نامیده می شوند.

مراکز صدور گواهینامه ایزو زیر مجموعه IAF

لیست شرکت های صادر کننده ISOبسیاری از نماینده های صدور گواهینامه ایزو یا CB ها زیر نظر سازمان هایی فعالیت دارند که استاندارد های آنها توسط IAF تایید شده و خود این سازمان ها زیر مجموعه IAF که نوعی سازمان اعتبار سنجی است فعالیت دارند. این سازمان بررسی می کند که ارگان های ارزیابی کننده گواهینامه های بین المللی به صورت بی طرف فعالیت داشته باشند و صلاحیت آنها را تایید می کند. 

نهاد هایی که تایید صلاحیت IAF را دریافت می کنند اقدام به تاسیس نمایندگی در کشور های دیگر کرده و خدمات مورد نیاز مشتریان خود را به این صورت ارائه می دهند. به طور کلی وظیفه این نهاد ها اجرای استاندارد های از پیش تعیین شده به صورتی است که بتوان از استاندارد ها، یک چارچوب کلی برای حمایت از تجارت بین المللی ایجاد کرده و موارد فنی را بررسی کنند.

از مجموعه هایی که زیر نظر انجمن بین المللی اعتبار سنجی (IAF) فعالیت می کنند می توان به مرکز ملی اعتبار سنجی ایران (NACI) ، آژانس اعتبارسنجی ترکیه (TURKAK) ، شورای استاندارد کانادا (SCC) ، مرکز اعتبار بخشی لهستان (PCA) ، انجمن تایید اعتبار آمریکا (A2LA) اشاره کرد. لیست کامل IAF را می توانید در این بخش مشاهده کنید.

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو NACI

NACI یا مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، که اعتبار خود را از سازمان IAF دریافت کرده است در ایران دارای نمایندگی های متعدد می باشد که همان مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو به شمار می روند و شرکت ها می توانند از خدمات آنها استفاده کنند. بسیاری از شرکت های صادر کننده ایزو یا CB هایی که در ایران فعالیت دارند زیر نظر سازمان بین المللی NACI کار خود را انجام می دهند. NACI می تواند تایید صلاحیت سازمان هایی که برای صدور گواهینامه مدیریت کیفیت ایزو و موارد مشابه انجام می دهند را تایید کند.

مرکز ملی تایید صلاحیت ایران دارای ساب اسکوپ های مرتبه 4 و 5 است و مجموعه هایی که در حوزه نهاد های گواهی کننده، حوزه نهاد های بازرسی و حوزه نهاد های آزمایشگاهی فعالیت دارند، می توانند از خدمات این سازمان استفاده کنند. گفتنی است که در این مجموعه پژوهش های مختلفی برای استاندارد های متفاوت صورت گرفته که برخی از آنها عبارتند از :

  • اندازه گیری بنزوات سدیم وسوربات پتاسیم در نمونه های دوغ
  • بررسی و تعین نوع بار و روش باردهی در شرایط کاری عادی برای سبزی خردکن های سطلی
  • تعیین روش اندازه گیری میزان سرب در پوشش نهایی رنگ های ساختمانی 
  • بررسی عوامل موثر در مهاجرت از ظرف های پلی اتیلن به محیط غذایی متداول در ایران
  • درجه بندی پتو بر حسب میزان ایزولاسیون حرارتی
  • ردیابی اقلام تراریخته سویا، ذرت و جو در نمونه های وارداتی 

مراکز اخذ ISO تحت اعتبار AB خصوصی

برخی از مراجع صدور گواهینامه های ایزو نیز تحت اعتبار AB خصوصی فعالیت دارند. بسیاری از AB های خصوصی در کشور های اروپایی واقع شده اند و نمایندگانی که تحت اعتبار این مجموعه ها فعالیت دارند، “نمایندگان AB خصوصی” شناخته می شوند. نکته حائز اهمیت در اینجا، هزینه دریافت استاندارد از CB هایی که تحت اعتبار AB خصوصی فعالیت می کنند است. این CB ها معمولا هزینه پایین تری برای دریافت ایزو در نظر می گیرند.
در مقایسه اعتبار مدرک های صادر شده، استاندارد هایی که این سازمان ها اخذ می کنند در سراسر دنیا معتبر هستند با این تفاوت که اعتبار آنها از مدارک صادر شده توسط مراجع تحت اعتبار IAF کمتر است.

لیست شرکت های صادر کننده گواهینامه ایزو در ایران

با توجه به موارد فوق، اکنون می توان به این نتیجه رسید که تعداد مراجع صادر کننده ISO بسیار زیاد می باشد و لیست خاصی برای ارائه این شرکت ها وجود ندارد. رایان سرت ارائه دهنده خدمات دریافت گواهینامه های بین المللی ایزو، HSE ، استاندارد سی ای و … می باشد.

در صورت نیاز می توانید همین حالا با پشتیبانان رایان سرت در تماس باشید و سوالات خود را از آنها پرسیده و مشاوره رایگان دریافت کنید.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *