گواهینامه ایزو 37001

گواهینامه ایزو 37001

گواهینامه ایزو 37001 یکی دیگر از استاندارد های ایزو می باشد که در سال 2016 تدوین و منتشر شده است. این مدرک یک استاندارد بین المللی برای مدیریت رشوه در سازمان ها می باشد. استاندارد ISO 37001 با استفاده از  اقدامات خاص به سازمان ها کمک می کند تا پیشگیری، تشخیص و رسیدگی به رشوه را مورد بررسی قرار دهند. جلوگیری از رواج پیدا کردن رشوه باعث می شود تا سازمان ها بتوانند فعالیت های تجاری خود را با کیفیت مطلوبی انجام دهند.

مواردی که در این استاندارد مورد بررسی قرار گرفته است :

  • فعالیت هایی جهت جلوگیری از رشوه خواری
  • یافتن اقدامات رشوه خواری که در سازمان انجام گرفته است

استاندارد ایزو 37001 برای انواع سازمان های دولتی و خصوصی با هر اندازه ای مناسب می باشد. بدون در نظر گرفتن فعالیت های تجاری، محصولات و خدماتی که سازمان ها ارائه می کنند، می توان از این استاندارد استفاده کرد. پیروی از این سیستم باعث می شود تا شما یک ساختار مشترک Annex SL را در سیستم خود با یک سیستم مدیریتی مانند ایزو 9001 ، ایزو 22301 ، ایزو 27001 ، ایزو 44001 ادغام کنید. این مدرک شامل اقدامات و کنترل هایی می باشد که نشان دهنده عملکرد خوب سازمان در برابر مبارزه با رشوه خواری است.

مزایای ایزو 37001 سیستم ضد رشوه

صدور گواهینامه ایزو 37001 سازمان ها را قادر می سازد تا مزایای زیر را در اختیار داشته باشند :

  • کاهش رشوه در سازمان با اجرای سیستم کنترل های مالی
  • بهبود مستمر شیوه های مبارزه با رشوه
  • کسب مزیت رقابتی در میان دیگر شرکت ها
  • اطمینان از اینکه همکاران تجاری و مشتریان فرایند های مثبت مبارزه با رشوه خواری را انجام می دهند
  • جذب کسب و کار های جدید
  • جلوگیری، شناسایی و رسیدگی به خطرات رشوه
  • افزایش شناخت بین المللی
  • ارتقا اعتماد و اطمینان
  • کاهش هزینه های سازمان
  • جلوگیری از تضاد منافع
  • ترویج فرهنگ مبارزه با رشوه

ویژگی های استاندارد ISO 37001

این سیستم ویژگی های فراوانی دارد که با کاهش ترویج رشوه در سازمان ها، ویژگی های آن نیز مشاهده خواهد شد. این مدرک، یک استاندارد بین المللی است و با هدف مبارزه با رشوه در تمام زنجیره جهانی تدوین شده است. پیاده سازی قوانین یک شرکت با کمک ISO 37001 باعث می شود تا فعالیت های سازمان شما بر اساس استانداردهای جهانی مدیریت شود و کنترل های مناسبی که این سیستم در سازمان شما به اجرا در می آورد نیز فرهنگ صداقت را در شرکت ها ترویج می کند. به همین دلیل گفته می شود که استاندارد ضد رشوه می تواند از سازمان ها در برابر بسیاری از خطرات محافظت کند.

گواهینامه ISO 37001این استاندارد ایزو قابلیت تغییر بر اساس ویژگی های سازمان شما را دارد و مجموعه را قادر می سازد تا انتظارات ذینفعان خود را برآورده کند و عملیات های مختلفی در چارچوب این سیستم را به اجرا در آورد. ISO 37001 باعث می شود تا سازمان ها طیف وسیعی از سناریو های خطر را شناسایی کرده و کاهش و خطر و ریسک در سازمان خود داشته باشند.

از دیگر ویژگی هایی که این سیستم برای شما فراهم می کند افزایش اعتبار در میان سازمان های دیگر است. استفاده از این مدرک بین المللی نشان می دهد که شما اقداماتی را جهت جلوگیری از رشوه خواری در سازمان خود اجرا کرده اید و این مورد می تواند محبوبیت شما را در میان دیگر سازمان ها و مشتریان افزایش دهد. جالب است بدانید که برآورد هزینه رشوه در جهان بین از 1.5 تریلیون دلار می باشد و 53 درصد از مدیران ارشد سازمان ها از گردش رشوه در سازمان خود مطلع هستند. استفاده از ایزو 37001 می تواند با فعالیت های جلوگیری مانع از بروز چنین مواردی در سازمان ها و کاهش حداکثری آنها بسیار مفید باشد.

اهمیت سیستم مدیریت رشوه ایزو

سیستم مدیریت رشوه ایزو به عنوان چارچوبی برای احتیاط و یکپارچگی سازمان عمل می کند و مجموعه ها را به مبارزه با خطرات مربوط به رشوه و تشویق فرهنگ تجاری دعوت می کند. این مدرک سبب می شود تا در سازمان ها از رشوه خواری جلوگیری شود و در صورتی که این عمل در سازمان به وجود بیاید آنها را شناسایی کرده و فعالیت هایی برای جلوگیری را ارائه می کند. البته برای اینکه تمامی ویژگی های این مدرک در سازمان اجرا شود باید تمام قوانین ضد رشوه خواری نیز اجرایی شود و تعهدات داوطلبانه ای که در این جهت وجود دارد انجام بگیرد.

سیستم ضد رشوه خواریتبدیل شدن به یک مجموعه حرفه ای که از گواهینامه ایزو 37001 استفاده می کند و مخالف رشوه خواری می باشد، در میان انبوه رقابت های میان سازمان ها شما را از دیگر مجموعه ها متمایز خواهد کرد. اگر مشکوک به رد و بدل رشوه در سازمان خود هستید، این سیستم مدیریت رشوه می تواند اهمیت بسیاری برای شما داشته باشد.

ISO 37001 برای چه سازمان هایی مناسب است ؟

قبل از اینکه به بررسی این موضوع برسیم بهتر است تا مفاد اجرا این استاندارد را مورد بررسی قرار دهیم.

  1. بررسی مفاهیم و سیاست های مبارزه با رشوه
  2. کنترل و رعایت رشوه خواری
  3. ارزیابی ریسک
  4. رسیدگی به مفاد استاندارد
  5. اجرا مکانیزم های کنترلی
  6. ایجاد گذارش و روش های تحقیق

با توجه به اینکه تمامی موارد ذکر شده در این سیستم مربوط به جلوگیری از رشوه خواری و بهبود عملکرد مالی سازمان ها می باشد و با انواع سیستم های مدیریتی نیز سازگاری کامل دارد، اخذ و صدور ISO 37001 می تواند برای انواع سازمان ها مناسب و مفید باشد. البته در سازمان ها بزرگتر که چندین مدیریت برای بخش های سازمان وجود دارد، استفاده از این سیستم می تواند جزو موارد ضروری باشد. در نظر داشته باشید که حتی در صورت گردش کمترین میزان رشوه در سازمان، ممکن است اثرات مخربی بر روی کل سیستم داشته باشد به همین جهت نیز حداقل رساند این موضوع باید جزو اولویت های مجموعه ها باشد.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *