مراحل دریافت گواهینامه ایزو 9001

شرایط صدور گواهینامه ایزو 9001

دریافت گواهینامه ایزو 9001 برای شرکت هایی که احساس می کنند فعالیت های آنها راکد شده، کارمندان عملکرد گذشته را ندارند و مشتری ها در حال کاهش هستند، مناسب می باشد. به صورت کلی ISO 9001 کمک می کند تا راهی برای بهبود خدمات پیدا کنید. در این مطلب به بررسی مراحل دریافت گواهینامه ایزو 9001 می پردازیم تا شما را با این سیستم بیشتر آشنا کنیم.

مراحل دریافت گواهینامه ISO 9001 را می توان در 5 مرحله خلاصه کنیم که عبارتند از : 

  1. آماده سازی مدارک
  2. مستند سازی
  3. اجرا 
  4. ممیزی داخلی
  5. صدور گواهینامه ایزو 9001

صدور گواهینامه ایزو 9001 راهی عالی برای پشتیبانی و رشد تجارت شما از طریق استانداردی جهانی و بین المللی می باشد. 

مراحل صدور گواهینامه ایزو 9001

مراحل دریافت گواهینامه ایزو 9001مراحل صدور گواهینامه ایزو 9001 می تواند کمی دلهره آور باشد با این حال تجزیه تحلیل و بررسی روند کار می تواند تمامی فرایند را برای شما ساده تر کند. 5 مرحله اخذ گواهینامه ISO 9001 که در ادامه بررسی خواهیم کرد می تواند به راحتی شما را به دریافت مدرک استاندارد برساند. 

با استفاده از سه رویکرد می توان برای دریافت گواهینامه اقدام کنید : 

  • به صورت مستقل (In-house)
  • مشاوره عملی (Hands-on consultant)
  • استفاده از سیستم مستقل و عملی به صورت مشترک (Hands-off consultant)

دریافت گواهینامه ایزو 9001 به صورت مستقیم 

رویکرد مستقیم به این معنی است که شرکت شما تمامی مراحل را به صورت داخلی انجام می دهند و تمامی فرایند ها بدون دریافت کمک یا مشاوره خارجی انجام می گیرد. سیستم دریافت مستقیم به این صورت است که افراد مرتبط با این سیستم استاندارد سازی، تحقیق کرده و تغییرات مناسب در سیاست ساختار ها را روی سازمان اعمال می کنند و خود شرکت نیز فعالیت های بررسی را انجام می دهد.

معمولا این سیستم زمان بیشتری از رویکرد های دیگر نیاز دارد و اگر به دنبال دریافت ایزو 9001 در کوتاهترین زمان هستید این روش برای شما مناسب نیست. البته این سیستم برای شرکت های کوچک که دارای سیستم داخلی منسجمی هستند و به نفوذ افراد خارجی پاسخ خوبی نمی دهند، مناسب است. بالاترین احتمال حفظ استاندارد 9001 ایزو نیز مربوط به این روش می باشد.

اخذ گواهینامه ISO 9001 با مشاوره عملی

مراحل اخذ گواهینامه ایزو 9001در این روش از دریافت گواهینامه ایزو 9001، شما باید یک متخصص صدور گواهینامه ایزو 9001 را در سازمان خود استخدام کنید. وظیفه این متخصص بررسی مطابقت شرکت شما با استاندارد های صدور گواهینامه ISO 9001 می باشد. این فرد زمانی که استاندارد را دریافت کردید، از شرکت خارج می شوند. 

رویکرد فوق ذکر، سریعترین روش برای دریافت ایزو 9001 به شمار می رود، با این حال کمترین میزان موفقیت را نیز در شرکت ها دارد. یعنی پس از رفتن کارشناس از شرکت ممکن است نتوانید استاندارد های اجرا شده را حفظ کنید. دلیل این امر نیز بسیاری ساده است، زیرا اعضای شرکت به صورت مستقیم در این فعالیت مشارکت نداشته اند و ممکن است مفاد استاندارد ها را به خوبی درک نکنند و فعالیت ها پس از مدتی سست شود.

صدور ایزو 9001 مستقل و عملی 

رویکرد صدور مستقیم و عملی، روشی است که در آن سیستم داخلی با مشاوره عملی فعالیت مشترکی را دارند. در این روش نیز شما یک متخصص صدور گواهینامه ایزو 9001 استخدام می کنید با این تفاوت که هیچ یک از تغییرات مورد نظر را روی سیستم اعمال نمی کنند. مدیر پروژه ای که منتخب شرکت شما می باشد، مسئولیت اطمینان از مطابقت با استانداردها را بر عهده دارد. این در حالی است که مدیر پروژه نیاز به دانستن و یادگیری مراحل دریافت گواهینامه ایزو 9001 ندارد.

البته مدیر پروژه در حین انجام فعالیت ها اطلاعاتی را به دست می آورد که باعث می شود پس از اخذ مدرک ایزو 9001 بتوان آن را نگهداری کرده و سیستم را مطابق با مفاد ISO 9001 پیش ببرد.

پس از بررسی رویکرد های مختلف می توان به شرایط دریافت گواهینامه ایزو 9001 بپردازیم.

مدارک لازم برای پیاده سازی ایزو 9001 

اولین گام برای اقدام پیاده سازی ایزو 9001 در شرکت ها، آماده کردن مدارک لازم می باشد. این مدارک شامل فرم هایی است که توسط موسسات ارائه دهنده خدمات ایزو به مشتریان تحویل داده می شوند. پس از تکمیل مدارک سازمان ها می توانند با خدمات یا محصولات ارائه شده توسط شما آشنا شوند و ارائه فرایند ها با کیفیت بالاتری صورت بگیرد.

بهتر است قبل از شروع کار متن آخرین ویرایش استاندارد ایزو 9001 را تهیه کرده و مطالعه کنید تا آشنایی نسبی با مفاد این استاندارد داشته باشید.

مستند سازی برای صدور ISO 9001

مستند سازی یکی از سخترین مراحل دریافت گواهینامه ایزو 9001 به شمار می رود. به همین دلیل کارشناسان رایان سرت برای راحتتر کردن امر مستند سازی الگوهایی را به شما ارائه می کنند تا بتوانید به راحتی فعالیت های این مرحله را سپری کنید. الگوهای مورد بحث شامل تمامی مواردی است که شما برای تهیه اسناد ایزو 9001 نیز دارید از جمله : سیاست کیفیت، دامنه، روش هایی که قصد اجرای آنها را دارید، نمودار جریان، اهداف، دستورالعمل ها برای کارمندان و فرم های اضافی که ممکن است مورد نیاز باشد.

شرایط اجرای ایزو 9001 

برای پیاده سازی و اجرای مدرک ایزو 9001 باید از چیزهای کوچک و ساده شروع کنید. از مواردی که معمولا در ابتدا توصیه می شود، کنترل اسناد است. هنگامی که موفق شدید یک رویه اجرا در سازمان به وجود آورید زمان آن است که به مرحله بعد رفته و اهداف بعدی را دنبال کنید. پس از دریافت ایزو 9001 خواهید فهمید که هر جنبه از شرکت برای بهبود کارایی به نوعی نیاز به تغییر دارد.

مرحله ممیزی داخلی برای استاندارد ISO 9001

ممیزی های داخلی عناصر ساده در عین حال حیاتی برای دریافت گواهینامه ISO 9001 هستند. ممیزی ها، ابتدا در طول مراحل دریافت گواهینامه ایزو 9001 انجام می شود و پس از دریافت مدرک، بصورت دوره ای انجام می گیرند. برای انجام ممیزی ها نیز می توانید از یک پیمانکار خارج از سازمان استفاده کنید.

در آخر پس از طی کردن مراحل فوق، یک حسابرس صدور گواهینامه ایزو به سازمان شما می آید و نحوه عملکرد و میزان رعایت استاندارد ها را بررسی می کند، در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشید شما می توانید مدرک خود را دریافت کنید.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *