کاهش اثر ردپای کربن

کاهش اثر ردپای کربن

استانداردهای محیط زیستی برای کاهش اثر مخرب کربن که تاثیرات مخربی بر روی محیط می گذارد، امروزه جزو بحث برانگیز ترین مواردی است که باید شرکت ها در نظر داشته باشند. هر شرکتی که فعالیت های تولیدی را انجام می دهد باید تعهد خود را نسبت به نگهداری از محیط زیست به مشتریان و ذینفعان خود نشان دهد. با این حال سوالات زیادی مطرح می شود.

  1. آیا شرکت شما از استاندارد ایزو 14001 محیط زیست استفاده می کند؟
  2. آیا شرکت شما اهدافی جهت بهبود فعالیت های محیط زیستی دارد ؟
  3. آیا برای کاهش ردپای کربن در شرکت خود فعالیت هایی را انجام داده اید؟

بسیاری از شرکت ها به دنبال کاهش اثرات مخرب سازمان خود بر روی محیط زیست هستند، اما برنامه ریزی برای این هدف انجام نداده اند و نمی دانند این فعالیت را از کجا شروع کنند.

تاثیر شرکت ها تولیدی بر محیط زیست

بسیاری از افراد نمی توانند به این موضوع فکر کنند که فعالیت های منظم یک سازمان چگونه می تواند بر روی محیط زیست تاثیر بگذارد. جالب است بدانید که ما بیشتر ضروریات را بدیهی می دانیم، و بسیاری از ما حتی متوجه نمی شویم که در حال اشتباه کردن هستیم و این اشتباه ها ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد کند. استفاده از ظروف یکبار مصرف، استفاده بیش از حد از برق، دوش گرفتن 30 دقیقه ای، نادیده گرفتن روش های بازیافت، خرید خودرو برای هر فرد بزرگسال در یک خانواده، خوردن غذا های فراوری شده که به صورت محلی تولید نمی شوند و …
تمامی شیوه های مدرن می توانند به آرامی آسیب هایی را به محیط زیست ما وارد کنند. علاوه بر این ها استفاده از وسایل نقلیه، برق، گاز، ضایعات، کاغذ، سفر های هوایی، حمل و نقل عمومی، رویداد ها و فعالیت های روزمره این چنینی هم می توانند محیط زیست را آلوده کنند. بهتر است چند مورد از آسیب های پلاستیکی را مورد بررسی قرار دهیم.

  • جلوگیری از اثر مخرب کربنپلاستیک به گونه ای طراحی شده است که برای مدت طولانی دوام بیاورد، اما ما اغلب از آن به مدت چند دقیقه استفاده می کنیم.
  • خانواده های استرالیایی بیش از 1 تن زباله پلاستیک را در هر دقیقه دور میریزند، در یک روز آنقدر زباله پلاستیکی در استرالیا تولید می شود که تمام ساحل را پر می کند.
  • سالانه 8 میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس ها می شود.
  • بسیاری از موجودات حیات وحش از جمله ماهی ها و پرندگان در حال گرفتار شدن میان پلاستیک هایی هستند که انسان ها در طبیعت ریخته اند.
  • میکروپلاستیک ها توسط تعداد زیادی از گونه های دریایی بلعیده شده اند و از این طریق نیز سموم می توانند وارد بدن انسان ها شود.
  • تنها 12 درصد از پلاستیک های خانگی استرالیا بازیافت می شود.

جلوگیری از اثر مخرب کربن

روش های مختلفی برای جلوگیری از آسیب های محیط زیستی وجود دارد که می توانید آنها را دنبال کنید. برخی از این موارد را برای شما بازگو کرده ایم.

استفاده از مواد جایگزین به جای پلاستیک

با توجه به اینکه استفاده نکردن از بسته بندی ها امری ضروری در بسیاری از فعالیت ها می باشد، بهتر است تا از مواد جایگزین پلاستیک در بسته بندی استفاده شود. برخی از این مواد عبارتند از :

  • کیسه های چند بار مصرف
  • بسته بندی های سلولزی
  • بسته بندی های کاغذی
  • بسته بندی بر پایه جلبک دریایی

این ها نمونه هایی از موارد غیر پلاستیکی هستند که می توان پس از استفاده، آنها را در آب حل کرد و یا به راحتی بازیافت کرد.

کاهش اثر مخرب کربن با کاشت درخت

مزایای کاهش اثر ردپای کربنکاشت درخت یکی دیگر از روش هایی است که سازمان ها می تواند با استفاده آن از فعالیت هایی مانند بیابان زایی و تخریب زمین جلوگیری کند. استانداردهای محیط زیستی مانند گواهینامه ایزو 14001 برای کاهش اثر مخرب کربن، به شما کمک می کنند. این کار باعث می شود تا جنگل ها حفظ و احیا شوند و اکوسیستم طبیعی در حال تولید باشد. برخی از مزایای کاشت درخت :

  • تجدید حیات طبیعی
  • ایجاد محیطی سالم برای نسل های آینده
  • کاهش رواناب، فرسایش و آلودگی در آب ها و در نتیجه کاهش اثرات سیل آب

بدیهی است که این کار یک فعالیت طولانی مدت می باشد، اما خیلی خوب است که برای کمک به محیط زیست توسط سازمان ها انجام بگیرد.

اندازه گیری ردپای اکولوژیکی سازمان

بسیاری از پلتفرم های اندازه گیری رد پای اکولوژیکی وجود دارند که می توانند اثر شما، بر روی محیط زیست را محاسبه و ارائه کنند. اگر صاحب یک مجموعه هستید احتمالا برای شما اهمیت دارد که بدانید سازمانتان چه اثراتی بر روی محیط زیست می گذارد و مقدار این اثر چقدر است و فعالیت هایی جهت بهبود و کاهش اثر ردپای کربن انجام دهید. برای اندازه گیری ردپای اکولوژیکی سازمان خود می توانید به وب سایت رسمی شبکه جهانی رد پا مراجعه کرده و شروع فعالیت های بهینه سازی سازمان را انجام دهید.

مزایای مالی کاهش اثر ردپای کربن

خنثی سازی و کاهش اثر ردپای کربن می تواند مزایای مالی بسیاری برای سازمان های مختلف به همراه داشته باشد. مقالاتی که توسط Crunchbase منتشر شده است می تواند ثابت کننده مزایای کاهش اثر مخرب کربن باشد. امیدواریم که این مطلب شما را برای بهبود فعالیت های محیط زیستی ترغیب کرده باشد و روش های درستی برای برقراری استاندارد های محیط زیستی را به شما داده باشیم. در نظر داشته باشید که استاندارد های محیط زیستی می توانند فعالیت های شما را متمایز کنند و همیشه مشاغلی که کربن کمتری تولید می کنند بازدهی بالاتری را نیز به همراه دارند.
در صورتی که تصمیم به دریافت استاندارد های بین المللی محیط زیستی داشتید، بهتر است برای اخذ استاندارد های خانواده ایزو 14000 با پشتیبانان رایان سرت در تماس باشید. رایان سرت ارائه کننده استاندارد های بین المللی ایزو، اچ اس ای، نشان سی ای و … می باشد که خدمات مورد نیاز شما را با کمک کارشناسان خبره در کوتاهترین زمان ارائه می کند.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *