گواهینامه FSSC 22000

گواهینامه FSSC 22000

گواهینامه FSSC 22000 یا سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی، ترکیبی از ایزو 22000 و الزامات اضافی در زمینه ایمنی مواد غذایی می باشد , برای تمام سازمان هایی که در این زمینه فعالیت می کنند مناسب است.

سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی FSSC 22000

FSSC 22000 چیست؟

این استاندارد یک گواهینامه بین المللی می باشد که با ترکیب استاندارد ایزو 22000 و FCCS تشکیل شده است. هدف اصلی از تدوین این استاندارد، تهیه یک قالب برای پاسخگویی به نیاز های مشتری در عین حال با همراه داشتن قابلیت استعلام و شناسایی است. گواهینامه FSSC 22000 ابتدا توسط سازمان GFSI ( ابتکار جهانی ایمنی غذا) و همچنین سایر طرح های ایمنی مواد غذایی مانند BRC یا IFS به رسمیت شناخته شده است. البته طرح صدور FSSC 22000 متعلق به بنیاد صدور ایمنی مواد غذایی است.

استاندارد مدیریت ایمنی مواد غذایی می تواند برای تضمین ایمنی محصولات دامی، تولید محصولات حیوانی و یا محصولات گیاهی فاسد شدنی، محصولات با ماندگاری طولانی و سایر مواد غذایی مانند افزودنی ها کاربرد داشته باشد. البته به تازگی مجموعه هایی که در زمینه تولید ویتامین ها، تولید غذای حیوانات و خوراک دام، تولید و بسته بندی مواد غذایی، خرده فروشی، عمده فروشی و ذخیره سازی مواد غذایی فعالیت دارند نیز می توانند از این استاندارد استفاده کنند.

دریافت مدرک FSSC 22000 در موارد زیر به شما کمک می کند :

  • استعلام و تشخیص GFSI
  • فراهم کردن ایمنی غذا
  • دریافت استاندارد بین المللی ایمنی غذایی
  • دریافت HACCP
  • کاهش خطرات غذایی
  • قابلیت ردیابی مواد غذایی

مزایای صدور گواهینامه FSSC 22000

صدور گواهینامه FSSC 22000

حداقل رساندن زمان بررسی : این سیستم مدیریت به شما کمک می کند تا زمان بررسی ایمنی مواد غذایی را کاهش دهید.

رضایت مشتری : محصول و خدماتی را ارائه دهید که به طور مداوم نیازهای مشتری را برآورده می کند و به طور کلی نشان دهنده خدمات مناسب شما می باشد.

شناخته شدن در سطح جهانی : با توجه به اینکه در حال دریافت یک استاندارد بین المللی هستید به راحتی می توانید با مشتریان در سطح جهان ارتباط برقرار کنید.

اثبات اعتبار تجاری : ممیزی هایی که در سطح بین المللی تدوین شده اند و بر روی سیستم شما اجرا می شوند، سبب اثبات اعتبار شما در میان مشتریانتان هستند.

الزامات قانونی : اخذ استاندارد FSSC 22000 باعث می شود تا الزامات قانونی را به درستی درک کنید و آنها را در سازمان خود به اجرا در بیاورید.

داشتم مزیت رقابتی : دریافت این استاندارد سبب می شود تا شما یک مزیت رقابتی ایجاد کنید و در برابر رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشید.

پاسخ درست به موقعیت ها : شما می توانید پاسخ درستی برای شرایطی که می تواند ایمنی مواد غذایی را به خطر بیندازد به دست آورید.

الزامات خاص FSSC22000

الزامات خاص FSSC 22000 بیشتر مربوط به آرم و لوگو این استاندارد می باشد. سازمان هایی که این گواهی را دریافت کرده اند می توانند از لوگو FSSC بر روی چاپ مقالات سازمان، وب سایت و یا آگهی های تبلیغاتی استفاده کنند. استفاده از لوگو به رنگ سیاه و سفید نیز زمانی مجاز می باشد که سایر متن ها و عنوان ها به همین رنگ باشند.

گواهینامه سیستم ایمنی مواد غذاییهمچنین FSSC222000 دارای پیش نیاز هایی است که شامل روش هایی برای تولید محصولات بی خطر در نظر گرفته شده است. الزامان FSSC ایجاب می کنند تا سازمان ها برنامه های PRP را به درستی اجرا کنند تا احتمال ایجاد آلودگی در محیط کار کنترل شود. به طور کلی بسته به صنعت مورد نظر شما ممکن است نیاز به دریافت PRP خاصی باشید.

  • ISO / TS 22002-1 : فعالیت های مرتبط با فرآوری مواد غذایی
  •  ISO / TS 22002-2: ارائه کننده های خدمات پذیرایی
  • ISO / TS 22002-3: ارائه دهندگان خدمات کشاورزی
  • ISO / TS 22002-4 تولید، بسته بندی مواد غذایی

حسابرسی های FSSC

ممیزی های گواهینامه FSSC 22000 شامل حسابرسی های رویکرد سیستم مدیریتی می باشد. در این رویکرد به جای سیستم مبتنی بر چک لیست، یک حسابرسی مبتنی بر فرآیند انجام می گیرد. این ممیزی های تعیین میکند که آیا FSSC شما الزامات مورد نیاز FSSC 22000 را براورده می کند یا خیر ؟

در صورتی که تمامی شرایط مناسب و در حال اجرا باشد، سازمان شما برای دریافت استاندارد توصیه نامه دریافت می کند، در غیر اینصورت باید قبل از ادامه مراحل بعدی به اصلاح سیستم بپردازید. گفتنی است که از حسابرسی ها هیچ نمره ای حاصل نمی شود.

مراحل دریافت استاندارد FSSC 22000

  1. اسناد مورد نظر این استاندارد را دریافت کنید و آنها را تکمیل و برای کارشناسان رایان سرت ارسال کنید.
  2. موارد لازم برای سیستم مدیریت ایمنی غذایی را بیاموزید و در مورد آن اطلاعاتی بدست آورید.
  3. یک مسئول برای تیم ایمنی مواد غذایی خود در نظر بگیرید و آموزش های مورد نیاز را به او ارائه کنید.
  4. طراحی ، مستند سازی و اجرا فرایند های مورد نیاز و برنامه های پیش نیاز را انجام دهید.
  5. تیم ممیزی داخلی خود را ایجاد کنید.
  6. سیستم خود را اجرا کنید، سوابق را جمع آوری کنید، ممیزی های داخلی، بررسی مدیریت و … را انجام دهید.
  7. اصلاحات مورد نیاز سیستم خود را اجرا کنید.
  8. یک سازمان صدور گواهینامه (رایان سرت) انتخاب کنید.
  9. ممیزی های خود را برنامه ریزی و اجرا کنید.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که دریافت گواهینامه FSSC 22000 چقدر طول می کشد؟ با توجه به اینکه استاندارد ها باید در تمامی بخش های سیستم شما اجرایی شوند و پس از آن ممیزی های مختلفی صورت بگیرد و اصلاحات انجام بگیرد، می توان گفت دریافت FSSC حدود 8 تا 12 ماه طول می کشد.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *