اصول اساسی پیاده سازی گواهینامه ایزو

اصول اساسی پیاده سازی گواهینامه ایزو

استاندارد های ایزو، از انواع استاندارد های بین المللی می باشند که اعتبار بالایی در تمام کشور های دنیا دارند. البته اعتبار این استاندارد ها به دلیل اصول دقیق و بررسی شده ای می باشد که در گواهینامه های ایزو مورد وجود دارد. پیاده سازی استاندارد های ISO نیاز به داشتن تخصص های اساسی می باشد به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا اصول اساسی پیاده سازی گواهینامه ایزو را برای شما شرح دهیم.

در این مطلب 4 تا از مهمترین اصول پیاده سازی ISO در سیستم ها را مورد بررسی قرار داده ایم. اگر به فکر اخذ و صدور گواهینامه ایزو هستید، به دقت هر یک از این موارد را مطالعه کرده و سعی کنید تا آنها را در سازمان خود به مرحله اجرا برسانید. با اینکه مشاوران اجرایی سیستم های ایزو می توانند اطلاعات دقیقی در زمینه استاندارد ها با توجه به فعالیت های سازمان شما ارائه دهند، اما برخی از موارد باعث می شوند تا بعد از اجرای استانداردهای ISO بتوانید این سیستم را به موثرترین حالت ممکن مبدل کنید.

اصول پیاده سازی گواهینامه ISO

  • برنامه ریزی دقیق
  • استخدام مشاور مجرب
  • انگیزه نیروی کار
  • صبر

برنامه ریزی برای پیاده سازی گواهینامه ایزو

به وضوح آشکار است که برنامه ریزی می تواند تاثیر استفاده از  استاندارد ها را افزایش دهد، اما عدم برنامه ریزی می توان منجر به خراب شدن بسیاری از بخش های استاندارد ایزو بشود. شما باید تضمین کنید که نقاط مرجع (اهداف) در نظر گرفته شده معقول می باشند و مقیاس زمانی که برای دستیابی به آنها در نظر گرفته اید با بررسی های دقیق انجام شده باشند. همچنین از دارایی ها و یادگیری، باید همیشه برای انجام یک روند هموار در داخل و خارج از سازمان استفاده کرد.

اصول پیاده سازی گواهینامه isoدر صورتی که برای زمان بندی اهداف سازمان خود دچار مشکل شدید، بهتر است تا از مشاوران ایزو که تجربه بیشتری در این زمینه دارند کمک بگیرید و ساختار سازمان خود را به اساس اصول و قواعد درست پیاده سازی کنید. در اینجا می توانید لیست شرکت های مشاوره ایزو را بررسی کنید. باید بدانید که برنامه ریزی دقیق و اصولی برای اجرای موثر انواع گواهینامه های ایزو لازم و حتی ضروری می باشد. مانند هر اقدام دیگری پس از برنامه ریزی دقیق و اصولی می توانید نتایج به دست آمده را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز آنها را اصلاح کنید.

استخدام مشاوره مجرب برای پیاده سازی گواهینامه ISO

اگر کارکنان سازمان، زمان یا مهارت لازم برای توسعه استاندارد ها را ندارند، یک مشاور خوب می تواند مهارت های خود را در زمان مناسب به کارکنان انتقال دهد و فعالیت های سازمان شما را زیر نظر داشته باشد. در صورتی که خود کارکنان شرکت زمان کافی در اختیار داشته باشند می توانند آموزش هایی را از مشاور دریافت کنند تا فعالیت های داخلی شرکت را انجام دهد.

اگر به فکر دریافت استاندارد ISO 9001 هستید، بهتر است تا مقاله مراحل پیاده سازی ایزو 9001 را مطالعه کنید.

البته در نظر داشته باشید که آموزش کارکنان به تنهایی نمی تواند موجب اخذ گواهی ایزو شود و باید برای صدور مدرک ایزو اقدام به فعالیت های اداری در مجموعه های متخصص مانند رایان سرت کنید. برای دریافت ایزو نیز باید از پرسنل با تجربه خود استفاده کنید تا مشاوران ایزو بتوانند به صورت دقیق، با فعالیت های سازمان شما آشنا شوند.

تاثیر انگیزه نیروی کار در پیاده سازی استاندارد ایزو

اصول مورد نیاز برای پیاده سازی ایزومی توان گفت ستون اصلی هر سازمانی نیروی کار آن می باشد و در صورتی که نیروی کار فعالیت های موثری انجام دهد، می توان برایند یک سازمان را مثبت در نظر گرفته و فعالیت های مجموعه را مفید دانست. البته انگیزه ای که در اینجا از آن صحبت می کنیم تنها داشتن رابطه سالم با کارگران نیست و شما باید فراتر از این پیش بروید. هر کارگر باید از اصول اساسی پیاده سازی گواهینامه ایزو اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند فعالیت های خود را نیز با استاندارد ها مطابقت دهد.

ایجاد مزیت برای بخش های برتر می تواند بهترین راه برای شروع فعالیت ها باشد.

بهبود ارتباط میان کارکنان می تواند باعث حفظ اقتدار سازمانی باشد به همین دلیل نیز این مورد باید از اولویت های هر مدیری باشد (این موضوع می تواند باعث مدیریت بهتر و روش کار موثر شود). سومین و احتمالا مهمترین بخش در ایجاد انگیزه برای نیروی کار، گوش دادن به حرف های آنها است، که معمولا در سازمان ها رعایت نمی شود. کارمندان بر اساس تحقیقات زیادی در یک سازمان پذیرش می شوند و این وظیفه سازمان است که در مواقع مورد نیاز صحبت های آنها را گوش کند و صدای آنها را بشود. تخصصی که نیروی کار در بخش مورد نظر خود دارد و پیشنهاد هایی که جهت بهبود فعالیت ها ارائه می کنند می تواند در بهبود رویه های کلی سازمان تاثر مثبت داشته باشد.

برای داشتن نیروی کار سالم بهتر است تا از استاندارد هایی مانند گواهی ایزو 45001 و یا از دیگر مدارک بین المللی مانند استاندارد اچ اس ای نیز استفاده کنید.

صبر و تلاش مستمر

برای پیاده سازی اصول استاندارد های ایزو باید صبر داشته باشید، این یک جنبه و قانون جهانی در نظر گرفته می شود و در هنگام اخذ گواهینامه های ISO نیز به تمام مشتریان توصیه می شود. معمولا هر سازمانی که از ممیزی استاندارد های ایزو رد شود، اقدامات عجولانه ای را انجام داده. مشاغلی که به اصول استاندارد ها پایبند باشند، دائما در حال پیشرفت هستند و می توانند به راحتی فعالیت های خود را بهینه سازی می کنند.

باید بدانید که گواهینامه های ایزو برای فعالیت هایی که در یک روز انجام می شوند، صادر نشده اند و این استاندارد ها در سازمان هایی که به صورت مستمر فعالیت های استانداردی داشته باشند، اجرایی می شوند. این مرحله نیز زمانی فرا می رسد که فعالیت های استاندارد در سیستم شما به صورت یک رفتار تلقی شود. در آخر باید بدانید که، چه در سازمان های بزرگ و چه در مجموعه های کوچک، اگر به دنبال اصول اساسی پیاده سازی گواهینامه ایزو هستید باید از 4 موردی که بررسی کردیم پی روی کنید و آنها را در سازمان خود به اجرا در بیاورید.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *