سیستم مدیریت QHSE چیست ؟

سیستم مدیریت QHSE

سیستم مدیریت یکپارچه QHSE معمولا به حالت عملکردی اطلاق می شود که عناصر مشترک استاندارد های ایزو 9001، OHSAS 18000 و ایزو 14001 را ادغام می کند. این استاندارد های برای تامین مدیریت کیفیت، بهداشت و ایمنی و بهداشت محیط زیست در نظر گرفته شده اند. تعریف محدودی از QHSE می تواند به سیستم های مدیریتی مورد نیاز برای صنایع بین المللی نفت و گاز کاربرد داشته باشد. همچنین تعریف گسترده ای از سیستم مدیریت QHSE به کیفیت، سلامت، ایمنی و کیفیت محیطی اشاره دارد که برای همه نوع سازمانی قابل استفاده است.

به طور کلی استاندارد QHSE یک نوع سیستم مدیریت پویا ارگانیک، سیستماتیک و ساختار یافته به شمار می رود که شامل اجرا استاندارد های کیفیت، ایمنی و بهداشت و محیط زیست می باشد. اجرا این سیستم در سازمان ها می تواند بر روی سلامت و ایمنی کارکنان و محیط زیست تاثیر بسیار خوبی داشته باشد که به شیوه ای برنامه ریزی شده و با هزینه ای مقرون به صرفه انجام می گیرد. بر اساس این درک که همه حوادث ناشی از خطاهای انسانی هستند و قابلیت پیشگیری برای آنها وجود دارد، ایجاد سیستم QHSE می تواند منجر به آموزش و مدیریت بهتر شود.

اهمیت سیستم مدیریت یکپارچه QHSE

بهبود مستمر فعالیت های یک کسب و کار میتواند افزایش کیفیت خدمات و محصولات را همراه داشته باشد و این امر بر روی افزایش فروش سازمان ها تاثیر مثبتی دارد. همچنین ایجاد یک سیستم استاندارد باعث می شود تا سلامت کارکنان و سیستم شما همیشه برقرار باشد. الزامات قانونی که برقرار کردن آنها برای سودآوری امری ضروری می باشد نیز در استاندارد های QHSE رعایت شده است و میتوان آنها را در سیستم به اجرا درآورد. این عامل سبب شده تا سازمان ها در چارچوب قوانین، استاندارد های سیستمی را نیز اجرا کنند و با ایجاد یک استراتژی درست، محیط کاری فعال و ایمن در اختیار داشته باشند.

مروری بر سیستم مدیریتی QHSE

سیستم مدیریت یکپارچه QHSEیک رویکرد جامع از سیستم QHSE می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا خطرات احتمالی را به طور دقیق بررسی کرده و نسبت به آنها سیاست هایی را اجرا کنید تا حوادث ناشی از کار کاهش پیدا کند و در عین حال افزایش کیفیت خدمات و محصولات را به دنبال داشته باشد. سیستم مدیریت یکپارچه QHSE با استفاده از مواردی که در ادامه آورده ایم، فرایندهای سازمان را بهبود می بخشد:

گزارش و مطابقت : برای اطمینان از مطابقت با استاندارد ها و قوانین، آسیب ها و بیماری های سازمان را، با دسترسی سریع به داده ها گزارش و پیگیری کنید.

بررسی رویداد ها : گزارش و بررسی هر نوع رویداد برنامه ریزی نشده را آسان می کند تا اطمینان حاصل شود که یک اشتباه هیچ گاه به یک حادثه تبدیل نمی شود.

جراحت و بیماری : به سازمان و کارکنان شما این امکان را می دهد تا به راحتی هرگونه بیماری و حادثه ای را گزارش دهند.

بررسی دارایی های سازمان : جمع آوری گزارش های جامع، همراه با تصویر مربوط به تمام اموال، دارایی ها و حوادث مربوط به وسایل نقلیه موتوری و ردیابی افرادی که با فرایند ها دخیل هستند به همراه علل، هزینه های کسب و کار، اقدامات اصلاحی و روند ها امکان پذیر می کند.

خطرات زیست محیطی : سازمان خود را همیشه مطابق گزارشات قدرتمندی نگه دارید که به شما امکان می دهد تمام داده های محیطی را جمع آوری کرده و اطمینان حاصل کنید که همیشه به تعهدات زیست محیطی خود عمل کرده اید.

مزایای سیستم QHSE

رایان سرت می توان به شما در ایجاد یک سیستم مدیریتی QHSE  مخصوص صنعت مورد نظرتان کمک کند. با استفاده از خدمات ما می توانید بهره وری و کارایی را افزایش دهید در عین حال که هزینه ها را کاهش میدهید و فرایند ها را ساده تر کنید. برخی از مزایای که این سیستم می تواند برای شما داشته باشد :

  • فراهم کردن ایمنی کارکنان : مدیریت خطرات برای کارگران، پیمانکاران، تامین کنندگان، مشتریان و جامعه
  • مدیریت ریسک ایمنی : جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات عملیات برای درک خطرات و مدیریت ریسک
  • ابزار های مدیریت : اطمینان حاصل کنید که مدیران ایمنی و منابع انسانی اطلاعات درستی را در اختیار دارند تا بازگشت کارگران پس از بیماری یا آسیب را مدیریت کنند.
  • انطباق تسهیلات : ابزار ها و برنامه ای را برای بازرسی مداوم جهت اطمینان از ایمنی افراد و کیفیت عملیات ارائه دهید.
  • تجزیه و تحلیل : فرضیه تصمیم گیری را با داده ها و معیار های زمان واقعی در سراسر سازمان حذف کنید.

QHSE و مدیریت ریسک

مزایای سیستم مدیریت یکپارچه QHSE

در محیط های تجاری بین المللی، آگاهی بیشتری از خطرات وجود دارد، با این حال بسیاری از شرکت ها تصویر روشنی از خطرات شرکت خود در دسترس ندارند. به همین دلیل این گونه از مشاغل باید به سرعت بررسی و مدیریت ریسک را در سازمان خود انجام دهد. یک راه حل جامع باید بتواند عدم انطباق، حوادث، ارزیابی، تجزیه و تحلیل ریسک و بهبود مدیریت را در اختیار کاربران بگزارد. راه حل این امر نیز ایجاد چارچوبی درست برای تعیین آستانه صحیح تحمل ریسک عملیاتی، سیاست های مطابق با این استانه ها، پیگیری ارزیابی ریسک و انجام تجزیه و تحلیل های مورد نیاز در سراسر سازمان است.

گواهینامه سیستم مدیریت QHSE چیست؟

گواهینامه QHSE برنامه های صدور گواهینامه های ایزو برای اعتبار سنجی الزامات و ارزیابی های زیست محیطی است. گواهینامه های زیادی از QHSE در صنایع مختلف وجود دارد که برخی از آنها :

  1. گواهینامه ایمنی و بهداشت NSC
  2. گواهی عمومی و بین المللی NEBOSH
  3. گواهی ملی NEBOSH
  4. گواهینامه ساخت NEBOSH
  5. گواهینامه صنایع نفت و گاز NEBOSH
  6. گواهی مدیریت ایمن IOSH
  7. استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی ایزو 45001
  8. گواهی پزشک ایمنی CSP
  9. گواهینامه مدیریت ایمنی و بهداشت CSHM

سیستم مدیریت یکپارچه چگونه به سازمان شما کمک می کند ؟

 سیستم مدیریت یکپارچه QHSE به چهار مولفه رویکرد مدیریت یک شرکت اشاره دارد. بر اساس سه استاندارد ایزو 9001 – ایزو 14001 – OHSAS 18001 می تواند با ارائه آموزش و ارائه سیستم مدیریت ایمنی به کارکنان، حوادث محیط کار را حذف و یا به حداقل برساند. راه حل های موثر مانند امکان اندازه گیری، گزارش گیری و ارزیابی ریسک باعث شده اند تا فعالیت ها به خوبی قابل کنترل باشند و بتوان تمامی موارد مورد نیاز را به خوبی مدیریت کرد.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *