گواهینامه ایزو 31000

گواهینامه ایزو 31000

گواهینامه ایزو 31000 یک استاندارد بین المللی مدیریت ریسک می باشد که مجموعه ای از اصول، چارچوب ها و فرایند های مدیریت ریسک را ارائه می کند. سیستم مدیریت ریسک ایزو به سازمان ها کمک می کند تا رویکرد پیشگیرانه ای نسبت به خطرات در نظر داشته باشند. ISO 31000 همچنین به شرکت ها کمک می کند تا چارچوبی را توسعه، پیاده سازی کرده و به طور مداوم آن را بهبود ببخشند و هدف اصلی آن ادغام استراتژی های سیستم مدیریت ریسک در تمام فرایندهای سازمانی از جمله تصمیم گیری می باشد.

فرایند مدیریت ریسک شامل 5 مرحله است که شرایط را شناسایی کرده، خطرات مرتبط با ریسک را تشخیص داده، ریسک را ارزیابی و تعیین میکند، ریسک های ارزیابی شده را کنترل کرده و تاثیر ریسک بر سازمان را مرور می کند. اگر شما به ارائه دستورالعمل های جامع برای سازمان خود علاقه داشته باشید، این استاندارد اهمیت زیادی برایتان دارد و باعث می شود بتوانید فرایند تصمیم گیری و مدیریت کلی خود را تقویت کنید.

تاریخچه استاندارد ایزو 31000

اولین نسخه از استاندارد ایزو 31000 در تاریخ 13 نوامبر 2009 منتشر شد. هدف این سیستم در آن زمان ارائه دستورالعمل های کلی در مورد مدیریت ریسک بود و به دنبال ساده تر کرد اهداف سازمان در تصمیم گیری، این سیستم توسعه پیدا کرد. با این حال نسخه اولیه از ایزو 31000 ، قصد ارتقا یکنواختی مدیریت ریسک را نداشت. نسخه به روز شده از ISO 31000 در فوریه 2018 منتشر شد و جایگزین ISO 31000:2009 گردید.

استاندارد به روز رسانی شده راهنمایی جامع تر، واضح تر، کوتاه تر و مختصر تری را ارائه کرد که به سازمان ها در تصمیم گیری بهتر کمک می کند. این سیستم بر ادغام مدیریت ریسک در سازمان و نقش و مسئولیت رهبری تاکید دارد. استاندارد به روز رسانی شده در سال 2018 دارای زبان ساده تر بیانی میباشد و برای تمام ذینفعان قابل استفاده است.

تعریف ریسک

گواهینامه iso 31000استاندارد ایزو 31000:2018 ریسک را تاثیر عدم قطعیت بر اهداف، تعریف می کند. تمرکز بر هرگونه انحراف (مثبت، منفی یا هر دو) از نتایج مورد انتظاری است که می تواند فرصت ها و تهدید هایی را ایجاد کند یا منجر به آن شود. در عین حال مدیریت ریسک به عنوان فعالیت های هماهنگ برای هدایت و کنترل سازمان با توجه به ریسک تعریف می شود.

استاندارد های مرتبط : استاندارد ims یا سیستم مدیریت یکپارچه

در طیف وسیع تری، مدیریت ریسک عبارتست از، ایجاد یک برنامه هماهنگ و اقتصادی از منابع که باعث کاهش نظارت و تنظیم احتمال تاثیر رویداد های ناگوار می شود. مدیریت ریسک برای سازمان ها بسیار مهم است. این امر به ایجاد گام های ضروری برای مقاوم ماندن و تدوین برنامه ای از اقدامات و استراتژی هایی که می تواند آثار خطرات کاهش و یا حذف کند، کمک می کند.

اهمیت مدیریت ریسک ایزو 31000

ایزو 31000 شما را جهت شناسایی خطرات احتمالی که می تواند مانع از رسیدن به اهداف مهم شوند، یاری می کند. این سیستم به شما کمک می کند تا تعیین کنید کدام ریسک ها برای دستیابی به اهداف اولیه، قبل از اینکه به تجارت شما تاثیر بگذارد، ضروری است. البته استفاده از این استاندارد کمک می کند دیگر ریسک ها را هم شناسایی کرده و در صورت نیاز جهت بهبود یا از بین بردن آن اقدام کنید. علاوه بر این دریافت ISO 31000 ثابت می کند تا شما آموزش حرفه ای را در این زمینه گذرانده اید و مهارت های مدیریت ریسک و شناسایی آن را در سازمان خود گسترش داده اید.

گواهینامه ایزو 31000 چیست ؟

استاندارد مدیریت ریسک ایزوگواهینامه 31000 مانند یک دوره آموزشی می باشد که افراد را قادر می سازد تا مفاهیم اساسی در مورد مدیریت ریسک را درک کنند و اهمیت آن، به خوبی قابل فهم باشد. سازمان های مختلف که ممکن است در بخش های مهم خود ریسک را مشاهده کرده باشند، می توانند برای دریافت این استاندارد مدیریت ریسک اقدام کنند. همچنین افرادی که دوره های مرتبط با این استاندارد را گذرانده اند، می توانند به عنوان مشاوره در انواع شرکت ها فعالیت کنند. این استاندارد نشان می دهد که شما می توانید از سازمانتان در برابر خطرات احتمالی محافظت کنید و این موضوع می تواند برای ذینفعان و سهامداران شما بسیار مهم باشد.

مزایای سیستم مدیریت ریسک ایزو 31000

پیاده سازی ISO 31000 کارایی عملیاتی، حاکمیت و اعتماد سهامدار را افزایش می دهد. این در حالی است که تلفات را کاهش داده و نتایج تجزیه و تحلیل ریسک در سازمان را به بیشتری میزان خود میرساند. این عوامل به صورت مستقیم بر روی تصمیم گیری مبتنی بر ریسک در فرهنگ سازمان شما اثر گذار هستند.

مطالب مرتبط : استاندارد های ایزو مناسب شرکت های تولیدی 

ادغام چارچوب ایزو 31000 در یک سازمان، ثبات و اثربخشی مدیریت را در تمام زمینه های آن مانند HR، IT ، انطباق، کیفیت، بهداشت و ایمنی، تداوم تجارت و … تضمین می کند. ذکر این نکته ضروری است که دستورالعمل های ISO 31000 برای هر یک از فعالیت های یک سازمان قابل اجرا می باشد و می تواند در هر نوع سازمانی شخصی سازی شود.

افرادی که از این استاندارد بهره می برند، سازمان را قادر می سازند تا :

  • سازمان دارای یک مزیت رقابتی نسبت به رقبا داشته باشد
  • کاهش هزینه ها با مدیریت صحیح ریسک
  • به تغییرات پاسخ موثر دهید و برای آنها راه حل های درستی را ایجاد کنید
  • ارزش را ایجاد کرده و از آن محافظت کنید
  • احتمال دستیابی به اهداف را افزایش دهید
  • شناسایی فرصت ها و تهدیدها
  • شناسایی و کاهش ریسک در سراسر سازمان
  • به دست آوردن اطمینان و اعتماد ذینفعان
  • ایجاد یک مبنای ثابت برای تصمیم گیری و برنامه ریزی

اخذ استاندارد ایزو 31000

همانطور که مشاهده کردید، ISO 31000 یکی از استاندارد های معتبر در زمینه کنترل ریسک در سازمان های مختلف می باشد. بسیاری از مجموعه های صنعتی، تولیدی و … به دلیل کنترل نکردن ریسک در سازمان های خود دچار ضرر های زیادی می شوند و برخی دیگر از این مجموعه ها حتی مجبور به قطع کردن فعالیت های خود تا سالها هستند. تمام این موارد می تواند دلیل قابل قبولی برای دریافت استاندارد ایزو 31000 مدیریت ریسک است. برای اخذ این استاندارد بین المللی می توانید با کارشناسان رایان سرت در تماس باشید و در این زمینه مشاوره رایگان دریافت کنید.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *