گواهینامه ایزو مورد تایید IAF

گواهینامه مورد تایید IAF

گواهینامه ایزو مورد تایید IAF توسط سازمان هایی که ارزیابی آنها در IAF صورت گرفته باشد صادر می شود. احتمالا نام سازمان IAF بارها به گوش شما خورده است اما گواهینامه ISO مورد تایید IAF چیست ؟ در حقیقت این سوالی است که برای بسیاری از کاربران که قصد دریافت گواهینامه ایزو را دارند، پیش می آید. آی ای اف انجمن جهانی اعتبار سنجی می باشد. این مجموعه ارزیابی انطباق سایر ارگان هایی که قصد صدور گواهینامه های مرتبط با سیستم های مدیریتی، محصولات، خدمات و … را دارند مورد بررسی قرار می دهد.

وظیفه اصلی IAF ایجاد یک برنامه واحد برای ارزیابی در سراسر جهان است که بتوان به گواهینامه های صادر شده اطمینان داشت. گواهینامه های ISO باید خطر را از تجارت و مشتری ها دور کنند و برای اطمینان از این موضوع، مراجع صادر کننده ایزو باید خود، دارای سلسله مراتبی باشند که زیر نظر آنها فعالیت کنند. اعتبار سنجی که توسط سازمان IAF صورت می گیرد، به مشتری این اطمینان را می دهد که نهاد مورد نظر کاملا بی طرف استاندارد سازی را انجام خواهد داد.

IAF یا سازمان اعتبارسنجی چیست ؟

International Accreditation Forum یا سازمان IAF یک مجموعه بین المللی می باشد که AB و CB یا سازمان های مختلف که در زمینه صدور گواهینامه ISO فعالیت دارند، می توانند زیر مجموعه این ارگان قرار بگیرند. در این صورت، سازمان نماینده نوعی CB از IAF می باشد و استاندارد های صادر شده از این مجموعه نیز تحت اعتبار “انجمن بین المللی اعتبار سنجی” هستند. در اصل گواهینامه ایزو مورد تایید IAF همان استاندارد های ایزو هستند که توسط CB هایی که زیر مجموعه IAF می باشند صادر شده است.

این سازمان بررسی هایی بر روی CB ها انجام می دهد تا اطمینان حاصل کند که آنها کاملا قانونی و بی طرف فعالیت های استاندارد سازی را برای مجموعه های مختلف انجام می دهند. لازم به ذکر است که گواهینامه های ISO مورد تایید IAF از استاندارد های معتبر بین المللی به شمار می روند.

معرفی زیرمجموعه های IAF

تمامی مراکزی که زیر مجموعه IAF فعالیت می کنند تنها پس از دقیق ترین ارزیابی ها می توانند کار خود را آغاز کنند. مرکز IAF باید اطمینان داشته باشد که این مجموعه های صلاحیت کافی برای اجرای گواهینامه های ایزو در شرکت های مختلف را دارند. برای بررسی گواهینامه ایزو مورد تایید IAF باید مراحلی را طی کنید تا بتوانید از اصل بودن گواهینامه مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

جالب است بدانید که اکثر کشور های عضو سازمان ایزو در IAF نیز عضو هستند و همین عامل نیز سبب شده تا بسیاری از مجموعه هایی که قصد صدور استاندارد ایزو معتبر را دارند زیر نظر این مجموعه فعالیت های خود را انجام بدهند. انجمن بین المللی اعتبار سنجی دارای 167 عضو می باشد که این اعضا اصطلاحا AB های این سازمان نیز نامیده می شوند.

  • AB : این مجموعه ها بدنه اعتباردهی می باشند که در هر کشور، مرجع اعتبار دهی به سازمان های زیر مجموعه هستند. هر کشور دارای یک AB است که برای اعتبار دهی به CB ها خدمات مورد نظر IAF را در کشور مورد بحث انجام می دهند. NACI تنها AB ایران به شمار می رود که زیر نظر IAF فعالیت های خود را در ایران انجام می دهد.
  • CB : سی بی ها، بدنه گواهینامه به شمار می روند و شرکت ها و مجموعه هایی که قصد دریافت ایزو با اعتبار IAF یا گواهینامه ایزو مورد تایید IAF را دارند باید به این مراکز مراجعه کنند. وظیفه اصلی AB ها نیز اعتبار دهی و تایید صلاحیت CB می باشد. معمولا روند کار تایید صلاحیت CB ها به این صورت است که ابتدا باید برخی از مدارک استاندارد را برای AB مورد نظر ارسال کنند و پس از تایید مدارک می توانند خدمات مورد نظر خود را در زمینه یک یا چندین استاندارد ایزو انجام دهند.

تشخیص گواهینامه ایزو مورد تایید IAF

برای بررسی گواهینامه تحت اعتبار IAF باید ابتدا وارد وب سایت این سازمان شوید و وارد بخش اعضای IAF شوید تا تمام کشور های عضو این سازمان به شما نمایش داده شود. در ادامه به صورت گام به گام این مراحل را برای شما شرح خواهیم داد.

  1. ابتدا وارد وب سایت رسمی IAF به آدرس “https://www.iaf.nu/” بشوید تا نمایندگان مورد نظر را در این وب سایت مشاهده کنید.گواهینامه ISO مورد تایید IAF
  2. در اینجا باید از منو وب سایت IAF گزینه “IAF Members & Signatories” انتخاب کنید تا لیست تمامی مراکز AB عضو این سازمان به شما نمایش داده شود.استاندارد ایزو IAF
  3. در صفحه باز شده می توانید لیست کشور های عضو IAF را مشاهده کنید. کشور مورد نظر را از لیست پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید.نحوه تایید گواهینامه ایزو IAF
  4. ما در اینجا کشور ایران را انتخاب کردیم و همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، نام سازمان NACI به همراه اطلاعات این سازمان نمایش داده شده است. ادامه روند را باید در وب سایت NACI و یا وب سایت های دیگر AB ها دنبال کنید و نمایندگان یا CB های مورد تایید این مجموعه را یافت کنید.اموزش بررسی گواهینامه ایزو IAF

صدور گواهینامه ISO مورد تایید IAF

RAYANCERT یکی از CB های بزرگ ایزو در ایران می باشد که فعالیت های خود را زیر نظر AB های مختلفی انجام می دهد. شما می توانید برای دریافت انواع گواهینامه های بین المللی ایزو، استاندارد اچ اس ای و نشان سی ای  از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *