گواهینامه ایزو 24511

گواهینامه ISO 24511

گواهینامه ایزو 24511 برای مجموعه هایی که فعالیت های مرتبط با آب آشامیدنی و فاضلاب را انجام می دهند مناسب است. استاندارد ISO 24511 رهنمودهایی برای مدیریت خدمات آب آشامیدنی و ارزیابی آب آشامیدنی به سازمان های مختلف ارائه می کند. دریافت گواهی ایزو 24511 می تواند برای شرکت هایی دولتی و خصوصی که زمینه کاری آنها با آب در ارتباط است مناسب باشد. این استاندارد، هیچ مالکیت خاص و یا مدل عملیاتی را در نظر نمی گیرد.

مدرک ISO 24511 به طور کامل به بررسی آب آشامیدنی پرداخته است و مناسب هر نوع سیستمی (سیستم های در محل، شبکه های توزیع،  امکانات تصفیه و … ) و در هر سطح از پیشرفت در نظر گرفته شده است. مواردی که در محدوده استاندارد ایزو 24511 قرار می گیرند، عبارتند از :

  • تعریف یک زبان مشترک بین ذینفعان
  • تعریف اجرای سیستم های تامین آب آشامیدنی
  • دستورالعمل هایی برای مدیریت خدمات آب آشامیدنی
  • رهنمود هایی برای اهداف، معیار های ارزیابی خدمات و شاخص های مربوط به عملکرد مناسب برای حوزه آب آشامیدنی

مزایای دریافت ایزو 24511

با اجرا ایزو ISO 24511 می توانید به صورت مستقل سیستم اجرایی مورد نظر خود را بررسی و آزمایش کنید تا از پیاده سازی و عملکرد موثر آن اطلاعات کاملی به دست بیاورید. البته در بسیاری از استاندارد های ایزو این ویژگی وجود دارد، به همین دلیل سازمان ها می توانند همیشه در حال بهبود عملکرد خود باشند و فعالیت های تازه ای را جهت کسب رضایت بالاتر انجام دهند.

مزیت های دیگر ISO 24511 :

  • ارزیابی سیستم آب آشامیدنی در قالب یک استاندارد جهانی
  • فراهم شدن یک محرک مناسب برای بهبود مستمر سیستم
  • ارزیابی انطباق سیستم اجرایی با مفاد قانونی
  • تایید پایداری محیط زیست و انجام فعالیت هایی در برقراری استاندارد های زیست محیطی (اطلاعات بیشتر در این مورد را می توانید در مطلب استاندارد ISO 14001 مطالعه کنید)
  • ایجاد اعتماد در میان شرکا، مشتریان و سهامداران شرکت

گواهینامه مدیریت آب آشامیدنی

آب آشامیدنی به عنوان یکی از نیاز های اساسی انسان و حتی حیوانات همیشه در زندگی بشریت وجود داشته است. همچنین نیاز های اساسی انسان مانند، تولید محتوا غذایی تا بهداشت شخصی کاملا به آب کافی و با کیفیت بستگی دارد. همچنین به دلیل رشد جمعیت، افزایش تقاضا برای آب نیز روز به روز بیشتر می شود که همین مورد نیز بار سنگینی بر روی زیرساخت های تصفیه آب گذاشته است.

در نتیجه این فشار ها باعث شده تا مجموعه هایی که در جهت تصفیه آب و فعالیت های مرتبط با این زمینه کار خود را انجام می دهند، با استاندارد های مورد نیاز این حوزه مطابقت پیدا نکنند و کیفیت آب آشامیدنی پایین تر از سطح انتظار مصرف کننده باشد. چنین فعالیت هایی باعث شده تا نگرانی های بسیاری در میان مصرف کننده به وجود بیایید و همچنین عدم اعتماد به منابع آبی نیز بسیار بالا برود. استاندارد ایزو 24511 آب آشامیدنی باعث شد تا این نگرانی به مقدار زیادی کاهش پیدا کند و مجموعه ها مطابقت بیشتری با مفاد قانونی داشته باشند. همچنین سازمان هایی که از این استاندارد استفاده می کنند راحتتر می توانند اطمینان مشتری را دریافت کرده و نام برند خود را درخشانتر کنند.

بررسی های گواهینامه ISO 24511

تحقیقات نشان داده است که سازمان های فعال در این زمینه به مقدار کافی کار نمی کنند و منابع، در معرض خطر افزایش آلودگی قرار دارند. همچنین 20 درصد از منابع آبی به باسیل هایی مانند E.Coli آلوده هستند. نظارت کافی بر ایمنی آب بیش از 120 طرح گروهی، عمومی آب وجود ندارد. به همین دلیل برای ارتقا اعتماد مصرف کننده به بخش مدیریت آب آشامیدنی، سازمان استاندارد سازی ایزو به فکر تدوین گواهینامه مدیریت آب آشامیدنی افتاده است.

گواهینامه ایزو 24511اقدامات صورت گرفته در ISO 24511 از فعالیت های بین المللی جهت تصفیه و فراهم کردن آب آشامیدنی برخوردار می باشد که رهنمود هایی مربوط به اب آشامیدن و فاضلاب را در خود جای داده است.

خدمات آب آشامیدنی با رویکرد ایزو 24511

ایزو 24511 یکی از مجموعه استانداردهایی است که به آب آشامیدنی پرداخته است و رهنمود هایی را برای مدیریت خدمات آب ارائه کرده. این استاندارد توصیه می کند که مدیریت و بهره برداری شرکت های آب آشامیدنی دولتی و یا خصوصی، عملیات هایی را اجرایی کنند که اساسا درست می باشد و تمام الزامات قانونی را پذیرفته و از بهترین روش های شناخته شده نیز به شمار می روند.

اساس رویکرد ISO 24511 ، درک صحیحی از میزان عملیات های مربوط به خدمات آب برای مدیریت است. این موارد ممکن است شامل خدمات تصفیه، توضیع، استفاده مجدد و یا دفع آب باشد. البته یک عنصر اساسی در این روش، تعیین اهداف اصلی می باشد که شامل موارد زیر است :

  1. محافظت از بهداشت عمومی
  2. پاسخگویی به نیازها و انتظارات مصرف کنندگان
  3. ارائه خدمات در شرایط عادی و اضطراری
  4. پایداری آب و برق
  5. حفاظت از محیط زیست

البته دسترسی به این اهداف نیازمند ایجاد مدیریت یکپارچه و روش های عملیاتی مناسب است.

نتیجه گیری

تصویب ایزو 24511 توسط سرویس دهندگان آب آشامیدنی، آگاهی از اهمیت بهداشت عمومی و ایجاد روش های مدیریتی مطمئن را ارتقا می دهد چنین رویکردی به حفاظت از تامین آب آشامیدنی، به جوامع وابسته کمک می کند. مدیریت خدمات آب آشامیدنی، اطمینان از اساسی ترین نیاز انسان یعنی آب را فراهم می کند و این یک عامل بسیار مهم در زندگی افراد به شمار می رود.

مقالات مفید

سبحان شاهیمشاهده نوشته ها

کارشناس سئو مجموعه رایان سرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *